Zelfde lager, maar toch niet

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.028
2.232
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb al jaren een Einhell schuurmachine die het ondanks allerlei soorten werk en mishandeling goed bleef doen. Tot ik de ultieme zonde beging, ik gebruikte hem om gips te schuren. De machine werkte lekker door, maar ondanks de stofafzuiging begon het lager net onder het schuurplateau op een gegeven moment luid te schreeuwen en de boel liep vast. Niet geheel verbazingwekkend uiteraard.

Ik bestelde dus een kleinere poelietrekker (de mijne is formaatje lintzaag) en een vervangend lager. Het lager dat erin zit/zat is van het type 6002RS en het nieuwe lager óók.

En toch....

1742466083438.jpeg

de binnendiameter van het nieuwe lager is te groot, en de buitendiameter te klein. Ik heb er dus niks aan. Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe bekom ik nou het juiste lager?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
623
453
Een 6002RS lager heeft een vastgestelde afmeting: 15x32x9mm.

Als je nieuwe lager daar niet aan voldoet: verkeerd geleverd
Als je nieuwe lager daar wel aan voldoet: goed geleverd

Als je oude lager daar niet aan voldoet: dan is het geen 6002RS.

Welke maat heeft je oude lager?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.028
2.232
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou inderdaad, ik ben maar naar een winkel gereden die lagers doet en het nieuw geleverde lager heeft gewoon totaal afwijkende afmetingen t.a.v. het type wat erop staat. Die mag dus mooi terug. Helaas is de machine ook met het nieuwe lager niet bruikbaar, het lijkt erop dat de rubberen rand die in het plastic loopt ook gewoon stroef loopt en dat krijg ik ook met smeren niet soepel. Helaas toch vervangen van de machine dus.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.016
257
het lijkt erop dat de rubberen rand die in het plastic loopt ook gewoon stroef loopt en dat krijg ik ook met smeren niet soepel.
Dat loopt altijd een beetje stroef t.o.v. een lager zonder afdichting maar niet zo stroef dat dat een bekemmering zou moeten zijn. Waarschijnlijk is er dan meer aan de hand dan alleen dit lager.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.028
2.232
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat loopt altijd een beetje stroef t.o.v. een lager zonder afdichting maar niet zo stroef dat dat een bekemmering zou moeten zijn. Waarschijnlijk is er dan meer aan de hand dan alleen dit lager.
Nee ik doelde op de 'voet' van de schuurmachine - die heeft een rubberen 'lip' die in een groef van de plastic behuizing loopt om het geheel enigzins vacuum te laten trekken zodat het stof ook echt via de gaten in het papier naar binnen gezogen kan worden. Ook met een nieuw lager loopt de boel te stroef dus ik heb het opgegeven en een andere gehaald.

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
543
119
Ik had een paar jaar geleden ook een einhell schuurmachine. Wat een @^%$# ding. Het budget was toen klein dus een action schuurmachine gekocht. Heb ik nog. Prima ding. Heb ik ook al eens gips mee geschuurd. Geen probleem.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.028
2.232
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja ik had er weinig klachten van. Deze nieuwe powerplus is krachtiger, maar heeft maar 1 snelheid waar de einhell aangepast kon worden. We gaan zien hoe de kast eruit komt straks :).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.