Stofzuiger (voor hobbyist)

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Okay, het zal voor mij dan wel een stofzuiger van festool worden of eventueel de protool.
Mijn 'probleem' is dat ik dus eerst voor een festool midi wilde gaan, behoorlijk prijsgunstig :D , niet te groot en voor hobbywerk groot genoeg. Alleen nu was ik dus bij een winkel en daar zeiden ze dat de mini en midi meer voor de mobiel schilder is gemaakt, dus voornamelijk voor fijn stof. Nu zou frezen en zagen dan ook nog wel gaan, maar als ik ging schaven dan schiet ik te kort. Dan is de opvangzak te gauw vol.
Hebben hier leden ervaringen met dit 'probleem'. Ik heb dus ook even op 'dust deputy' gekeken, dat is dan ook wel een handig dingetje. Wat volgens mij ook wel zelf is te maken, soort van centrifugaal filter...
Ik vind die ctl26 ook wel gaaf machintje, maar daar is het allemaal te veel hobby voor mij....
Dus, enige Midi gebruikers met hun mening??
 

WR1944

Oud hout
Die winkel liet min of meer de mening van de professional horen. Wat ik begrepen heb van de pro's is dat ze vaak een mini of midi voor het karwei gebruiken en de grote broer in de werkplaats houden. Dat zal ook de oorspronkelijke gedachte van Festool zijn geweest. Maar daar hoef je je als hobbyist niets van aan te trekken. Met de midi heb je iets grotere stofzakken maar technisch is het gelijk aan de mini. Het is een kwestie van plussen en minnen wat je beslissing gaat worden.
Ik ben zelf trouwens toe aan het wisselen van de stofzak voor de mini. Ik heb pas een nieuwe voorraad zakken gekocht en die waren van het nieuwe fleece-model. Ik ben benieuwd hoe ze zich gedragen.
Succes met ja beslissing.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Gevonden!!
Oke, ik ben nog even aan het zoeken gegaan op internet plus nog wat winkels bezocht en heb de Protool 171 EL gekocht, en moet zeggen, ik ben er zeer tevreden over. Heb hem nu even gebruikt, maar het ziet er perfect uit.
Waarom ik deze heb gekocht in plaats van festool midi...?
- De prijs, heb nu de protool (inclusief set Bau, dat is een 36 mm slang plus zuigset) en 11 stofzakken voor 339 gekocht, terwijl alleen de festool midi, met zuigset, zonder extra slang, 411 euro kost. Een dikkere slang kost dan ook al weer een kleine 100 euro.
- De specificaties zijn nagenoeg gelijk.
- Ik gebruik de stofzuiger hobbymatig, en daar voldoet de protool meer dan genoeg aan. (en ik betwijfel of de festool beter presteert.)
- Het grootste voordeel dat de festool heeft is dat je de slang op kunt bergen boven op de machine, en daar bovenop kun je dan weer de systainer zetten. Aangezien ik de stofzuiger vooral in mijn werkplaats gebruik en om de deel te stofzuigen, is dat voor mij niet nodig. Ga je veel bij andere mensen klussen dan zou de opbergruimte van de slangen, de rechte bovenkant van de stofzuiger (als je een een plankje wil afzagen) en het kunnen gebruiken van de systainer voor mij de doorslag hebben gegeven en zou de festool voor mij de keuze zijn geweest.
- Misschien ook wel mooi om te weten. Aan het eind van de 27 mm bijgeleverde slang zit een koppeling en daar staat 'festool' op, en die past PERFECT in het festool gereedschap..

Al met al ben ik zeer tevreden met de stofzuiger, kan hem dan ook van harte aanbevelen voor iedereen die de stofzuiger veelal op een vaste plek gaat gebruiken..
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goeie keus, ik heb dezelfde zuiger al een paar jaar en bevalt me prima! Al een paar keer de trap afgedonderd ( vraag niet waarom...) maar heeft het overleefd. Neemt niet te veel plaats in beslag en 17 liter is echt wel behoorlijk. Je kan aardig wat frezen voordat de zak vol is.

Veel plezier ermee!
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Overigens maken sommige handige harries van een wegwerpzak ook een longlife zak, door de onderkant open te knippen en met een paar latjes en klemmen weer dicht te maken, zodat hij open-baar blijft. Scheelt een hoop centjes. Ongetwijfeld filmpjes op Youtube van te vinden.
Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een Starmix, zonder zak. Nat en droog, maakt niet uit (maar geeft wel een zooi in de bak als je het door elkaar doet). Laatst zelfs de gootsteen mee ontstopt, werkte goed, alleen ruikt de garage nu wat typisch, elke keer als ik ga zagen...hoe kan dat nou?

groet,

Glen
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heeft iemand ervaring met de zakken van "De stofzuigerzak"?
Eigen merk voor de CTL 33 kost hier voor 5 zakken maar 14.95 euro.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik heb een CTL 26 AC van Festool. Misschien een heel domme vraag, :confused: maar... kun je deze long-life-zakken gewoon leeg gooien en dan weer opnieuw gebruiken, of... ???

Zoals Joop al zegt inderdaad als ze vol zijn weer leeg gooien. Ik vind wel dat de stofzakken in de ctl 26 lang niet zo vol raken als in de ctl 22. Ik heb beide met een longlife zak maar bij de ctl 22 zit de zak er soms vast in zo vol zit hij en bij de 26 is mij dat nog niet gelukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.