Zwevende legplank in eik voor spatwand keuken

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Het is al weer even geleden dat ik nog eens een werkstuk gepost heb hier. Dit wil niet per se zeggen dat ik stilgezeten heb. Ik maak gewoon niet altijd foto's van mijn projectjes meer tegenwoordig. De trots die ik voelde als complete beginner (waardoor ik mijn projecten aan de wereld wou tonen) is schijnbaar wat weggeëbd :p

Toch wil ik dit project even met jullie delen, omdat ik denk dat het nuttig kan zijn voor wie het ook wil maken. Op zich lijkt het een simpele zwevende plank, maar het ophangsysteem is wat ongebruikelijk.

Het idee is ontstaan doordat ik een zwevende plank wou maken voor in de keuken, en op het internet het systeem vond van een holle doos die je dan over een geraamte kan schuiven. Dat leek me wel heel stevig, maar je verliest wel de aanblik van massief hout als je een doos moet maken (bv. geen kopse kanten meer). Aangezien de eiken planken die ik liggen had maximaal 22 mm dik waren, had ik er sowieso 2 boven elkaar nodig om aan de gewenste dikte te geraken. Dus toen heb ik volgend systeem uitgedokterd:

_gIFnUmU.jpeg

Op de voorgrond zie je dus het stuk dat bevestigd zal worden aan de muur, en op de achtergrond de 2 helften, die ik sowieso aan elkaar wou lijmen. Alleen leek het me veel gemakkelijker om reeds de uitsparingen te maken in plaats van diepe gaten te moeten hakken eens ze samen gelijmd zijn. De uitsparingen zijn uitgehakt met de beitel en mooi effen gemaakt met de grondschaaf. Ik heb ervoor gezorgd dat ze een fractie van een millimeter ruimer zijn dan het stuk dat bevestigd wordt.
Daarna heb ik het bevestigingsstuk mooi ingetaped met inpaktape en er 2 schroeven in gedraaid:

z6R00woQ.jpeg

De planken werden verlijmd met het bevestigingsstuk erin, zodat er niets kon verschuiven waardoor het niet meer paste. Van het verlijmen heb ik geen foto's. Na het drogen van de lijm kon ik dan het bevestigingsstuk er terug uit halen. Mits wat wrikken en lichte tikjes met de kunststofhamer op de tang lukte dit goed:

CEwmrRTw.jpeg

Ondertussen heb ik de tape verwijderd en het bevestigingsstuk in de bijenwas gezet zodat de legplank er vlot kan opschuiven. De legplank zelf is ook mooi haaks geschaafd langs alle zijden (ook kopse kanten). Ik moet nog wat foto's nemen en ook van de bevestiging zelf. Wordt vervolgd...
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Leuk idee!
Maar waarom heb je gekozen voor dit bevestigingssysteem? In mijn ogen is dit niet heel erg geschikt om verticale krachten op te vangen.

Waarom heb je niet gekozen voor wat 2 of 3 M12 draadeinden die je met chemisch anker in de muur plaatst. Dan hoef je alleen maar ronde gaten 12mm te boren in je hout. Eventueel nog een schroefje van onder/boven door de planken om de draadeinden te borgen. Al is mijn ervaring dat de schroefdraad icm iets daar zelf al voor zorgt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Leuk idee!
Maar waarom heb je gekozen voor dit bevestigingssysteem? In mijn ogen is dit niet heel erg geschikt om verticale krachten op te vangen.

Waarom heb je niet gekozen voor wat 2 of 3 M12 draadeinden die je met chemisch anker in de muur plaatst. Dan hoef je alleen maar ronde gaten 12mm te boren in je hout. Eventueel nog een schroefje van onder/boven door de planken om de draadeinden te borgen. Al is mijn ervaring dat de schroefdraad icm iets daar zelf al voor zorgt.
Ik vond het gewoon leuk om te maken. Ik ben me er wel van bewust dat er hiervoor kant-en-klare oplossingen bestaan, zoals dit bijvoorbeeld:
713226510.png
In mijn geval werkte dit niet, omdat de plank aan een spatwand uit keramiek moet komen, en de gaatjes werden in de fabriek al voorgeboord. Zelf boren zou immers een groot risico op barsten inhouden. Het wordt wel nog duidelijk via foto's. Over de verticale krachten zit ik niet in. Erg veel gewicht komt er niet op, maar dan nog kan de bevestiging in eik ook wel iets hebben. Denk wel dat het goed zit met de stijfheid hoor.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Gisterenavond heb ik wat verder kunnen doen. Dit is de spatwand waar de plank moet komen:

E_oYkyk0.jpeg

Zoals je kan zien zijn er al 2 gaten voorzien. De persoon die kwam opmeten raadde dit aan, omdat zelf boren een groot risico inhoudt met keramiek. Ik moest toen ter plekke de posities opgeven, waardoor ik niet teveel kon nadenken, dus met die 2 gaatjes op die hoogte moest ik dan verder. Op de foto zijn de gaten al voorzien van pluggen. Hiervoor moest ik de gaten uiteraard nog verder doorboren in de muur, want de spatwand is 12mm dik of zo. En inderdaad, er sprong al een brokje af van de keramiek rond 1 van de gaten. Gelukkig wordt dit bedekt door de plank. Zo ziet de achterkant van de plank eruit met het geraamte er nog in:

XMPdA6B8.jpeg

De exacte positie van de gaten kon ik overnemen via een stuk schildertape. Superhandige tip! Na bevestiging van het geraamte ziet het er dan zo uit:

b7Nh8CfQ.jpeg

En uiteindelijk dan met de plank erover heen geschoven:

y23VyU7U.jpeg

Alles voelt heel stevig aan. Foto is niet van de beste kwaliteit, zo zonder daglicht. Ik neem nog een betere foto eens de plank afgewerkt is met osmo hardwax, zodat die perfect bij het stopcontact past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.