Hallo allemaal...
Dit project stond al lang op mijn lijstje.
Ik gebruik een tormek met een cbn wiel om mijn beitels te slijpen.
Maar om beitels te vormen is deze setup een drama. Omdat je hiermee maar heel weinig staal weg haalt had ik iets nodig om veel staal weg te kunnen halen.
Dus leek mij een grof schuurband een goede oplossing. Tevens kan ik hiermee eventueel ook nog hout bewerken... Radia e.d. Maken.
Nu dan een fotoreportage van de bouw.
Als eerste maak ik het aandrijfwiel.

Nu een strook epd rubber snijden en met dubbelzijdig plakband op het wiel pakken.

Nu is het andere wiel aan de beurt.

De stalen as binnen een paar honderdste uitrichten zodat alles naderhand mooi rustig loopt.

Deze ook voorzien van rubber.

Nu de hartafstand opmeten en dan een globale opstelling maken.
Ik werk meestal zonder tekening... Gewoon beginnen en zoveel mogelijk gebruik maken van rondslingerende materialen..

Nu de vaste zijkant lijmen. Belangrijk dat deze perfect haaks is.

Ik gebruik aluminum koker als afstandblokken omdat deze perfect haaks en evenwijdig zijn.
De rechter zijkant is demontabel zodat ik een versleten schuurband kan wisselen.

Eindelijk alles gemonteerd en uitgelijnd.

Als laatste een steun maken zodat ik de tormek beugel kan bevestigen.

Let's take it for a spin
Al met al ben ik zeer tevreden en was het ''t werk waard.
Dit project stond al lang op mijn lijstje.
Ik gebruik een tormek met een cbn wiel om mijn beitels te slijpen.
Maar om beitels te vormen is deze setup een drama. Omdat je hiermee maar heel weinig staal weg haalt had ik iets nodig om veel staal weg te kunnen halen.
Dus leek mij een grof schuurband een goede oplossing. Tevens kan ik hiermee eventueel ook nog hout bewerken... Radia e.d. Maken.
Nu dan een fotoreportage van de bouw.
Als eerste maak ik het aandrijfwiel.

Nu een strook epd rubber snijden en met dubbelzijdig plakband op het wiel pakken.

Nu is het andere wiel aan de beurt.

De stalen as binnen een paar honderdste uitrichten zodat alles naderhand mooi rustig loopt.

Deze ook voorzien van rubber.

Nu de hartafstand opmeten en dan een globale opstelling maken.
Ik werk meestal zonder tekening... Gewoon beginnen en zoveel mogelijk gebruik maken van rondslingerende materialen..

Nu de vaste zijkant lijmen. Belangrijk dat deze perfect haaks is.

Ik gebruik aluminum koker als afstandblokken omdat deze perfect haaks en evenwijdig zijn.
De rechter zijkant is demontabel zodat ik een versleten schuurband kan wisselen.

Eindelijk alles gemonteerd en uitgelijnd.

Als laatste een steun maken zodat ik de tormek beugel kan bevestigen.

Let's take it for a spin
Al met al ben ik zeer tevreden en was het ''t werk waard.