Zelfbouw lijmklemmen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Lijmklemmen heb je nooit genoeg. Bovendien had ik nog geen klemmen om werkstukken op de werkbank te klemmen door middel van gaten in de werkbank. Je kan die dingen natuurlijk kopen, maar ik vind ze behoorlijk aan de prijs voor wat het is.
Klemmsia heeft een adapter waarmee een standaardklem in een 20 mm gat geplaatst kan worden. Ook niet heel goedkoop en ik vind het nogal onhandig omdat het geheel ver boven de werkbank uitsteekt.
1609180578913.png

Die Klemmsia zijn eigen zeer eenvoudig. Namiddag even in de werkplaats bezig geweest en een proefklem gemaakt. Ik heb een werkend geheel gekregen met een behoorlijke klemkracht.


IEDD27841-B2FF-4FD0-A3C7-3388DC48DDE9.jpegB3FAF459-D8B8-43BE-A745-39F1B320F403.jpeg1BEA8C03-F32C-469E-95AD-A1318BDB6C64.jpeg

De pen is 20 mm, maar de boring in de klem zelf maar 15 omdat de klem anders behoorlijk breed wordt. Hoe het uiteindelijk gaat worden moet ik nog beslissen. Mogelijk ga ik de klem opdikken om er een gat van 20 mm in te kunnen maken. Dan kan ik ook een losse voet er op zetten om ze zo als volwaardige lijmklem te gebruiken. De gleuf voor de excenter is gemaakt met de Domino.
Volgende stap is verbeteren van de vorm van de excenter. Die is nog niet helemaal top.
En vervolgens mallen maken om de uitsparing onder de veer en de excenter te frezen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vandaag terug gestart met dit projectje. Ondertussen niet stil gezeten, maar andere klusjes hadden voorrang.
Hout gezaagd, geschaafd en boringen afgetekend. Volgende stap is boren en frezen van de nodige gaten.B8BA443E-CF67-45C8-89A5-17CB62C5FA41.jpeg
 
Laatst bewerkt:

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Mooi!
Ik ben nu wel benieuwd naar wat voor een klemkracht de zelfbouw klemmsia's leveren in vergeijking met de originele. Zelf heb ik enkele originele klemmsia's en vind die toch niet sterk genoeg klemmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ze gaan niet de klemkracht hebben van een stalen klem. Maar dat hoeft vaak ook niet. Ze zijn bedoeld om dingen te fixeren, niet om nukkige werkstukken in het gareel te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.