Zorgen sterkte draagbalken jaren 30 woning door groot gat

Lyr

Nieuw lid
9 okt 2024
1
0
Nederland
Goedenavond,

Ik heb mijn eerste woning gekocht en maak mij grote zorgen over de staat van de draagbalken op de verdiepingsvloer.

Hier zitten grote gaten in en vrees dat de balken hierdoor dusdanig verzwakt zijn dat deze mogelijk niet meer veilig is.

Onder de gaten is slechts nog 10cm hoogte over... De balken zijn origineel 23cm hoog bij 8cm breed met een hart afstand van 75cm.

De oranje lijn in onderstaande afbeelding betreft de afvoer en de blauwe lijnen de draagbalken.

Is er iemand die hier meer inzicht in heeft en weet hoe ik dit probleem eventueel aan kan pakken?

Ik heb geprobeerd om voor zover mogelijk met alle leidingen aan beide kanten vuren of multiplex platen ertegenaan te lijmen en schroeven, echter weet ik niet of dit iets uithaalt.

Alle feedback wordt erg gewaardeerd. Ik weet momenteel niet wat ik hiermee moet doen.




overzicht foto.jpg

10cm foto.png
vv2.JPG

vv1.JPG
bouwtekening 1.JPG
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
183
73
Delft
Allereerst, ik ben geen constructeur, advocaat, of makelaar.
Als het mijn huis was zou ik me niet al teveel zorgen maken. Ja de verzwakking is significant, maar de belasting in dat halletje is laag door de korte overspanning en doordat de verzwakking dicht bij het draagpunt zit, er komt voornamelijk afschuifkracht op.
Wel zou ik, omdat de vloer toch open ligt, de leidingen door het midden van de balk laten lopen en daarboven opvullen. Nu is het een rommeltje en dat zou ik voor mn eigen huis niet willen.

Als je twijfels hebt, haal er een constructeur bij. Als die zegt dat het foute boel is, dan kun je dit misschien onder verborgen gebreken scharen en laten repareren zonder kosten. Het gepruts ziet er recent uit, als in, gedaan door de vorige eigenaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lyr

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Is de wand rechts ernaast dragend? Waarmee ik bedoel de verdieping eronder: dus liggen de balken op de muren links in de woon- en eetkamer?
Zo ja, dan valt het volgens mij wel mee. Je moet dan even in de rekenmodule voor overspanningen kijken wat er nodig is voor de 2 meter 16 die de overloop breed is. Ik vermoed dat de 'overgebleven' 13 cm x 8 cm dat net redden.
Ook belangrijk: wat is er gedaan bij het trapgat, overlangs?

(Ik ga er een beetje van uit dat iemand die zulke ingrepen doet, dat met beleid doet -- aansprakelijkheid enzo...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lyr

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Op de blauwdruk is te zien dat er op de rand van het trapgat een raveelbalk ligt, dus je balken kragen niet over de muur van de slaapkamer uit. Was dit wèl het geval, had ik me meer zorgen gemaakt. Dan hadden de gaten in de trek-zone van de balk gezeten…
Hier zie ik geen problemen, tenzij je een verzameling aambeelden op je overloop wil gaan zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.