Zijboom buitentrap verlengen

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
Hoi,

Ik ben pas van vandaag aangesloten op jullie forum en begin al direct met een vraag.
Een aantal jaren geleden heb ik een buitentrap gemaakt. Deze werd volgens mij redelijk goed onderhouden.
Toch heb ik een dikke maand geleden ontdekt dat één van de zijbomen de onderkant een rotte plek vertoonde.
Bij nader onderzoek heb ik dan maar de volledige trap gedemonteerd en bij een houthandel gaan informeren hoeveel dat zulk een balk kan kosten.
De prijs was € 140 met transport erbij. Dit voor een EURO DOUGLAS C24 75X225 TIMMER - T/M 5,6M.
Direct veel geld vond ik.
Ik heb nog een soortgelijk stuk hout liggen dat lang genoeg is om de originele te verlengen.
Daarom heb ik op internet gaan zoeken op welke manier dat dit het beste gebeurd.
Volgens mij zou een schuine las moeten voldoen.
Maar of dat stevig genoeg is? Daar twijfel ik aan.
Ik heb er een tekeningetje aan bijgevoegd. Dit om jullie oordeel erover te vragen.
Op voorhand bedankt!

Bijlagen

• Balkverlenging_Buitentrap_Pagina 5.pdf
    81,1 KB · Weergaven: 49

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
610
191
Zutphen
Met een waterbestendige lijm is de verbinding minstens even sterk als het hout

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
Met een waterbestendige lijm is de verbinding minstens even sterk als het hout
Dank u wel!
Ik was zinnens om zowel boven als onder nog extra lange schroeven in te draaien.
Het enige waar ik dan wel schrik voor heb dat is of de verbinding mogelijk gaat begeven door zijdelingse krachten?
Moet ik zijdelings nog metalen steunplaten voorzien?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Lengte van de las 2 1/2 a 3 keer de hoogte van de boom aanhouden. Ik zou voor een buiten constructie de rechte borsten achterwege laten. Hier loopt aflopend water in.
Lijmen met constructie lijm en schroeven met rvs in voorgeboorde gaten. Bovenzijde afwerken met voorgeboorde proppen volverlijmd of de afdeklat uit één stuk erop om inwateren te voorkomen.
Succes 👍🏼

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
De lengte v/d las heb ik inderdaad 2 1/2 de hoogte ervan aangehouden.
Maar ik vind het een goede tip om die rechte borsten weg te laten.
Alsook die deklat.
Duizend maal dank!

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
Sorry, ik had als daarop volgende de vraag gesteld "Dat is waarschijnlijk minder riskant?".
Met die vraag bedoelde ik eigenlijk of het minder riskant is om toch dat hout bij die houthandel te bestellen en daarmee het risico van falen uit te schakelen.
Mijn excuses voor die foute vraagstelling.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Sorry, ik had als daarop volgende de vraag gesteld "Dat is waarschijnlijk minder riskant?".
Met die vraag bedoelde ik eigenlijk of het minder riskant is om toch dat hout bij die houthandel te bestellen en daarmee het risico van falen uit te schakelen.
Mijn excuses voor die foute vraagstelling.
je vroeg of de prijs verantwoord was
ja dus, tenzij jouw uurloon merkelijk lager ligt, of je gratis werkt

nu kennen we de opbouw van de boom niet
evenmin hoe de treden er vast op zitten
in principe volstaat het om het rotte stuk er af te zagen + door een nieuw te vervangen
bij twijfel aan de stijfheid kan je er al dan niet over de volledige lengte een duimse plank tegen vijzen

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
Dat fotoverslag zal voor volgend jaar zijn.
Alles ligt buiten opgesteld en het is voor mij véél te koud om daar iets te ondernemen.
Ondertussen kan ik de treden één voor één behandelen, binnenshuis.
Alles in slowspeed natuurlijk.
Nogmaals dank.

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
22
3
Een aansluitende vraag: welke lijm?
Ik heb een nare ervaring gehad met rectavit D4 bruislijm, zou ik zeker niet gebruiken. Hoewel in dit geval de kracht eerder van de vijzen moet komen vermoed ik...

Pieter_01

Nieuw lid
13 dec 2024
9
0
Wijnegem
Hier heb ik in een vroeger stadium ook al eens naar gezocht.
Volgende link was interessant voor me: Welkom bij Chemona: Ontwikkelaar van hoogwaardige nanocoatings
Op deze site had ik ongeveer dezelfde vraag gesteld.
Hier is het antwoord:

Gezien het feit dat het een extra bescherming moet zijn raden wij de 1C Perma Coat aan.
Deze coating is met een mohair roller aan te brengen. Het is een 1 component coating en makkelijk aan te brengen.
Het verbruik is ca. 50m2 per liter. Dit is berekend op een niet poreuze ondergrond, hoe poreuzer de ondergrond hoe meer het verbruik.

De trappelen zijn al gebeitst en een vernislaag er over heen, hij is dan niet helemaal poreus meer en zou 45m2 per liter aanhouden.

Kan je hier iets mee?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.