Zeshoekig kastje aan muur bevestigen

leonhnoel

Nieuw lid
18 jun 2025
4
0
Provincie Utrecht
Ik heb een zeshoekig kastje gemaakt voor aan de muur. Idee is om er nog meer van te maken, alleen ik weet nog niet hoe ik ze het beste tegen de muur kan bevestigen.

Het kastje an sich is niet zo groot, en ik verwacht er ook geen zware dingen in of op te zetten. Lange zijdes zijn 20 cm, breedte is 12 cm, dikte is 18 mm.
Vooral die 18 mm limiteert volgens mij behoorlijk qua oplossingen die er ook nog een beetje oké uitzien.

Hoe zouden jullie zo iets aan de muur bevestigen? Beste idee wat ik nu heb is via french cleat van hetzelfde hout, maar dan zie je best een stukje onder het bovenste horizontale plankje uitsteken naar beneden (en dat werd niet zo gewaardeerd. :D)

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Bijlagen

• kastje.jpeg
    kastje.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 12

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
21
58
Gelderland
Ik hetzelfde ooit gemaakt voor mijn vriendin. ik heb boven aan de achterkant van de 6-hoek een gat geboord. Daarna met een plug een houtfret in de muur gedraaid. Daarna de zeskant kop van de houtfret gezaagd. En het kastje over de houtfret geschoven. Volledig onzichtbaar en hangt al jaren zo.

leonhnoel

Nieuw lid
18 jun 2025
4
0
Provincie Utrecht
Dank voor de reacties! Aan de hand van het bericht van @MarcoScholten was ik vanmiddag op zoek naar stokschroeven 6 x 100, maar kon deze niet vinden bij de lokale gereedschapswinkel. Nu dus 6 x 100 houtdraadbouten gekocht en ga inderdaad de kop er dan af zagen.

@arjaano: ik had dit soort dingen ook gezien, maar zit met de dikte van 18 mm. Deze kan je niet zijwaarts gebruiken lijkt me?!

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
359
141
Rotterdam
Dank voor de reacties! Aan de hand van het bericht van @MarcoScholten was ik vanmiddag op zoek naar stokschroeven 6 x 100, maar kon deze niet vinden bij de lokale gereedschapswinkel. Nu dus 6 x 100 houtdraadbouten gekocht en ga inderdaad de kop er dan af zagen.

@arjaano: ik had dit soort dingen ook gezien, maar zit met de dikte van 18 mm. Deze kan je niet zijwaarts gebruiken lijkt me?!
Goed punt! Deze werken inderdaad alleen als je verticale delen hebt. Je zou ze eventueel op de horizontale delen kunnen gebruiken, maar dan moet je nog wel iets bedenken om afschuiven te voorkomen.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
119
62
Hillegom
Als je die plaatjes van Baptist te breed vindt kan jij toch ok zelf zo iets maken? Hout is 18mm, met een metaalstrip van 10mm heb ij nog 4mm hout aan beide kanten, en met een sleuf van 5 mm in het metaal kan een 4mm haak (desnoods van een lange schroef zelf maken) prima erin.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
119
62
Hillegom
Kan ook horizontaal als je het zelf maakt, een gleuf in het bout (halve dikte) en in het metaal stripeen gat iets groter als de bout dik is, dan is het onzichtbaar en schuift niet af.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
310
121
Delft
High tack kit geen optie? Makkelijk horizontaal te hangen, zit goed vast, en als je kastje weg wil halen kun je altijd een schilderij hangen voor waar het kastje hing.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.