Zwarte MDF eiken-fineer vakkenkast

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
36
43
Het onderwerp 'vakkenkast' is al regelmatig aan de orde geweest in deze community en in verschillende forums heb ik al eens wat info en foto's van mijn 'vakkenkast-project' gedeeld. Op verzoek van verschillende forumleden hierbij mijn aanpak / materiaalkeuze en het resultaat van mijn eerste vakkenkast.

Aanleiding van dit project was het nieuwe huis van mijn zoon waarvoor hij een offerte had gevraagd bij een interieurbouwer voor het maken van een uit 2 delen bestaande vakkenkast naast een bestaande schouw in de woonkamer. Toen ik het bedrag hoorde wat men daarvoor vroeg was mijn reactie dat ik het voor de helft van de prijs ook wilde doen en de rest is historie ... (ter info: ik ben geen professionele interieurbouwer en had zoiets nog nooit eerder gedaan ...).

De 'eisen/wensen' waren grofweg:
- aan beide kanten vullend tussen vloer / schouw / plafond
- onderkant: opslagruimte (aan het zicht ontrokken door duertjes o.i.d.)
- middengedeelte: open ruimte voor TV-scherm
- bovenkant: speelse verdeling van vakken in verschillende afmetingen

Als eerste heb ik in Fusion 360 een tekening gemaakt van hoe het er ongeveer uit zou moeten gaan zien:
1735212759441.jpeg

Vervolgens ben ik bij een hele reeks meubelwinkels langs gegaan om te kijken hoe vergelijkbare kasten er uit zagen / in elkaar staken. Resultaat daarvan was redelijk bedroevend / schokkend als ik heel eerlijk ben, wat een bagger is er te koop en wat een geld durft men er voor te vragen ... Van een afstand ziet er er vaak redelijk uit maar als je dichterbij komt vallen slordige verbindingen, matige kwaliteit van gebruikte materialen en slechte afwerking op. Dus ondanks het feit dat ik nog nooit iets dergelijks gebouwd had durfde in de uitdaging nog steeds aan.

V.w.b. basis materiaal ben ik uiteindelijk uitgekomen op MDF met aan beide zijden 0.6 mm Europees eiken fineer
- 13mm dik voor de ombouw
- 9 mm voor de achterwand
- 19 mm voor frontjes

1735216628409.png

Om het geheel een 'dikke' uitstraling te geven is er een holle plank constructie toegepast
- buitenzijden 13mm dik MDF
- binnenframe plm 30 mm vuren
- voorkant verstek gezaagd
- totale dikte ongeveer 5,5 cm

1735215194780.jpeg

Omdat de kast uiteindelijk zwart moet worden is voor het lijmen van de versteknaden gebruik gemaakt van zwarte vullende constructielijm zodat eventuele oneffenheden / kiertjes zo min mogelijk op zouden vallen:

Frenken Construcol HV45, zie
(maar ... inmiddels is deze lijm in zwart niet meer leverbaar??) .

Het resultaat van deze constructie (nog zonder opschuren etc.)

1735215726922.jpeg

Om de kast ter plaatse te kunnen opbouwen is aan de zijkanten van de planken een uitsparing gehouden en op de wanden van de kast op de gewenste plaatsen een balkje van dezelfde dikte zodat de planken er op konden schuiven. Aan de binnenkant zien de planen er dus al volgt uit:
1735215805692.jpeg

De wens was een zwarte kast waarin de houtnerf zichtbaar zou blijven, voor de afwerking is daarvoor gekozen voor Rubio Monocoat Oil Plus 2C:
- Eerste afwerking Precolor Easy Intense Black met daaroverheen Charcoal

1735217100338.jpeg

- om het geheel niet 'all-black' te maken zijn de achterwand en wat andere onderdelen bruin gehouden, hiervoor is de kleur Rubio Monocoat Black gebruikt (wat het hout bruin en de nerven zwart maakt)

1735217150051.jpeg

Voor het hang en sluitwerk zijn scharnieren en geleiders van Blum toegepast, de Onyx zwarte versie van die scharnieren match daarbij perfect met de rest van de kast.
1735217315120.jpeg

Het eindresultaat:

1735217797469.jpeg

N.B. Omdat er in een post max 10 foto's gebruikt kunnen worden zal ik nog wat detail-foto's in een vervolgpost opnemen, to be continued dus:

Laatst bewerkt:

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
36
43
Vervolg ...

rechtonder is een TV-lift aangebracht. Omdat er ook rekening gehouden moet worden met een Sonos soundbar is er voor gekozen om geen scharnierend klepje toe te passen maar de klep in het gehaal mee omhoog te laten gaan met het scherm (met daarbovenop de soundbar):
1735218027819.jpeg

Om het klepje mooi / spanningsvrij te laten verzinken in de plank is dit in verstek gemaakt zodat het makkelijk in de uitsparing valt:
1735218102258.jpeg

Voor de verlichting is gekozen voor een (dimbaar) ledprofiel wat aan de bovenkant van de horizontale planken is aangebracht.

1735218426718.jpeg
doordat de planken 5 mm los gehouden zijn van de achterwand valt het licht daardoor ook automatisch subtiel naar beneden wat het geheel een rustige aanblik geeft:

1735218267563.jpeg

Onderstaand nog wat detailplaatjes van het eindresultaat:
1735218476884.jpeg

1735218511588.jpeg

En dat het verstandig is om bij het maken van een kast voor een gezin met kleine kinderen rekening te houden met 'bovengemiddeld' gebruik en dus stevige materialen te gebruiken bewijst onderstaande foto van de inhoud van 1 van de laden:

1735218642623.jpeg

Qua totale materiaalkosten zijn we uiteindelijk ruim binnen de helft van de offerte van de interieurbouwer gebleven, mijn uren heb ik niet 1:1 doorberekend (ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen) want anders had het uiteindelijk een heel dure kast geworden ...

Uiteindelijk zijn zowel opdrachtgever als bouwer tevreden met het resultaat en dat is waar we allemaal voor hebben gedaan !

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
391
118
Midden Nederland
Mooi gemaakt en leuk gedocumenteerd. Mag je trots op zijn. Alles ter plekke in elkaar gelijmd?

Grappig dat je vooraf dacht dat het een erg dure kast van de interieurbouwer was en dat je het voor de helft ook wel kan maken, en dan blijkt dat een flink deel al de materiaalkosten zijn. Zou je nu achteraf denken dat de prijs van de interieurbouwer redelijk was?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.893
3.225
Gaanderen
Mijn ervaring met mdf kasten is dat de kast best nog betaalbaar was maar dat de prijs voor het spuiten de boel omhoog jaagde,

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
36
43
Mooi gemaakt en leuk gedocumenteerd. Mag je trots op zijn. Alles ter plekke in elkaar gelijmd?

Grappig dat je vooraf dacht dat het een erg dure kast van de interieurbouwer was en dat je het voor de helft ook wel kan maken, en dan blijkt dat een flink deel al de materiaalkosten zijn. Zou je nu achteraf denken dat de prijs van de interieurbouwer redelijk was?
De holle planken heb ik allemaal vooraf klaargemaakt / in de olie gezet etc. Monteren van de kast ter plaatse was grotendeels in elkaar schuiven van de verschillende onderdelen (een groot deel van de binnenkant is niet eens gelijmd / is nog steeds demontabel)

Vergelijking van de prijs met de interieurbouwer is appels met peren vergelijken:
  • De kast zou in dat geval geen 5,5 maar 'slechts' 4 cm dik geworden zijn
  • onderin geen laden maar kastjes (kosten voor de hardware voor 1 lade gaat al richting EUR 150,-)
  • geen rekening gehouden met TV-lift
  • bovenin geen kastjes
  • spotjes i.p.v. geïntegreerde led-strips
  • het zou een kast met vaste afmetingen geworden zijn (gebruikmakend van opvulstukjes etc. nu hebben we alles passend gemaakt (rekening houden met niet helemaal haakse wanden waardoor verschil boven en onder soms wel 0.5 cm was)
  • etc.
Dus nee, er zou in dat geval een geheel andere kast naar voren gekomen zijn.
in die historie ben ik wel geïnteresseerd
hoeveel was de offerte ?
hoeveel het materiaal ?
ik vermoed dat je daarbij beter en/of meer materiaal gebruikt hebt dan in de offerte stond
De offerte / prijsindicatie was tussen de 8.000 en 9.000 Euro (met daarbij een andere invulling dan wat er nu staat, zie bovenstaande verschillen).
Aan materiaal was ik (we spreken inmiddels wel van ongeveer 1,5 jaar geleden) uiteindelijk rond de 2.5 - 3K ex BTW kwijt.
En in inderdaad er is nu wel gebruik gemaakt van kwalitatief goed spul en de keuze voor eiken gefineerd MDF was niet de goedkoopste optie.
het reliëf op de foto's doet vermoeden dat er een toplaag op de mdf zit
Klopt

• Leuk
Waarderingen: Musicus en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.