Zwarte stippen op eik na lakken met Skylt lak.

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Lijkt op een looizuur reactie. Toevallig in de buurt van de tafel iets van metaal bewerkt / geslepen?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hey bookwood,

Ik heb dit vaker gezien bij klanten die het eiken zelf gingen behandelen met een lak zoals skylt of moosefarg! het probleem is 9 vd 10 keer dat het eiken Te vochtig is voor binnengebruik maar door het prijsverschil ( in vergelijking met ovengedroogd eiken) de mensen het toch willen 'proberen en leuk vinden dat het gaat werken,.. '' Het vocht kan er niet meer uit omdat het afgesloten wordt en hierdoor krijg je idd zwarte puntjes. zet er maar eens een vaasje oid op, dan zie je morgen onder de rand veel zwarte stipjes omdat het er nog minder goed uit kan.

Als je er van overtuigd ben dat het onder de 12% is kan het idd slijpsel oid zijn maar vaak zou dit al eerder een reactie gegeven hebben.

Succes en ik zou kijken naar een ademende afwerking.

mvg wilco
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Kan je een ander product aanraden dat ademt? Iets dat een zo mat mogelijk resultaat geeft. Ik heb het hout bij een houthandel gekocht en zij hebben mij toen ook Skylt lak verkocht omdat ze dat aanraadden. Ik zal hen zo snel mogelijk contacteren.
 
P

Pel

Guest
Waar is dit hout mee geschuurd, ik kan mij vergissen maar het lijkt op schuur korrels die in het hout zitten en door de lak nu beter ziet?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Waar is dit hout mee geschuurd, ik kan mij vergissen maar het lijkt op schuur korrels die in het hout zitten en door de lak nu beter ziet?

Groet Pel.

De onderkant heb ik heel weinig geschuurd. Met een excentische schuurmachine met houtschuurpapier.
Ik heb eerst het volledige tafelblad geschuurd (de bovenkant) en dan op lengte gezaagd. Het stukje dat ik er af heb gezaagd heb ik ook gelakt als test en hier verschijnen ook veel puntjes.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Het eerste wat ik dacht was vocht spikkels zoals zaagfabriek al zei. Looizuur reactie uit zich meestal niet met spikkels helemaal niet met een soort grijzige rand er omheen. Misschien opnieuw schuren het hout goed laten drogen en dan opnieuw lakken?
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Het eerste wat ik dacht was vocht spikkels zoals zaagfabriek al zei. Looizuur reactie uit zich meestal niet met spikkels helemaal niet met een soort grijzige rand er omheen. Misschien opnieuw schuren het hout goed laten drogen en dan opnieuw lakken?

Bedankt voor de reactie maar ik heb niet echt de tijd om het hout nog een jaar te laten drogen. Ik verkies het aflakken met een ander product maar weet niet direct met wat ik het beste resultaat kan bekomen.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Gisteren heb ik de boven en onderkant een licht vochtig gemaakt met een doek om het stof af te nemen (voor het lakken van deze morgen dus). Zou dit invloed kunnen gehad hebben?
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik heb deze morgen een stukje opgeschuurd tot alle stippen weg waren. Daarna opnieuw gelakt en nu heb ik het probleem niet. Iemand een idee wat het probleem dan zou kunnen zijn. Ik twijfel nog om de bovenkant met Skylt te lakken.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
ik kan me vergissen, maar heb je bij de skylt lakken reeks ook niet een primer om waarmee je het hout moet voorbewerken?

Met vriendelijke groet,
woody
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Deze morgen heb ik de onderkant van een tafelblad gelakt met Rigostep Skylt lak. Na 4 uur wou ik de tweede laag aanbrengen maar zag ik heel veel kleine zwarte puntjes:


Iemand een idee hoe ik dit aan de bovenkant kan vermijden?


Dit zie ik best vaak. bij mijn stapel (eiken) afval hout slijp ik regelmatig staal. Na aanraking me vocht geeft ditprecies het beeld dat ik hier zie, donkere zwarte stipjes met een blauwe kring er omheen. Zoals anderen al hebben aangeven zijn dit waarschijnlijk ijzerspikkels die gereageerd hebben met het looizuur in het hout. Het is relatief makkelijk te vermijden door het hout goed schoon te vegen of schoon te spuiten voordat deze afgewerkt wordt.

Succes!
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
De stippen komen overal voor. Zelfs op de plek waar ik, net voor het lakken, een gleuf gefreesd heb om versteviging te plaatsen. Daar kunnen dus onmogelijk ijzerspikkels zitten.

Ik zal de bovenkant zeer goed proper wrijven voor ik deze lak.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Geen goedkoop of afwijkend schuurpapier gebruikt na het frezen? Vocht hebben we nooit problemen mee gehad, ook niet met hout op ca. 17%. Metaal is altijd wel gelijk zichtbaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.