zonnehoutdroger zelf bouwen

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Ik wil een zonnehoutdroger bouwen.
Type Virginia Solar Kiln lijkt me een doordacht systeem.
Heeft er iemand al ervaring mee of een ander, voor onze streken meer geschikt type?

Weet iemand hoe de geforceerde ventilatie precies werkt?
Reageert deze als de relatieve luchtvochtigheid te hoog wordt en zo het dauwpunt bereikt wordt?
Ik denk maar als s'avonds de temperatuur zakt en de het vocht begint te condenseren dat er dan extra ventilatie nodig is, of zie ik dat verkeerd?

Wordt die grens van de luchtvochtigheid dan stap voor stap naar omlaag gebracht, om dan na enkele maanden tot RLV 18% of lager te komen?
En verschilt dit van houtsoort tot houtsoort?

Wie helpt me aan info?
Alvast dank.
jan
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Intresant om te volgen
ik dacht dat er vanonder in de zonnesere verluchting gaten zitten
en dan aan de bovenzijde achterkant 2 pc ventilators eventueel gekoppeld aan klein zonepaneel
dat in combie met een zwartgeschilderde kas en glazen wand gericht op het zuiden zou moeten werken
ik hoop het in de toekomst nog zelf te kunnen gaan testen
mvg tom
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo allen,
Ondertussen heb ik al een heleboel info, zo ook van het Virginia Tech principe, en recupe materiaal (gordingen van een oud dak, ventilatoren, plaatmateriaal, isolatie) verzameld, .
Rekeninghoudend met onze breedtegraad kom ik aan een dakhelling van 55 a 60 °.
Om niet té hoog uit te komen met de nok (3.60 m), moet ik dus de breedte van de droogoven beperken (1.80 m).
Met een lengte van 3.60 m kom ik mooi uit met mijn polycarbonaatplaten.
Aangezien ik té weinig plaats heb om de deuren achteraan volledig te kunnen openen, maak ik de toegang aan de zijkant.
Het plan is om het hout op een platte wagen te stapelen en zo de droogoven binnen te rijden.
Dan heb ik binnen minder plaats nodig omdat ik het hout er niet moet oplatten, maar ervoor buiten plaats zat heb.
Als het weder eindelijk eens wat droger wordt, kan ik aan de betonnen vloerplaat beginnen.
ik hou jullie op de hoogte!
jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
basis 3.jpg
Dit zijn zowat de basisafmetingen.
De betonnen vloerplaat wou ik inpakken met PIR-isolatieplaten (zij- en onderkant).
In de rechter zijwand komt dus een deur.
Tips altijd zijn welkom!
jan
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Jan ziet er goed uit
zo heb ik hem ook in mijn hoofd ( nu nog de tijd vinden om aan de slag te gaan )
ik zou de rechte voorkant wit verven en daar de koude lucht ingang maken
als ik het goed heb onthouden hoef je dan alleen bij heel erg nat hout de ventilator gebruiken
ik volg je project op de voet :)
sucses
mvg tom
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoy Tom,
Mooi dat je meedenkt...
Dus, als ik je juist volg, zet je dan achteraan boven ze uitlaatschuiven en werk je alleen op natuurlijke ventilatie?
maar heb je dan voldoende en gelijkmatige luchtstroming tussen je planken door?
gaat die lucht dan niet de makkelijkste weg kiezen en recht naar boven en buiten gaan?
Volgens het Virginia Tech principe komt de lucht 'achteraan onder' binnen en 'achteraan boven' weer weg.
De eerste week (of twee weken) mag er zelfs geen vochtige lucht afgevoerd worden en moeten de schuiven dicht blijven, terwijl de ventilatie overdag draait, heb ik gelezen...
Of zie ik het verkeerd?
jan
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Jan
ja ik zou als eerste natuurlijke ventilatie proberen
maar wel al de ventilators inbouwen
zodat je bij te veel vocht wel de optie hebt om ze aan te zetten
in de kleine droogkast die op gloeilampen werkte had ik niks van ventilatie en werkte best goed
was alleen kwa energie verbruik niet rendabel
door de beton ondervloer
heb jij bijna altijd koude lucht beneden
en in de kas warme lucht vanboven daar gaat best wel wat ventilatie van komen
ik heb alleen nog niet zelf kunnen testen of het inderdaad voldoende is
bij vers gezaagd hout zal het altijd zoeken zijn om het niet te snel te drogen denk ik
mvg tom
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
hella Tom,
wil je de verse lucht langs de voorzijde direct onder de zwarte folie door de planken leiden door de natuurlijke ventilatie en dan direct bovenaan in de achterwand afvoeren?
dan ga je trager droger denk ik zo...
misschien goed om dit de eerste weken toe te passen bij relatief nat hout?

de betonvloer pak ik helemaal in met isolatiemateriaal, behalve bovenzijde die ook zwart geschilderd wordt
ik denk zo condensatie op de koude vloer te beperken
zou deze redenering kloppen?
alvast dank om mee te denken!
jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Vermits het nog steeds te slecht weer is om aan de fundering te beginnen, zit ik te denken aan de sturing van ventilatie en de luchtkleppen.
Mijn bedenkingen (ik weet niet of het juist is):
1 de ventilatoren:
- zou ik gewoon op een tijdsklok laten aan/uit gaan, als er een regeling bestaat met zonsop- (+ 3u.) en zonsondergang (-3u.)?
- en bij overschrijding van een max. t° (bv. 70°C ?)
2 de verluchtingskleppen (of schuiven, weet nog niet welk van beide het makkelijkst aan te sturen is met een elektromotor)moeten openen:
- bij overschrijding van de max. t°
- bij een max. relatieve luchtvochtigheid (afvoer vocht)
- maar bij een te sterke daling van de houtvochtigheid moeten ze sluiten (max. 2%/dag voor zachthout, dacht ik).

een vraag hierbij is: met welke apparatuur kan ik de houtvochtigheid digitaal uitlezen?
heeft er iemand ervaring met het programmeren van deze sturingen op Raspberry (ben hierin een Dummy)?
Alle mogelijke tips zijn welkom!
jan
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Ik heb wel een redelijke ervaring met het meten en sturen met behulp van een raspberry pi. Heb er diverse rond mijn huis ingezet voor meten van temperaturen, luchtvochtigheden en regelen van de tuinberegening. Mocht ik iets kunnen betekenen, dan doe ik dat graag.

Lex
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Lex,
hartelijk dank voor uw aanbod!
al meteen een paar vraagjes:
- kun je 230V elektromotoren aansturen met een Raspberry? en zoja, welke componenten heb je er voor nodig?
- ik zou luchttoevoerkleppen willen regelen (open/dicht) afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid en houtvochtigheid. Zou dit kunnen aan de hand van gemeten waarden (sondes binnen in droogoven)? Vermoedelijk is hiervoor een programmaatje nodig...
jan
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Jan,

Je kunt met de raspberry pi relais aansturen die op hun beurt weer grotere lasten (zoals motoren) kunnen schakelen. De temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte meten is geen groot probleem, die sensoren heb je voor een paar euro en zijn direct op de Raspberry aan te sluiten. Wat betreft die sondes voor in het hout is dat iets lastiger in die zin dat ik ze nog nooit gezien heb. Ik gebruik zelf wel sensoren voor bodemvochtigheid en het principe zal soortgelijk zijn. Grote professionele droogovens zullen dit mechanisme ook gebruiken, maar persoonlijk ken ik daar geen goedkoop voorbeeld van. Een snelle zoekopdracht bracht ook niet snel iets boven water. Om dit soort (analoge) meetwaardes te verwerken zul je de Raspberry pi ook met een extra uitbreiding moeten uitrusten.

Dat programma heb je zeker nodig, maar dat is het minste probleem. Een Python script is redelijk makkelijk te maken, te begrijpen en aan te passen. Daar wil ik best bij assisteren. Helaas woon je niet in de buurt, anders was een keer afspreken wat makkelijker.

Wat links naar goedkope Chinese onderdelen die je ongeveer nodig hebt, exacte uitvoering van het relaisbord hangen af van de lasten die je wil schakelen:

Relaisbord: http://www.ebay.nl/itm/8-Kanal-12V-...724976?hash=item3abe6a0f70:g:VgkAAOSwB4NW0yM3
Thermometer: http://www.ebay.nl/itm/2Pcs-DS18B20...943096?hash=item3d07cdf4b8:g:3uwAAOSwAYtWNynK
Luchtvochtigheidsensor: http://www.ebay.nl/itm/Humidity-Tem...755693?hash=item1eabb48e2d:g:rlMAAOxyaURThZ7V
Uitbreiding om analoge waarden te lezen en eenvoudig sensoren aan te sluiten: http://www.dexterindustries.com/shop/grovepi-board/

Lex
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Op een infoavond over zin en onzin zonnepanelen werd deze diagram getoond.
Deze geeft het percentage zonnewinst aan volgens de oriëntatie en de hellingshoek.
De witte cirkelvormige lijnen geven de hellingshoek aan.
Het zwarte puntje (gele pijl) is de optimale positie voor België: 35° hellingshoek van het zonnepaneel pal zuid.
zonnepanelen-collectoren-rendement-dakhelling-orientatie-640.jpg

Nu vind ik in een rapport van de Virginia Tech University terug dat de breedtegraad de ideale hellingshoek is.
Dat is dus 51° voor België en ze raden aan om er nog 5° extra toe te voegen voor koudere gebieden, dat maakt een hoek van 56°.

Waar zit het verschil in redenering en welke hellingshoek hou ik nu best aan?
jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, voor diegene die de andere topic (zonnedroogvoen; oriëntatie en hellingshoek) niet gevolgd hebben,
plaats ik hier het principeschema nog even terug, zodat iedereen mee kan..
principeschema .pdf

attachment.php

de twee gerecycleerde meranti garagepoorten had ik doormidden gezaagd om als ondergevel te kunnen gebruiken

.
attachment.php

vermits de poorten niet breed genoeg waren, worden deze voor de voor- en achtergevel verlengd tot 3.60m
gelijk wordt een kader voorzien zodat er 6 cm rotswol tussen kan
attachment.php

en de daksteunen zitten in het kader verwerkt (hoek van 55° bovenaan)
de binnenzijde moet nog bekleed worden met multiplex platen

gelukkkiglijk heeft er ondertussen al iemand het wiel uitgevonden...:cool:
de achtergevel, 3.60 x 3.80 m, zal ter plaatse gebouwd worden, denk ik zo...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een beetje laat maar voor de hoek denk ik dat Virginia Tech gelijk heeft.
De breedtegraad gebruiken zet het glas loodrecht op de gemiddelde middag zon. Over een dag is de zon lager dan dat gemiddelde (dus +5°). En daarnaast wetende dat in de winter de dagen kort zijn, hebben mogelijks die dagen nog een boost nodig (dus +5°).
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, na heel wat ander werk ben ik dan uiteindelijk terug in gang geschoten...
DSCN1903.jpg
De voorwand die uit twee halve stukken hergebruikte meranti-garagepoort bestaat, werd aan elkaar gezet met grote domino's.
DSCN1904.jpg
Nog wat extra horizontale verbindingen en verder ingepakt met steenwol.
DSCN1905.jpg
Het geheel werd ingesmeerd met vloeibaar rubber.
DSCN1906.jpg
In het vooraanzicht is het latwerk van de garagepoort herkenbaar.
DSCN1907.jpg
en deze foto krijg ik niet gedraaid, origineel wel maar bij het kopiëren kijkt ie scheef..:mad:
alleszins... alle schuine vlakken die naar de zon gericht zijn plak ik af met alu-tape.
Dit om de warmte te reflecteren, zodat die niet opstapelt in het dakgebint
en zo door sterke uitzetting en krimp mijn dakplaten gaat stuk trekken...
denk ik zo ...

hopelijk zit het weer nog wat mee de komende dagen :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.