zeulen met hout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.790
3.435
Rare jongens die belgen. Een olifant gebruikt zijn slurf om zware dingen te verplaatsen. Een giraffe gebruikt zijn lange nek om bij boomkruinen te kunnen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.275
3.427
Gaanderen
Misschien niet helemaal ontopic, maar stukken van 50 kg op die draaibank? Ga je dan niet over de grens wat de draaibank aankan?
Ik heb ook wel eens zoiets gedaan. Moest eerst met een frees de boel rondfrezen. Dat kostte me veel tijd.
De onbalans is het grootste probleem. Als je te ver gaat en je bank staat los dan kan je bank gaan lopen.
Kan natuurlijk ook dat er iets in de lucht gaat als er een grote onbalans is. Hangt ook af van het aantal toeren.
Ik moest toen der tijd beginnen met 300 tpm.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.805
1.201
Riemst
Bij te grote onbalans kan je er een balanceergewicht aan schroeven.
We hebben het hier over houtdraaien. Niet over het draaien van een asymmetrisch onderdeel op een metaaldraaibank. Houtdraaien is niet te vergelijken. Niet qua techniek, niet de machine. Bovendien is het eigen gewicht van een metaaldraaibank vele malen hoger dan bij een houtdraaibank wat meer speelruimte naar trillingen geeft. Een ruw stuk hout kan je niet balanceren, ook omdat de gewichten in de weg gaan zitten bij het voordraaien.
Behalve onbalans kan de frequentie regelaar moeilijk gaan doen. Bij het afremmen (of beter uitlopen) moet de kinetische energie van het werkstuk afgevoerd worden. Het kan gebeuren dat het draaiveld van de stator de rotor niet in bedwang kan houden. En dan gaat de FU in storing en loopt de motor ongecontroleerd, zonder remmen uit.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
321
68
Oss
Aan 2 zijde een staander en daar een ankerrail op bouten en tussen rails een dwarsrails en je kunt toch alle kanten op

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.275
3.427
Gaanderen
We hebben het hier over houtdraaien. Niet over het draaien van een asymmetrisch onderdeel op een metaaldraaibank. Houtdraaien is niet te vergelijken. Niet qua techniek, niet de machine. Bovendien is het eigen gewicht van een metaaldraaibank vele malen hoger dan bij een houtdraaibank wat meer speelruimte naar trillingen geeft. Een ruw stuk hout kan je niet balanceren, ook omdat de gewichten in de weg gaan zitten bij het voordraaien.
Behalve onbalans kan de frequentie regelaar moeilijk gaan doen. Bij het afremmen (of beter uitlopen) moet de kinetische energie van het werkstuk afgevoerd worden. Het kan gebeuren dat het draaiveld van de stator de rotor niet in bedwang kan houden. En dan gaat de FU in storing en loopt de motor ongecontroleerd, zonder remmen uit.
Hapfo heeft een balancer speciaal voor de houtdraaibank. Mijn bank had geen FU. T oen ik bijna klaar was, werkstuk 60 cm en woog nog geen 3 kilo, brak er een flink stuk af. Bank 165 kg plus 75 kg zand liep gewoon weg. Ik ook.
Als je een werkstuk op een faceplate schroeft kan je aan de achterzijde gewichten schroeven.
Niet altijd makkelijk vooral de eerste keren. Ik blijf leren maar ben steeds voorzichtiger.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
639
356
‘s-Hertogenbosch
Wat ik me zo afvraag, wat is een “gezond “ gewicht om op een faceplate te schroeven en dan op een m33 as???🤔 Wat is de capaciteit van een as of beter nog de lagers?
Ben zelf ook niet zo bang meer ( ondertussen), maar vind een blokje van 50 kg best zwaar, voor een bank van ongeveer 180 kilo….
Dit lijkt mij gevoelsmatig geen goede verhouding.Zeker als het maar éénzijdig ingespannen wordt…
Als ik bij @dehoutdraaierij naar de “ mastodont “ kijk, heeft die een pittige as en is gebouwd uit zwaar ijzer met een laag zwaartepunt. Alleen de sleutel om het laatste blokje van de as te draaien weegt al één en ander 🤩.
Ik ga komend weekend weer eens kijken…
Maar de vraag blijft hoe ver wil of durf je te gaan om je bank te ver**********.?
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: mrRuben

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.790
3.435
Ik zou me over die as niet zo druk maken. Ik heb een oude metaaldraaibank met een vergelijkbare as en daar gaat een gietijzeren 4 klauw op. Die weegt zonder werkstuk al een kilo of 30. En dat werkt al een jaar of 100 prima. En die hele bank weegt ook maar iets van 200 kg. Maar als je een werkstuk hebt dat niet in balans is, dan zorg je voor een balanceergewicht als je wat toeren wil maken.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
891
363
RegioRotterdam
Eerst een beetje zagen om te balanceren helpt een heleboel.
Ik heb een keer een blok van zo'n 40 kg verwerkt tot grote schaal door het eerst naar een 6-kantige kegel te zagen. Ik had de opspanplaat erop geschroefd en het blok op de draaibank gehangen. Aan het plafond had ik een lijnlaser opgehangen die de zaaglijn op het blok projecteerde. Als ik een hoek eraf had draaide ik het blok tot het volgende facet van de zeshoek.
Uit de stukken die ik eraf zaagde heb ik later 6 kleinere schalen gemaakt.

• Leuk

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
het stuk stam dat ik wil draaien in bijna perfect rond. 40cm diameter en ongeveer 50cm hoog. het is Robinia, dus mijn rekensom kwam uit op een kleine 50kg. of het stuk te zwaar is was een van mijn volgende vragen, dat moet ik nog uitzoeken. Net als de diameter van de faceplate. Ik heb enkel de bijgeleverde op dit moment 150mm, daar kan ik nss ook beter een grotere voor aanschaffen. als het inderdaad te zwaar is, moet ik ofwel de blok wat inkorten of zoveel mogelijk de kern verwijderen met boren of zo.

Het vorige record dat ik draaide was ook robinia ongeveer 40cm zou ik gokken:

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
294
69
Grönnen
Wat ik nog niet gezien heb in dit draadje, touw en blokken.
( ik heb niet alles helemaal gelezen maar wel gezocht op "touw" )

Een plaatje bij het praatje :

Idee :
hang er een boven de machine, recht boven waar het blok hout moet komen.
en een 2e voor de machine, daar waar het karretje met het blok zal staan.

Optillen met de 2e takel en dan overnemen met de takel boven de machine.
Heeft een ieder zo een beeld van wat ik bedoel ?
Volgens het principe : KISS

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.805
1.201
Riemst
het stuk stam dat ik wil draaien in bijna perfect rond. 40cm diameter en ongeveer 50cm hoog. het is Robinia, dus mijn rekensom kwam uit op een kleine 50kg. of het stuk te zwaar is was een van mijn volgende vragen, dat moet ik nog uitzoeken. Net als de diameter van de faceplate. Ik heb enkel de bijgeleverde op dit moment 150mm, daar kan ik nss ook beter een grotere voor aanschaffen. als het inderdaad te zwaar is, moet ik ofwel de blok wat inkorten of zoveel mogelijk de kern verwijderen met boren of zo.

Het vorige record dat ik draaide was ook robinia ongeveer 40cm zou ik gokken:
Als je tussen de centers gaat draaien zal het wel lukken. Enkel bevestigd op de opspanplaat, zonder ondersteuning door de losse kop, gaat heikel worden. Zelfs al is het stuk vooraf uitgehold. Kops robinia draaien is op zich al een uitdaging.
Als het eenmalig is zou ik geen takel gebruiken. Even hulp vragen bij het opspannen gaat waarschijnlijk eenvoudiger zijn.

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
221
12
Als je tussen de centers gaat draaien zal het wel lukken. Enkel bevestigd op de opspanplaat, zonder ondersteuning door de losse kop, gaat heikel worden. Zelfs al is het stuk vooraf uitgehold. Kops robinia draaien is op zich al een uitdaging.
Als het eenmalig is zou ik geen takel gebruiken. Even hulp vragen bij het opspannen gaat waarschijnlijk eenvoudiger zijn.
Welk deel van 'ik koop nieuw gereedschap voor een klus op zo'n manier dat mijn vrouw niet begint te klagen' begrijp je niet :cool:

• Leuk

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
Welk deel van 'ik koop nieuw gereedschap voor een klus op zo'n manier dat mijn vrouw niet begint te klagen' begrijp je niet :cool:
ok dat zit er ook voor een deel bij. het is toch een kraan / giraf /ding geworden. kan ik meteen ook grote zakken bladeren op de aanhangwagen tillen.

De ruwe vorm draaien zal zeker met opspanplaat en tussen centers zijn. dan zal het toch al een pak lichter zijn.
we zien wel zeker...

als ik het overleef, post ik wel een filmpje :D

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.