zwart eiken vitrinikast

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zou graag een zwart eiken vitrine kast willen maken van mdf gefineerd eiken.

Afmetingen 200 cm breed, 200 cm hoog en 40 cm diep. Erboven hangt een airco en wil dan aan de bovenkant van de kast een soort rooster maken van dunne latjes zodat de lucht er nog doorheen kan blazen. Verwijderbaar voor onderhoud.

De zijkanten 8 cm dik, de liggers 5 cm dik. Nu zit ik te bedenken hoe ik de zijkanten moet afwerken. De 8 en 5 cm zeg maar. Met kantenband fineer of een stukje massief eiken. Kantenband zou mooier zijn maar krijg je wat scherpere hoeken wat je bij een massieve lat kunt rondfrezen maar krijg je weer een naadje tussen het stukje massief en mdf. Hoewel dat op een meter afstand waarschijnlijk al niet meer zichtbaar is. En gaat 8 cm kantenband wel lukken?

Over de afmetingen twijfel ik ook nog. Even breed als hoog is wellicht geen mooie verhouding? De meeste kasten zijn vaak breder als hoog of andersom.

In de hoogte heb ik geen ruimte meer vanwege de airco, breder of smaller zou wel kunnen.

Met glazen deurtjes erin vindt ik ook heel mooi. Die deurtjes kan ik zelf nooit zo strak maken, dus weet iemand waar je dit eventueel zou kunnen kopen. Niet handgemaakt voor mijn kast maar dan eerder de kast aanpassen aan beschikbare deurtjes.

Het onderste gedeelte 4 dichte deurtjes van hetzelfde mdf.

Het zwart maken is ook nog een twijfel. Heb al vaak gexperimenteerd hiermee. Waterbeits gaat goed. Schuursponsje in azijn is niet consistent. Oostindische inkt gaat heel goed. Daarna afwerken met skylt of een hardwax.

Het is een best formaat kast, maar alle panelen zijn afzonderlijk te fabriceren als een soort sandwich panelen. Op het werk heb ik beschikking over een grote formaat zaag met roltafel, thuis heb ik meer het kleinere spul als zaagtafel, afkortzaag, invalzaag, frees enz. enz.

Via opticutter.com alles invoeren zie ik dat ik 5 platen mdf nodig heb en dan nog hou ik over.

Hieronder wat foto's van wat ik bedoel.

vitrinekast zwart eiken open.jpg
vitrinekast-zwart-eiken glazen deuren.jpg
vitrinekast blank eiken.png
ac cover.png
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Omdat ik dit mooi vindt. En omdat je de eiken tekening er doorheen ziet. Een strak gladde kast wil ik niet.

In blank eiken vindt ik hem ook prachtig. Dan komen die stalen deurtjes wel mooier uit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu zit ik te bedenken hoe ik de zijkanten moet afwerken. De 8 en 5 cm zeg maar. Met kantenband fineer of een stukje massief eiken. Kantenband zou mooier zijn maar krijg je wat scherpere hoeken wat je bij een massieve lat kunt rondfrezen maar krijg je weer een naadje tussen het stukje massief en mdf. Hoewel dat op een meter afstand waarschijnlijk al niet meer zichtbaar is. En gaat 8 cm kantenband wel lukken?
kantenband is niet mijn werkgebied, maar ga je die in 8 en 5 cm vinden ? prijs ?
ik heb reeds eiken gefineerde plaat met een massieve rand afgewerkt
als je zuiver zaagt én die rand door de vvd steekt én goed perst, dan heb je geen lijmnaad
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Of die 8 cm kantenband bestaat weet ik niet. En of je dat zelf thuis er mooi op kunt krijgen ook niet. Gewoon 19 mm kantenband heb ik wel eens gedaan en ging goed. Met de strijkbout.

Ik bedoel onderstaande. Dan maakt het niet uit of de gezaagde mdf plaat al gefineerd is of niet.

IMG_1607.jpeg
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Maar van massief kost ook niet veel, en heb je veel meer vlees om het glad te schuren mocht het iets te dik zijn lijkt mij dan. Of gebruik jij een extra dikke fineer band?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
ik doel op een massieve rand
niet op kantenband
Ok. Een stukje massieve rand aan de zijkant van het mdf. Ik begrijp het. Ja is ook een goede oplossing om over na te denken.

Maar toch zie ik daar niet direct het voordeel in van het hele stukje gewoon van massief maken. het is maar een strook van 8 cm breed. En 200 lang. En voor de liggers 5 cm breed en 184 cm lang. Mocht het naadje alsnog zichtbaar worden is het in ieder geval niet vanaf de voorkant zichtbaar.
 

jorisvh

Post veel
Worden die sandwichpanelen uit 2 x 19mm gefineerde MDF gemaakt? Dat wordt zwaar en meer dan sterk genoeg. 12mm + fineer zou allicht volstaan maar dat ga je niet makkelijk vinden.

Kantenband van 8cm breed ga je niet vinden maar wel vellen fineer, evt met papier/vlies backing., misschien zelfs van dezelfde fabrikant als de gefineerde platen. Dit zou mijn 1ste keuze zijn. Maar dan moet je met contactlijm aan de slag …

Mijn 2de keuze zou zijn om dit volledig in verstek te maken. Schrikt misschien af maar als je een proefstukje maakt zal je zien dat dat wel meevalt. Dan kan je de kantjes niet breken of afronden natuurlijk.

3de keuze zou een massief strookje zijn.
1-2mm te breed en gelijk frezen met een flush trim bit. Met 5 en 8cm heb je een stabiele basis voor je bovenfrees en geen risico om door het fineer te gaan zoals bij schuren.
Als je de hoeken gaat afronden, neem een massief stukje met als dikte de afrondstraal zo zal je de overgang tussen fineer en massief met minste zien.

Een stukje MDF met fineerbandje zou ik niet doen. Het fineer op de plaat en van de band heeft allicht een verschillende structuur o.a. omdat voor het bandje de vezels gebroken worden om die vlot op te kunnen rollen. na zwart kleuren kan dit evt nog meer gaan opvallen door verschillende opname. en je moet ook alles perfect verlijmd krijgen. Geen optie tot bijtrimmen.

de glazen deuren: Kaderdeuren? Hout of metalen frame? Of volledig glazen deuren met glasscharnier?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Inderdaad platen van 19 mm mdf eiken fineer. Ertussen stroken mdf om op de gewenste dikte van 5 en 8 c te komen.

In verstek ook aan gedacht. Maar geeft een scherpe hoek, en verstek over een lengte van 200 cm vereist heel nauwkeurig zagen.

De deuren zoals op de foto. Dus slank stalen kader met 3 vaken. 4 stuks van 46 cm breed en 100 hoog, of 3 stuks van 60 breed en 100 hoog.

Bedrijf AA Glas heeft geen interesse in deze opdracht.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Dit zijn glazen deurtjes met een kozijn. Zeker met 2 deurtjes per kozijn wel een stuk makkelijker monteren.

maar het bedrijf wat met deze foto adverteert heeft er dus geen zin in.

5f4d0526338e201a70c68782_glazen kastdeur.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Breder kastenband hoeft geen probleem te zijn. Ik heb een tijd geleden gefineerde platen gekocht bij Kuiper in Denekamp en ze hebben kantenband op maat voor me gesneden (in dit geval 45 mm of zoiets). Je moet het dan wel zelf voorbehandelen om het te kunnen verwerken (dus in de lijm zetten en laten drogen - later dus opstrijken etc.).
Dat je het eiken zwart wilt kan ik me goed voorstellen, het wordt echt mooi. Persoonlijke mening, dus.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
zwart eiken bij een eiken visgraat vloer is idd heel mooi. Blank eiken bij een andere soort vloer is ook heel mooi. Dan komen de zwart stalen deurtjes iets mooier uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.