zeulen met hout

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
ik wil binnenkort grotere werkstukken draaien waarbij het blok hout rond de 50kg weegt. Dat ga ik niet zomaar op de draaibank tillen vrees ik.
dus zoek in een oplossing om een takel te bevestigen die niet te veel plaats neemt (anders zou een werkplaatskraan ideaal zijn).
Ik ben in de richting van een zwenkarm aan het denken, die ik dan op een steigerbuis kan monteren.

mijn werkplaats een houten blokhut met 44m planken dus ik verwacht niet dat ik daar te gek mee moet doen.
De draaibank staat een kleine meter van een dubbele garagedeur, dus de ruimte voor de arm naar buiten/binnen te draaien is er wel.
monteren aan het dak is niet handig want dat is een schuin dak en dan zou de balk naar buiten moeten kunnen of ik moet de blok hout ook binnen krijgen...

Ik dacht dus aan een steigerbuis met voetstuk dat in de betonnen vloer is geschroefd. en eventueel één of meerdere bevestigingen aan de muur.
aangezien het een steigerbuis is, zijn er koppelstukken genoeg te vinden om extra verbindingen te maken.

nu is mijn vraag.. is dit een goed idee of een geschift plan? ik heb geen kaas gegeten van dit soort constructies.
dit is de zwenkarm waar ik naar verwijs:

Er bestaan ook kranen bedoeld voor een aanhangwagen, maar dat is niet alleen een pak duurder, maar neemt ook weer meer plaats in.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.214
637
Noord-Veluwe
Ik heb ooit een hogere farm jack gekocht voor dit soort situaties. Die zijn knap handig en goed betaalbaar. Ik werk alleen, dus ik moet soms een beetje improviseren om dingen toch voor elkaar te krijgen.

[Edit] Juist, nu weet ik het weer: een dommekracht.

• Leuk
Waarderingen: mrRuben

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.370
790
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb op mijn Jonsered draaibank een zwenkkraan gemaakt - onderaan vastgemaakt aan de dwarsbalken onder de draaibank, in het midden afgesteund tegen de kop van de draaibank.
Let wel, dat zijn mogelijk andere dimensies dan jouw draaibank, de azobe dwarsbalken zijn 9x20, de kolom is 150 mm dikwandige pijp met een IPE 140 profiel als arm en de draaibank zal alles bij elkaar zeker meer dan 700 kg zijn.

Ik weet zekerdat HBM met 'goed bevestigd' bedoeld dat de paal ook bovenaan ergens aan vast moet zitten. Een los opstekende steigerpijp zou ik niet snel met een zwenkarm belasten.

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
Ik heb ooit een hogere farm jack gekocht voor dit soort situaties. Die zijn knap handig en goed betaalbaar. Ik werk alleen, dus ik moet soms een beetje improviseren om dingen toch voor elkaar te krijgen.

[Edit] Juist, nu weet ik het weer: een dommekracht.
Dat is mss ook nog een optie, bedankt.

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
Ik heb op mijn Jonsered draaibank een zwenkkraan gemaakt - onderaan vastgemaakt aan de dwarsbalken onder de draaibank, in het midden afgesteund tegen de kop van de draaibank.
Let wel, dat zijn mogelijk andere dimensies dan jouw draaibank, de azobe dwarsbalken zijn 9x20, de kolom is 150 mm dikwandige pijp met een IPE 140 profiel als arm en de draaibank zal alles bij elkaar zeker meer dan 700 kg zijn.

Ik weet zekerdat HBM met 'goed bevestigd' bedoeld dat de paal ook bovenaan ergens aan vast moet zitten. Een los opstekende steigerpijp zou ik niet snel met een zwenkarm belasten.
Ik bedoelde inderdaad dat de pijp bovenaan dan met een zijbuis aan de muur bevestigd zou worden (maar zoal gezegd dat is maar hout).

mijn draaibank is een Stratos 230, dus die weegt "maar" een 180 kg. maar dat zou ook een optie kunnen zijn. die vast maken aan de draaibank.

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
Is een heftafel iets voor je ?
Deze zijn wel een stukje duurder zag ik .

Succes met zoeken , Willem .
niet echt, je krijgt het stuk dan misschien wel op hoogte, maar het moet dan nog opschuiven en draaien om op de draaibank gemonteerd te worden. bedankt voor het meedenken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.790
3.435
Zo'n simpel takeltje aan een steigerbuis werkt op zich prima. Maar je moet er rekening mee houden dat je nog best veel hoogte kwijt raakt, als je hem onder de deuropening door wil kunnen draaien. Als het mogelijk is, kan je dan een bovenaanzicht van je situatie geven, met maten?

• Leuk
Waarderingen: rolandvs en mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
hieronder mijn 3d mockup van de werkplaats 2 jaar geleden.

open-layout-2.pngwoodturning centered.png

ondertussen is er een en ander verplaatst, maar de draaibank staat nog op dezelfde plaats. links is er 60cm plaats en tussen de draaibank en de poort is er 50cm plaats. De draaibank kan ik nog wat verschuiven er is ruimte rond. de poort is ongeveer 190cm hoog.

Even niet letten op de rommel en de gammele poort er komen nieuwe scharnieren op... en ik moet dringend opruimen :)

Bijlagen

• 1744543550206.jpg
    1744543550206.jpg
    619,1 KB · Weergaven: 15
  • 1744543550221.jpg
    1744543550221.jpg
    472,2 KB · Weergaven: 15
  • 1744543550234.jpg
    1744543550234.jpg
    457,9 KB · Weergaven: 14

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
639
356
‘s-Hertogenbosch
Een schuifdeurrail met loopwagen, daaronder een oogbout met daaraan een kettingtakel….. niks zwenkend of moeilijk constructie gewoon ophangen aan je kap .
Er komen geen tonnen aan te hangen.
Het is net iets zwaarder dan een veredelde boterham met spek erop verantwoord 🫢

• Leuk
Waarderingen: Lars. en mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
407
92
Belgie
Een schuifdeurrail met loopwagen, daaronder een oogbout met daaraan een kettingtakel….. niks zwenkend of moeilijk constructie gewoon ophangen aan je kap .
Er komen geen tonnen aan te hangen.
Het is net iets zwaarder dan een veredelde boterham met spek erop verantwoord 🫢
maar dan moet de rail tot buiten uitsteken en door de deur kunnen...
Ik kan natuurlijk gewoon met een het steekwagen het blok to vlak voor de draaibank brengen (binnen). dan zou kunnen werken. het dak is wel schuin dus daar moeten dan hoekjes op de rail horiontaal te krijgen

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
639
356
‘s-Hertogenbosch
maar dan moet de rail tot buiten uitsteken en door de deur kunnen...
Ik kan natuurlijk gewoon met een het steekwagen het blok to vlak voor de draaibank brengen (binnen). dan zou kunnen werken. het dak is wel schuin dus daar moeten dan hoekjes op de rail horiontaal te krijgen
Precies…. Wat is vijftig kilo???? Teveel om te tillen EN in de klauw te bevestigen oké, maar als je een bank hebt van 180 kilo die je nog kunt verschuiven moet een blokje hout van vijftig kilo nog wel om te doen zijn.
Rail kan eventueel aan een extra balk hangen om je kap te ontzien of plat onder een gording geschroefd zodat je deze wel verstevigt en tegelijk een vlak creeert om de rail tegenaan te schroeven….
Niks hoekjes, gewoon hout en bouten/schroeven…

• Leuk

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
355
280
Schouwen-Duiveland
Volkgens mij werd het al geschreben maar zo'n geheten olifant waar ze motorblokken mee uit autos hijsen is denk ik wel een goede kanshebber.
Ik heb er zelf ook 1 om van alles te verplaatsen in mijn werkplaats. Er zal, zolang ik hem zal hebben, geen motorblok in komen te hangen van mijn want ik sleutel geen autos maar voor de rest gebruik ik heb erg veel om dingen die zwaarder zijn dan ik kan/wil tillen te verplaatsen.

Ik heb de 1 ton uitvoering welke ik kan opklappen. Ben je rond de €450 klaar. wil je niet pompen dan een hydraulisch aangedreven op je compressor en ben je net iets meer kwijt maar niet veel. Ik baal er wel eens van dat ik die niet heb gekozen.........

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.790
3.435
Ik heb ook zo'n opvouwbare kraan. Werkt prima om zware dingen in of uit je auto te krijgen. Koop er wel gelijk een draaibare haak bij.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.805
1.201
Riemst
Volkgens mij werd het al geschreben maar zo'n geheten olifant waar ze motorblokken mee uit autos hijsen is denk ik wel een goede kanshebber.
Ik heb er zelf ook 1 om van alles te verplaatsen in mijn werkplaats. Er zal, zolang ik hem zal hebben, geen motorblok in komen te hangen van mijn want ik sleutel geen autos maar voor de rest gebruik ik heb erg veel om dingen die zwaarder zijn dan ik kan/wil tillen te verplaatsen.

Ik heb de 1 ton uitvoering welke ik kan opklappen. Ben je rond de €450 klaar. wil je niet pompen dan een hydraulisch aangedreven op je compressor en ben je net iets meer kwijt maar niet veel. Ik baal er wel eens van dat ik die niet heb gekozen.........

Geen olifant maar een giraf:cool:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.