Zweeds huisje op schaal maken

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Al lang hebben we de wens onze kippen onder te brengen in een origineel zelfbouw kippenhok. Het lijkt mij leuk een Zweeds huisje als voorbeeld te nemen en dat te verschalen 1:3 of 1:4 als hok.
Als ik er van uit ga dat de vertikale gevelplanken gemaakt van ruw vuren 150x22 en verschaald op een maat van 50x7 uitkomen voorzie ik een probleem met stevigheid en constructie. 50x22 is wel een ruw vuren maat die ik dunner kan zagen tot de gewenste maat maar ik ben bang dat dit geen duurzaam resultaat zal geven.
Is er hout met dezelfde "looks" wat wel duurzaam is en recht blijft bij deze dikte? Is het wijs om een constructie achter de gevel te maken waar de huotjes op bevestigd kunnen worden?image.jpeg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Leuk project! In de bouw werkt schalen niet als het buiten gebruikt moet worden. Kies gewoon een goede verhouding, dan ziet het er ook goed uit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
kippen verkiezen een winddicht hok
deze gevelbekleding sluit onvoldoende aan, zeker omdat het hout ruw is
je bevestigt het dus best op een plaat
uit een dikte van 22 mm haal je niet 3 x 7 mm
7 mm blijft erg dun
die 22 mm kan je in 9 (+ 4 mm zaagsnede) + 9 mm doorzagen
het zal voorzichtig werken worden als je het met de tafelzaag doet
zelf doe ik zoiets met een zaag op de freesas, waarbij ik het hout langs beide kanten inzaag, en in het midden 1 cm laat staan
nadien gaat het door de lintzaag
om een gelijkmatige dikte te verkrijgen kan je 1 zijde met de vandikte vlakken
mogelijks laat de aandrijfwals van de vandikte aan de ruwe kant sporen na
 
Laatst bewerkt:

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik heb een opzetje gemaakt met losse plankjes van 50x8mm. Deze kan ik eventueel op een watervaste multiplex schroeven of nieten. Andere optie is om ruw vuren planken als “achterhout” te gebruiken en latjes er op te zetten.52461CCA-ADE3-4047-BFA5-75C3786DEEF6.jpeg7426085E-BF4A-4B45-AE8F-69A43BA4B1A7.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de mpx heeft mijn voorkeur
je hebt dan ineens een draagstruktuur en geraamte voor je hok
4 stukken plaat in een rechthoek & in de hoeken een balkje
planken als achterhout dien je minstens nog op een geraamte te zetten & er blijven kieren, zoals op jouw foto te zien is
1591425590410.png
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Er zijn wel heel veel naden met deze constructie. Dit is vragen om een heel ander probleem. Bloedluis.
Makkelijk te krijgen, maar verschrikkelijk moeilijk om er weer vanaf te komen.
Deze lieverdjes zuigen bloed van de kippen en door verzwakking zijn de kippen vatbaar voor ziektes.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Het is hout wat buiten heeft gelegen en dienst gedaan heeft als verpakkingsmateriaal. Niet de beste kwaliteit denk ik en helemaal krom.
Ik kan nieuwe planken kopen en op maat zagen zodat de naden worden afgedekt door de dunne bovenplankjes.
Een echt kippenhok is geisoleerd en heeft een binnenwand dus een kiertje zou niet zo erg zijn. Overigens hebben we kippen gehad die de voorkeur hadden in een boom te overnachten, ookin de winter met vorst!

De opbouw met plaatmateriaal lijkt me wel het meest handig. Zeker constructief de makkelijkste weg. Maar hoe de bovenhoutjes duurzaam te bevestigen? Er is maar weinig draagvlak. Een spijkertje splijt het hout, een schroef is te dik en lijmen wordt ook niks.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Het is hout wat buiten heeft gelegen en dienst gedaan heeft als verpakkingsmateriaal. Niet de beste kwaliteit denk ik en helemaal krom.
Ik kan nieuwe planken kopen en op maat zagen zodat de naden worden afgedekt door de dunne bovenplankjes.
Een echt kippenhok is geisoleerd en heeft een binnenwand dus een kiertje zou niet zo erg zijn. Overigens hebben we kippen gehad die de voorkeur hadden in een boom te overnachten, ookin de winter met vorst!

Vast omdat er een kip in het hok vieze stinkscheten liet.

De opbouw met plaatmateriaal lijkt me wel het meest handig. Zeker constructief de makkelijkste weg. Maar hoe de bovenhoutjes duurzaam te bevestigen? Er is maar weinig draagvlak. Een spijkertje splijt het hout, een schroef is te dik en lijmen wordt ook niks.

Ik zou toch voor spijkeren/tackeren gaan. Je kun mooie kleine spijkertjes nemen, de kop bot maken door ze een tik te geven met de hamer op iets hards (aambeeld van je bankschroef) of gewoon voorboren met 0,5 mm kleiner dan je spijkerdiameter. Veel werk, maar wel een net resultaat.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
De kop bot maken? Is dat om te voorkomen dat het hout splijt of om extra grip te creeren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
De kop bot maken? Is dat om te voorkomen dat het hout splijt of om extra grip te creeren.
mijn vader zaliger gaf reeds meer dan 50 jaar geleden een tik op de punt van elke nagel om te vermijden dat die het hout zou splijten
telkens ik ergens een nagelverbinding zie, denk ik terug aan mijn vader
fervente nagelaar, zelfs toen er reeds schroefmachines op batterij waren
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ook een oude methode is om de kop van de nagel op het hout te leggen, dwars op de nerf en er dan een tik op te geven. Dat kerfje zorgt voor minder splijtkans.

Het blijft dat kleine afmetingen of randafstanden bij hout beter voorgeboord kunnen worden.

En om nog even wat on-topics toe te voegen :) Zorg voor voldoende ventilatie rondom van hout wat aan de buitenkant komt. Dus geen plankjes tegen een houten plaat aantimmeren.
 

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Toevallig woon ik in een zweedshuis en ben ik het hondenhok uit elkaar aan het halen. Ik heb er een foto van gemaakt zodat je de opbouw kunt zien. Dit zal ook werken voor een kippenhok. Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

In mijn geval is het een houtskelet waar aan de buitenkan gips tegen is geplaatst. Niet gebruikelijk in Zweden.Maar daar zou jij plaatmateriaal voor kunnen gebruiken. Daarop zijn horizontale latten gemonteerd waarop de verticale planken zijn gemonteerd. Die overlappen elkaar.

De planken van dit hondenhok zijn 70x22.

IMG_9452.jpeg

IMG_9453.jpeg


Je kunt natuurlijk ook verticale latten op een stuk plaatmateriaal bevestigen. Je krijgt dan onderstaande look.
IMG_9454 2.jpeg
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik heb mijn huis in Zweden er nog niet voor uit elkaar gehaald maar de opbouw is zoals jou hondenhok. Voor normale planken is dat de manier om een huis te bouwen maar ik wil de gevels op schaal maken. Hierdoor zijn de planken te dun om er een wand van te bouwen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb ons kippenhok afgewerkt met douglas schroten. Aan de binnenkant een plaat multiplex (heel dun, iets van 6mm, bij mij puur om zoveel mogelijk kieren weg te werken).
Voor jouw constructie zou ik er een plaat 18mm waterbestendige (!) multiplex als basis voor nemen en daar de gevelbetimmering (al dan niet geventileerd) op bevestigen. Waarbij het multiplex dus de dragende functie heeft, en de latten puur estetisch zijn.

Ik weet niet of de bodem van je hok op de grond komt of hoger. Bij mij staat het binnenhok op poten, zodat de kippen er ook onder kunnen (en ze dus een groter buitenhok hebben). De ruimte was beperkt, dus zo heb ik ze toch meer m2 leefruimte kunnen geven.
De bodem van hun verhoogde hok is een plaat trespa (op balkjes nauurlijk voor de stevigheid); met datzelfde treapa heb ik ook de onderste 10 cm van de wanden bekleed (en daarna de naden afgekit). Makkelijk schoon te maken; blijft er iets vastzitten, gewoon eraf krabben met een plamuurmes en eventueel een plons water erdoor naderhand.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Bedankt voor jullie tips, ook namens de kippen. Het is we duidelijk dat de binnenwand glad moet worden dus ik ga voor de WVM 18mm. Isolatie laat ik maar achterwege, zo koud zal het niet meer worden in de toekomst verwacht ik.
Wat betreft de buitenzijde lijkt het wat lastiger. Zeker als het advies is om de ruwe latten ventilerend op het multiplex te monteren. rachels er op en dan de dunne houtjes er op nieten?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Reken er maar op, dat kippen beter over de koude kunnen dan over hitte.De binnenplaten goed afkitten.
Die sluipmoordenaar zijn er eerder binnen dan eruit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat betreft de buitenzijde lijkt het wat lastiger. Zeker als het advies is om de ruwe latten ventilerend op het multiplex te monteren. rachels er op en dan de dunne houtjes er op nieten?
dat dit lastiger is, betwijfel ik
gewoon eerst horizontale latten plaatsen
die kan je eenvoudigweg nieten
het is aangeraden om de horizontale latten op wisselende afstanden te onderbreken, zodat de lucht door de onderbrekingen omhoog kan & de regen er door naar beneden kan
en dan de vertikale latten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.