Zware maar demontabele zaagtafel voor in een kelder

GdtxFkAkX

Nieuw lid
3 jan 2024
2
0
Wageningen
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier!

Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn zaagtafel, ik heb nu een Kity 419. Dit was handig omdat ik altijd vanuit een klein schuurtje naar de tuin moest verplaatsen om te zagen. Maar nu ben ik verhuisd en heb ik een kelder van 4 bij 6 meter, en daar wil een een werkplaatsje in gaan maken. En daarvoor zoek ik de zwaarste/sterkste/meest precieze zaagtafel die ik in de kelder kan krijgen.

Ik zoek naar stationaire machines met een gietijzeren tafel. Op marktplaats zie ik modellen als een Startrite Tilt Arbor (175, 275), of een Harwi (110, 130), of schulpzagen van Martin of Altendorf. Zoiets zou ik het liefste willen, maar geen van dit soort machines gaat in één stuk de kelder in kunnen. Dus mijn vraag is:

Weet iemand in hoeverre machines zoals deze demontabel zijn? Zijn er voornamelijk lasverbindingen/klinknagels, of zou het mogelijk zijn e.e.a. met bouten uit elkaar te krijgen? Heeft iemand al eens zo'n machine verplaatst over een trap, en hoe ging dat? Zijn er merken/types aan te bevelen waarmee dit zou kunnen lukken?

Het trapgat van de kelder is direct achter de achterdeur. De (onderdelen van) de zaag moeten dus door een standaard deuropening, en dan over een trap naar beneden de kelder in. Geen moeilijke hoeken ofzo, maar wel smalle doorgangen en een steile trap. Ik heb beschikking over 400V, en het opknappen van een oude machine hoort bij de lol wat mij betreft, dat is geen obstakel.

Wie heeft er tips over wat voor soort machines ik naar kan kijken?

Dankjewel!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
De tafels zijn nagenoeg altijd los te maken, zodat je je de grootste afmetingen er al af hebt en zeker in geval van gietijzeren tafels, een groot deel van het gewicht. De motor moet ook wel demontabel zijn, mocht je dat willen, maar een kast met een motor moet met een paar man wel naar beneden te krijgen zijn. Als de trap stevig genoeg is, kan het met een paar goede spanbanden. Ik heb ook zo'n ding (een oude harwi) bij iemand op zolder zien staan...
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
213
32
Wanroij
Bij mijn 60 jaar oude zaagmachine met gietijzeren blad en gietijzeren zij tafels is het blad gewoon met bouten aan het onderstel vastgeschroefd. Denk dat dit bij vrijwel alle , wat oudere machines , zo zit.

Op de foto zie je het blad los (omgedraaid)van het onderstel
 

Bijlagen

  • IMG-20240413-WA0002.jpeg
    IMG-20240413-WA0002.jpeg
    101,9 KB · Weergaven: 29

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Ik heb een startrite, die ooit uit gedeeltelijk uit elkaar moest omdat er problemen waren met de schuinteverstelling.
Ik heb toen het hele gietijzeren blad eraf gehaald om erbij te kunnen. Dat was allemaal vastgebout, geen klinknagels.

De motor moest wel los, maar hoefde er niet uit, maar deze was erg aan het gewicht, maar wel iets om rekening mee te houden.

Toen het blad eraf was, kon het onderstel door een deur als het moest.


Paar oude fotootjes gevonden om een indruk te krijgen.
20171221_203601.jpg
20171213_201307.jpg
 

GdtxFkAkX

Nieuw lid
3 jan 2024
2
0
Wageningen
Dankjulliewel! Dat stemt alvast hoopvol. Inderdaad als de tafel los kan en de motor/lift er uit, dan hoef ik dus alleen een zaag te kiezen met een kast smaller dan de achterdeur en het trapgat, beide 80cm. Dat zou toch moeten lukken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.