Zelf uitzetraam maken

mestyle

Nieuw lid
30 nov 2020
5
0
Hallo ik ben nieuw op dit forum en hoop hier mijn vraag beantwoordt te krijgen.

Ik heb in mijn woning een aantal oude uitzetramapjes zitten met nog enkel glas erin. De kozijnen zijn verder nog hard en gaaf. Nu ben ik met hout verder niet een vakman maar met metaal krijg ik het meeste wel voor elkaar.

Nu wil ik graag zelf dus nieuwe kozijnen gaan maken.en kom de standaard meranti hout maten van 40x67 tegen voor dubbel glas. Helaas meet ik bij mijzelf een dikte van 35 mm ipv 40 mm. Dus als ik voor die maat zou gaan kom ik al niet meer goed uit in mijn kozijn. Zit er nog ruimte in om het door een schaafbank te halen dat ik het dezelfde dikte kan maken of wordt het dan te dun. De hoogte zou wel kunnen omdat glas dan wat kleiner wordt.

Graag advies gevraagd
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nee die ruimte heb je niet. Voor dubbelglas wordt eigenlijk 56mm dik raamhout gebruikt. Bij 40 mm heb je eigenlijk al opdeklatten nodig. Je zou een sponning in het raamhout kunnen zagen zodat een deel binnen het kozijn komt te liggen. Ook kan je de sponning van het kozijn dieper maken maar dat is lastiger.
[/url
]
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je kunt ook een dunnere uitvoering van dubbelglass gebruiken. Is wel aanmerkelijk duurder, isoleert ook wat minder, maar het past dan wel. Wordt vaak als 'monumenten'glas verkocht.
 

mestyle

Nieuw lid
30 nov 2020
5
0
Nee die ruimte heb je niet. Voor dubbelglas wordt eigenlijk 56mm dik raamhout gebruikt. Bij 40 mm heb je eigenlijk al opdeklatten nodig. Je zou een sponning in het raamhout kunnen zagen zodat een deel binnen het kozijn komt te liggen. Ook kan je de sponning van het kozijn dieper maken maar dat is lastiger.
[/url
]

Dat is opzich wel een goede. Kan ik in principe het kozijn gewoon als geheelaken en dan rondom wat wegzagen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb in mijn woning een aantal oude uitzetramapjes zitten met nog enkel glas erin. De kozijnen zijn verder nog hard en gaaf.
Nu wil ik graag zelf dus nieuwe kozijnen gaan maken
in tegenstelling tot mijn collega's volg ik niet waar je naartoe wil

1) je hebt uitzetraampjes met enkel glas
daarin wil je dubbel glas zetten
of je wil ze vervangen zodat er dubbel glas in kan ?

2) kozijnen zijn nog goed
maar je wil ze vervangen ?

3) dus wil je het geheel vervangen ?
 

mestyle

Nieuw lid
30 nov 2020
5
0
in tegenstelling tot mijn collega's volg ik niet waar je naartoe wil

1) je hebt uitzetraampjes met enkel glas
daarin wil je dubbel glas zetten
of je wil ze vervangen zodat er dubbel glas in kan ?vervangen

2) kozijnen zijn nog goed
maar je wil ze vervangen ? Nee verkeerd uitgelegd

3) dus wil je het geheel vervangen ?nee alleen het uitzetraam
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
re 1606741865058.png

aansluitend op wat mijn collega's reeds schreven
in vl is de standaarddikte voor dubbel glas met 1,0 isolatiewaarde 23 mm, opgebouwd uit 4 mm glas + 15 mm spouw + 4 mm glas
ga je dunner, dan is je isolatiewaarde minder + waarschijnlijk de prijs hoger omdat je geen standaardglas neemt
je houdt het kozijn ongewijzigd, dus zal het profiel (ons onbekend) van het uitzetraam daarop moeten aansluiten
wordt het uitzetraam dikker dan nu, dan ga je met de bijkomende dikte ofwel naar binnen ofwel naar buiten tov de binnenkant van het kozijn, ofwel dik je het kozijn op
hoe het met de scharnieren zit, weet ik niet
je behoudt ze of niet
wordt het uitzetraam deels opliggend + laat de kozijnbreedte het toe, dan kan je fitsen plaatsen
een tekening met daarop de doorsnede van je kozijn kan ons verder op de goeie weg helpen
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat is opzich wel een goede. Kan ik in principe het kozijn gewoon als geheelaken en dan rondom wat wegzagen
Begrijp de zin niet helemaal. Het kozijn hoef je dan normaal niks aan te doen. Een raam maak je in de gewenste dikte en gemeten sponningmaat. Daarna zaag je er een stukje uit wat die teveel uitsteekt en zo groot als de dagmaat.

Het raam komt dus als het ware verder naar binnen. Je kan dan gelijk een sleuf in dit gezaagde sponningtje zagen waar je het tochtrubber in kan drukken
 

mestyle

Nieuw lid
30 nov 2020
5
0
Zoals bijgevoegd is nu het raam. Ik wik dus alleen het raam gaan vervangen. Oftewel hoe zouden jullie dat doen. Dmv het huidig verkrijgbare standaard hout
 

Bijlagen

  • 2020-11-30 14.44.10.jpg
    2020-11-30 14.44.10.jpg
    1 MB · Weergaven: 37

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Thermisch glas, en geen tochtafdichting dat heeft geen zin.
In de kozijnsponning een tochtstrip, opdekglaslatten eventueel met sponning en het raam verjongen dat is het te maken.
De buitenste glas plaat hoort ook dikker te zijn dan de binnenste, i.v.m. geluidsoverdracht.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hij heeft wel gelijk. Als je gelijke dikke ramen hebt, gaat dat resoneren omdat het glas even dik is. Als je een verschillende diktes hebt, heft dat de resonantie op.
Ik heb hier thuis gedeeltelijk triple glas, en heb 3 diktes glas. 4, 5 en 6mm. Ik heb geen bron, maar het is me geadviseerd door de glasleverancier. Of het ook echt merkbaar anders is durf ik niet te zeggen.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Als ik de foto bekijk lijkt me dat je standaard meranti raamhout met omkantsponning kwijt kan en vergeet idd je tochtstrip niet in de sponning of ( liever niet) opbouw in de dagmaat
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb altijd begrepen dat je verschillende diktes kiest om vertekening van beeld te voorkomen.
Dit is wat ik daar zo snel over terug kan vinden:

“ De opbouw van isolerende beglazing wordt als volgt omschreven: buitenblad - spouw - binnenblad. Een benaming van 5-15-4 betekend een buitenblad van 5 mm dikte, een spouw van 15 mm en een binnenblad van 4 mm dikte. Bij beglazing waarbij het binnenblad en het buitenblad van gelijke dikte zijn (bijvoorbeeld 4-15-4) kan interferentie optreden. Dit uit zich in een 'wiebelig' beeld en eventueel 'dubbel zien'. Het is daarom aan te bevelen om te kiezen voor een ongelijke samenstelling (bijvoorbeeld 5-15-4).”

(bron. Algemene informatie beglazing | Glasdiscount).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het was ook niet als reactie op jou, maar meer in aanvulling op de discussie over waarom er aangeraden wordt om verschillende diktes te gebruiken.
In mijn schuur gaat ook dubbel glas komen, maar ivm beperkte spouw diepte heb ik ook gekozen voor 4-10-4 glas.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.