Zwevend hoek bureau

Jorik Mi

Nieuw lid
18 jun 2020
1
0
Beste,

Ik plan een hoekbureau te monteren maar heb wat bevestiging nodig over de manier van monteren aangezien ik niet echt een idee heb hoe stevig dit uiteindelijk zal zijn op vlak van doorbuigen.
Mijn idee is te werken met stevige schapdragers, ofwel 580mm of 380mm. Het liefst 380mm omdat dit het minst opzichtig zou zijn. Het bureaublad zou 750mm diep worden.
De bevestiging van de schapdragers zou ik doen met draadstangen in pluggen met chemisch anker.
Ik denk aan rubberwood van 30mm.
Hieronder heb ik enkele sketchup tekeningen met het idee.
Bovenaanzicht.jpg
Vooraanzicht 380mm steunen.jpg
Hierboven gebruik ik de 380mm steunen.

Vooraanzicht 580mm steunen.jpg
Hierboven gebruik ik de 580mm steunen. Maar deze komen dus heel ver naar voor.

Alvast bedankt voor jullie meningen.

Met vriendelijke groeten,
Michiels Jorik
 
Laatst bewerkt:

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Goede middag

Ben benieuwd naar de adviezen want ik probeer een vriend te helpen met een gelijkaardig ontwerp maar heb er eerlijk gezegd te weinig ervaring mee. Wel denk ik dat zelfs de diepste de steunen ruimschoots onvoldoende zijn indien het blad langs de zijkanten ook zwevend is. Moest het langs die zijden ook te bevestigen zijn aan de muur/het andere bureaublad, dan hadden hoekijzers mss zelfs volstaan want dan werkt de sterkte van het bureaublad mee om alles op z'n plaats te houden, maar als het een écht zwevend bureaublad is, zit je met een groot hefboomeffect. Houtmerk.nl verkoopt nogal dure 'libra' wandsteunen waaraan je je ontwerp wat kan spiegelen (let vooral op de grote verticale steun van de constructie). Waar ik me ook wat zorgen om maak is kromtrekken in de breedte bij massieve panelen in een zwevende constructie (waarbij het hout dus volledig vrij is om te werken). Dat vind ik moeilijk te voorspellen. De vuistregel is vanaf 60cm diep (of anders gezegd, breed) en 3cm dik moet je profielen infrezen, maar het is veel gedoe en je verzwakt het blad enorm in de lengte. Doorbuigen in de lengte kan je wel wat voorspellen via een rekenmodule (google naar 'the sagulator').

Veel succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
jouw tekening is vanuit kikvorsperspektief
ik veronderstel dat je zelden op je knieën zal gaan zitten
enkel dan vallen de schabdragers zo op als op de tekening
zijn de schabdragers ofwel 380 ofwel 580 ?
bij 380 wordt de overblijvende 370 van het blad niet ondersteund, wat praktisch de helft is
bij 580 heb je toch nog 170 tot aan de rand van het blad, zodat de drager niet direct zichtbaar is
tegen doorbuigen in de lengte kan je over de volledige lengte tegen de muur een latje plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.