De nieuwe werkplaats van Richie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.135
526
Moordrecht
@Superbra Voor mij precies genoeg. De zaagtafel is van zichzelf al precies genoeg, de opklapbare uitvoer maakt het vooral veel veiliger en, niet geheel onbelangrijk, wanneer er geen bewerkingen zijn, is het een flinke oppervlakte erbij als werkbank.

De, in mijn geval, schuiftafel, wordt nog verbazingwekkend veel gebruikt, voornamelijk voor delen die te breed zijn om stabiel op de tafel te liggen voor het zaagblad, maar ook lange delen. Niets wat niet met een slede opgelost kan worden, maar ik ben er blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
52
10
@Rizz en @jvdheuvel : zijn jullie tevreden over de werkbank/zaagtafel/freestafel combinatie? Ik overweeg die ook te maken maar vraag me af of je er precies genoeg mee kan werken. Ik wil (hobbymatig) kleine meubeltjes gaan maken (formaat dubbele keukenkast) en zie een echte tafelzaag als alternatief, maar dat kost behoorlijk wat geld en dan ben je nog beperkter qua afmetingen als deze paoson werkbank. En ik heb al een Dewalt 7492. Dus voor de prijs van een 'echte' tafelzaag kan ik deze werkbank maken en hou ik nog geld over voor een frees en lift. Graag jullie mening na toch al ettelijke maanden gebruik...
@jvdheuvel : ik zie dat je in je werkbank gebruik gemaakt hebt van lineaire geleiders voor de schuiftafel. Krijgen die geen last van het stof in de werkplaats? Wordt die schuiftafel eigenlijk vaak gebruikt?
Helaas heb ik kort nadat ik de werkbank grotendeels af had een hartaanval gehad en heb ik sindsdien eigenlijk niet heel veel meer gewerkt met mijn werkbank. Of ik de schuiftafel veel ga gebruiken weet ik dus niet. Wel heb ik allerlei ideeen opgedaan om de werkbank nog wat breder inzet baar te maken door op het uitvoerdeel een aantal dogholes ga maken (MFT-stijl), zodat ik daar ook kan werken met klemmen en andere tools die daarvoor geschikt zijn. Verder wil ik eigenlijk de langsgeleider van de zaagtafel gaan vervangen door een soort T-ruler systeem (alleen dan van hout), zodat ik een langere geleider heb die ook aan de invoerzijde materiaal ondersteunt.

Of de lineaire geleiders veel stof gaan vangen, dat weet ik dus (nog) niet.... de schuiftafel bevalt op zich wel, dus we gaan het wel zien.
 
  • Wow
Waarderingen: Rizz en Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
292
123
Wetteren, Belgie
Helaas heb ik kort nadat ik de werkbank grotendeels af had een hartaanval gehad en heb ik sindsdien eigenlijk niet heel veel meer gewerkt met mijn werkbank. de schuiftafel bevalt op zich wel, dus we gaan het wel zien.
Oww. Het spijt me dat te horen. Ik hoop dat het ondertussen beter gaat met jou. Ik heb ondertussen het besluit genomen om de werkbank voor mezelf te maken maar ben wel van plan om enkele wijzigingen aan te brengen. Bedankt voor je antwoord en ik wens je het beste met je gezondheid!
Bart
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.135
526
Moordrecht
@jvdheuvel Dat is even schrikken! Ik weet er alles van helaas. Goed om te lezen dat je er iig nog bent. Een voorspoedig herstel gewenst in ieder geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.