Zwart maken (ebonizing) van eik

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik wil een paar eiken paneeltjes zwart maken dmv de oplossing van staalwol in azijn.
Nu heb ik een week geleden een stuk staalwol in azijn gelegd, maar na een week is er nog steeds niet veranderd. De azijn is nog helder, het stukje staalwol is intact.

Wat doe ik verkeerd?
 

Bijlagen

  • 20210920_140023.jpg
    20210920_140023.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 24
  • 20210920_140010.jpg
    20210920_140010.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 28

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
het gaat niet zo zeer om hoe het goedje er uit ziet, maar hoe het hout er op reageert/verkleurd. koken helpt het process wel geloof ik. er op smeren en binnen paar minuten al direct resultaat.

Heb dit zelf al eens geprobeerd, maar pakte bij mij niet mooi uit. werd niet echt de (voor mij gewenste) verouderde look en ook niet de mooie donkere olie look.

voor zwarte tinten is het heel moeilijk om hout goed te kleuren zodanig dat het ook mooi blijft en de nerf mooi er uit springt.. als dat tenminste de bedoeling is.. anders gewoon zwarte verf pakken.

toevallig heb ik vorige week nog met Skylt overlakbare olie gewerkt. wilde graag mijn eiken zwart/antraciete hebben. nou dat was een grote ramp. het werd meer donkerbruin met een hele donkere "gouden" schijn er in. lastig uit te leggen. Dus niet het resultaat wat ik voor ogen had.

mocht je toch willen kleuren, dan raad ik toch echt Rubio Monocoat aan., bestel wat proef flesjes en kijk welke kleur en effect je mooi vind.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een paar puntjes:

1) het moet wel staalwol van ijzer zijn, niet van rvs en ook niet met zeep, denk ik.
2) de reactie gaat sneller met schoonmaakazijn

in mijn ervaring reageert nat eikenhout het hardste, hoe verser hoe beter. Dan krijg je echt een diepblauw/zwarte kleur. Bij droog hout verschilt het nogal. Ook bij Robinia - halfdroog Robinia geeft een erg exotische donkergroene kleur, om maar eens wat te noemen.

Als het droog eiken is van/voor meubels, zou ik ook iets met een kleurtje gebruiken.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb dit eerder gedaan met staalwol en schoonmaakazijn, de oplossing is inderdaad helder. Na een nacht uitgeprobeerd, en het eiken (heel oud en droog, uit een jaren '50 meubel) kleurde super donker. Uiteindelijk de oplossing tot 1/8 verdund om het resultaat te krijgen dat ik wou.
Hieronder mijn proefbalkjes:

IMG_20200209_122705063.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
De keren dat ik het deed wachtte ik net zo lang tot de oplossing wel roestbruin. Dacht dat als het nog helder was het niet zou werken. Blijkbaar wel dus.
Ik gebruikte fijne staalwol (0000). Pannensponsjes bijvoorbeeld kunnen een coating hebben. Dat werkt niet.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb Metalino 000 staalwol gebruikt en schoonmaakazijn. Net even geprobeerd met een stukje eik en het blijkt inderdaad gewoon te werken ondanks dat het nog gewoon doorzichtig is. Nu eens kijken of ik het zo donker krijg als ik zou willen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Wat ook werkt is Oost Indische inkt, dat is echt pikzwart, maar misschien niet het beoogde effect dat je wil.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Wat ook werkt is Oost Indische inkt, dat is echt pikzwart, maar misschien niet het beoogde effect dat je wil.
Werkt inderdaad goed, maar je moet wel inkt nemen waar shellac in zit. Die hecht beter aan het hout.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Wat ook werkt is Oost Indische inkt, dat is echt pikzwart, maar misschien niet het beoogde effect dat je wil.
Klopt, ik heb een hele kastenwand gemaakt van gefineerd eik en deze zwart gemaakt met oostindisch inkt. Dat lukt prima, maar ik wilde eens wat nieuwe technieken proberen, dus vandaar deze actie met staalwol en azijn.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Nog een optie, mocht het niet zwart genoeg zijn: kleurbeits. Werkt i.i.g op een vurenhouten tafeltje dat ik laatst gemaakt heb. Twee lagen maakten het mooi egaal zwart terwijl je toch de houtstructuur bleef zien.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Even een (late) terugkoppeling.
Het azijn mengsel blijkt inderdaad gewoon te werken. Wel bleek dat het eikenhout eerder paars werd dan zwart, maar met 2 lagen Osmo werd dat toch weer zwart.

Hierbij 2 foto's, door de zon lijkt het nog wat lichter dat in het echt20211029_150752.jpg20211029_150742.jpg:
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Je hebt ook nog een andere techniek,shou sugi ban,
een japanse techniek om met vuur hout zwart te maken.
Dit gebeurd voornamelijk om hout waterafstotend te maken.
Maar dit werkt mischien ook bij meubels.wel altijd afwerken met olie.
Ik doe veel met japanse technieken en zal dit ook eens proberen bij
wat werkstukjes.weet niet of het iets is en heeft niets te maken met
jou manier van zwart maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb die techniek toegepast op een poort van Douglas. Maar ik weet niet of ik het voor binnen zou toepassen...
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb die techniek toegepast op een poort van Douglas. Maar ik weet niet of ik het voor binnen zou toepassen...
Voor buitenwerk wordt het vaak niet na behandeld en voor binnenwerk wordt het vaak geborsteld of geschuurd en in de olie gezet zodat het ook niet afgeeft.
Vroeger bij de opleiding werden er vaak werkstukken gemaakt van vurenhout en dit werd ook veelal gebrand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.