Zwart platform modelbouw

Cassie

Nieuw lid
30 jul 2020
2
0
Dag allemaal,

Ik ben momenteel met een modelbouw project bezig waarvoor ik een platform wil maken. Ik heb thuis een stuk achtbaanketting dat door het park op een zwart houten platform is gemonteerd, zoals te zien is op de foto's hieronder. Ik wil dit graag reconstrueren, maar weet niet precies hoe en met wat. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor hout hier precies gebruikt is en hoe ik dit het beste zwart gemaakt krijg. Na een beetje research heb ik nu het idee om een stuk eikenhout te nemen en dat met behulp van zwarte thee en ijzeracetaat (staalwol opgelost in azijn) te doen. Mocht iemand betere alternatieven hebben dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
Cas

Ketting1.jpgKetting 2.jpg
 

Cassie

Nieuw lid
30 jul 2020
2
0
Bedankt voor jullie reacties!

Zoek eens op ebben...
Na een kleine zoektocht heb ik gemerkt dat ebben vrij lastig verkrijgbaar is en anders vaak tegen hoge prijzen...

Het lijkt me eiken wat gekleurd is door middel van bijvoorbeeld inkt of op een andere manier gekleurd.
Wat wel belangrijk is dat het zo gekleurd moet zijn dat beschadigingen niet gelijk de oorspronkelijke kleur tevoorschijn tovert.
Ik heb een kleine inspectie gedaan heb ergens een hoekje met een kleine beschadiging gevonden. Daarbij is te zien dat er een "normale" kleur onder zit. Het hout is dus inderdaad gekleurd gemaakt.

Oost-indische inkt. Mss een paar lagen. En dan wat was.
Ik heb meteen een potje inkt besteld. Ik ga dit samen met de manier uit mijn eerste post op een stuk eiken testen en kijken wat het beste resultaat geeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat stukje hout op de foto lijkt op eiken (misschien essen) Dat kan je snel zwart maken met ijzerazijn. Vergeet die thee. Hierna in de olie of lak. Wil je een stukje ebben informeer dan even bij masave (link bovenaan de pagina).
Ja ebben is aan de prijs en komt uit de tropen. Ik vraag me bij het gebruik van ebben altijd af : vind ik het waard om dit werkstuk in ebben uit te voeren. Enkele keer ja maar meestal nee.
Wil je goedkoop ebben ga dan kijken of er olifantjes zijn in de kringloopwinkel.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Eventueel kun je het hout ook nog zwart branden, daarna even schuren met wat scotch brite, in de olie en je hebt ook een zeer mooie zwarte afwerking. Zoals je ziet zijn er meerdere oplossingen die lijden naar het resultaat ;P
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.