Zwarte vlekken in eiken en oxaalzuur

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben een 2de hands eiken vloer aan het opknappen. Ik heb de vloer geschaafd en de vellingkanten schoon gefreesd.
Nu zitten er op een aantal planken wat zwart/grijze vlekken die waarschijnlijk door waterschade zijn gekomen. Is dit te behandelen met oxaalzuur zodat dit weggaat? Of zijn de vlekken al te ver heen?

Als ik de handleiding lees van oxaalzuur, dan moet het hiervoor geschikt zijn. Maar is er iemand met ervaring die dit kan bevestigen?

Linkje naar de Cokerij

20220103_214138.jpg
20220103_214122.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb heel wat jaartjes terug wat eikenhouten kozijnen en spanten in een schuur die zwart waren geworden door vocht en schimmel behandeld met oxaalzuur. De vlekken gingen er niet helemaal uit, maar werden wel veel lichter. Daar had ik wel 3 behandelingen voor nodig, maar ik wilde het niet gokken met een veel sterkere oplossing (misschien had dat wel gekund, geen idee). Uiteindelijk was ik helemaal niet ontevreden met het resultaat. En het bleef er ook na verloop van tijd nog steeds netjes uitzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Omdat ik bang was dat het hout dan teveel een vale uitstraling zou krijgen. Je zag het toch wel een beetje waar het hout behandeld was. Daarom koos ik voor de aanpak die ik ook altijd hanteer met lak/olie/hardwax/etc, namelijk liever veel dunne laagjes dan een enkele dikke (of in dit geval geconcentreerde) laag.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb inmiddels oxaalzuur besteld, en heb de planken die aangetast werden vanochtend 1 keer behandeld.
Als ik het nu bekijk zijn de minst aangetaste vlekken al verdwenen! De donkerste vlekken zullen denk ik nog een paar keer behandeld moeten worden.

Ik zal er uiteraard even fotos van maken om het verschil te laten zien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In deze context interessante publicatie (ook al is ie oud): https://pubs.usgs.gov/wsp/1459d/report.pdf

Naast een heleboel andere interessante info is dit het meest direct relevant: ijzer-looizuurcomplex is niet onlosmakelijk, en ijzer-oxalaatcomplex is 'sterker' dan ijzer-looizuurcomplex. In een notendop: je kunt dus ijzer uit een ijzer-looizuur complex 'wegbleken' met oxaalzuur (het oxalaatcomplex is beter oplosbaar en voor zover ik weet ongekleurd).
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.