Allereerst even iedereen bedanken voor de vele reacties! De info helpt prima om een beter beeld te krijgen.
Gelijk een vervolgvraag; Ik zie allerlei namen voorbij komen Metabo, Record, Holzman etc. Moet ik bij al deze machine uitgaan van 'mindere' Chinese kwaliteit? Of zijn het toch gewoon goede machines waarmee ik ook hardere houtsoorten kan bewerken?
En indien deze machines niet tot die categorie behoren, welke machines horen daar wel bij? Ik ben inmiddels ook voor een JET wezen kijken. Is dat beter? Verkoper gaf zelf aan dat ook deze machines uit China komen.....
Nee, het is gewoon niet echt simpel. Metabo maakt top producten, maar ook dingen die ik toch meer in de categorie bagger vind vallen. Het is niet zo dat China betekent crap, mijn Makita DHP481 komt uit China en daar is helemaal niets mis mee. Het is meer de eis die de fabrikant aan de Chinese fabriek stelt.
Nu zijn er helemaal bij vlak-vandikte banken nogal veel clonen die verkocht worden door bedrijven zonder eigen fabrieken (of wel eigen fabrieken maar niet voor dat type product). Zoals de vlakvandiktebank. De PT 260 bijvoorbeeld wordt door een heel stel bedrijven verkocht, volgens mij is het een kopie van de oude Electra Beckum (overgenomen door Metabo). Hij wordt bijvoorbeeld ook door Holzman verkocht, ik heb de Metabo en Record versies uitgebreid bekeken, dat was ook de reden dat ik van Chenak hier op het forum de PT 260 overneem. Voor het geld een goede machine, maar de Holzman versie heeft her en der net een ander onderdeel, en de kwaliteit is daar iets minder van.
Ik heb nu de Scheppach HMS 850. Klein machientje, heeft zijn gebreken, en wordt door een heleboel andere merken verkocht. De scheppach lijkt mij een van de beste van alle verschillende. Hij heeft een stevigere geleider dan de Gude, en wat schroeven zijn beter. Iets betere quality control. Dat soort dingen.
Als je tussen de 1000 en 2000 euro naar een machine zoekt, dan kun je voor een hele zwik aan chinese machines gaan. En daar zitten best goede dingen bij. Maar het is geen SCM/Felder. Dus als je hem ontvangt, ben je nog wat langer aan het nastellen, je zal het vaker na moeten lopen, sommige onderdelen zijn gewoon minder, het staal is dunner. Maar je kan er nog steeds een plank mee vlakken. Maar voor 2000 euro kan je ook 2e hands gaan kijken naar een 380v machine voor profi's.