zelfbouw werkbank beschermen, beits, lak of olie?

ofthebrook

Nieuw lid
16 dec 2021
3
1
Brabant
Ik heb een werkbank gemaakt van vurenhouten balken en een multiplex topplaat van Eucalyptus (Multiplex PowerpleX Bio van de bekende oranje bouwmarkt).
Dit is mijn eerste zelfbouw project en ik weet niet zo goed hoe ik het beste de tafel kan beschermen en of dit nodig is. De tafel staat in een onverwarmde garage en zal in de zomer ook geregeld buiten gebruikt worden en dan een nachtje buiten blijven staan als de klus nog savonds niet af is (bij droog weer). Ik probeer viezigheid zoveel mogelijk te vermijden bij de tafel, maar het is onvermijdelijk dat er wel eens iets vettigs in de buurt van/op de tafel zal komen.

Qua opties zit te denken aan:
- Niks, het is immers een gebruiksvoorwerp en ik kan een keer het topblad omdraaien en/of vervangen. Ik ben echter bang dat het dan lastiger is om vet en lijmvlekken er vanaf te krijgen.
- Beitsen met een transparante binnen beits. Ik weet niet goed of beits het hout ook sterker/harder maakt, of alleen tegen vocht beschermd?
- Aflakken met verf voor trappen (omdat dat extra stevig is), dit maakt de plaat harder.
- Olien. Ik heb nog een fles meubelolie staan, maar ook een blik vloer olie.

Hebben jullie nog tips of adviezen?

werkbank.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

als je echt op die werkbank gaat werken, dan zal een toplaag - die er bovenop ligt - snel beschadigd zijn
olie dringt in het hout, is dus beter
voor de verschillende gebruiken die je voor ogen hebt, is er geen perfekte behandeling
en als het toch te gortig wordt, is een nieuwe toplaag van 9 of 12 mm - er bovenop - noch kost noch moeite
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Bij de bouwmarkt een fles gekookte lijnolie halen en daar je werkbank mee insmeren, de werkvlakken liefst een paar keer. Het hout krijgt een beetje een geel uiterlijk. De olie maakt je bank wat waterafstotend. En als je gaat (hout) lijmen is de lijm gemakkelijk te verwijderen.
De behandeling met lijnolie kun je indien nodig herhalen als je ziet dat de bescherming minder wordt.
 

ofthebrook

Nieuw lid
16 dec 2021
3
1
Brabant
Dank voor de opmerkingen!

Is er een minimale temperatuur om de werkbank in de olie te zetten? Ik kan me goed voorstellen dat het nu niet goed uitvloeit met deze koude temperaturen? Het is in de garage niet veel warmer dan buiten. Of kan ik het beter in een glazen potje (in de oven) verwarmen tot bv 60 graden en dan uitsmeren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Geho

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mijn garage is ook onverwarmd, het trekt er wel in hoor. Het is geen lak of verf die moet uitharden….gewoon met een kwast of doek opbrengen. Bij lage temperaturen zal het wat langer duren voordat de olie volledig is opgenomen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Als je echt op die werkbank gaat werken, kan je beter eerst die zwenkwieltjes lozen. Zorg dat de poten op de grond staan en maak de wieltjes opklapbaar.
 

ofthebrook

Nieuw lid
16 dec 2021
3
1
Brabant
Als je echt op die werkbank gaat werken, kan je beter eerst die zwenkwieltjes lozen. Zorg dat de poten op de grond staan en maak de wieltjes opklapbaar.
Ja, voordat ik de wieltjes met rem gemonteerd had, was de werkbank inderdaad iets stabieler. Ik wil eerst even aankijken hoe het gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Parket olie doet het ook. Verkrijgbaar in veel kleuren. Ik zou dit werkblad gewoon opofferen. Vervangen als het nodig is. Het kan erg makkelijk zijn om er in te schroeven om werkstukken vast te zetten.
Dit zou ik in een massief beuken blad nooit doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.