Zelf te maken tafel.... lets do it.

Djabulani

Nieuw lid
2 aug 2014
2
0
Hallo,

Binnenkort ga ik mezelf met een vriend van me opsluiten in de werkplaats van zijn pa, hij gaat een TV meubel maken en ik een tafel. Het is voor de hobby en mijn eerste keer hout bewerken, maar het moet wel mooi en stevig worden natuurlijk ;) Ook demontabel (ik moet twee nauwe trappen op naar boven).

Anyway, ik heb wat plannen, maar ook wat vragen.

Het plan is om met steigerplanken een tafel van ongeveer 80cm breed en 150cm lang te maken. Het tafelblad zal er ongeveer zou uit komen te zien (sorry, weinig licht).

tafelblad.jpg

Het onderstel zal er ongeveer als volgt uit komen te zien:

onderstel 1.jpgonderstel 2.jpg


Ik zit nog een beetje te denken over hoe ik de verschillende planken het beste tot een stevig blad kan maken: hier op het forum en ook elders worden lamello's aangeraden. Of als er gereedschap is misschien een 'inkeping' of groef (vakjargon heb ik nog niet). Wat raden jullie aan?

Ik wil de regels vastschroeven aan het blad en met een tafelhoekplaat verbinden en zo zorgen dat de poten demontabel zijn. Ik ben wel bang dat de twee haaks geplaatste planken te weinig ondersteunt worden (ik wil de poten niet aan de rand van de tafel, maar iets naar het midden) en dus op termijn gaan buigen. Hebben jullie wellicht een idee om dit op te lossen?

Als jullie nog andere ideeen hebben, altijd welkom!

ps: als iemand weet hoe je foto's kunt resizen, let me know.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Lamello's , een groef met een veer erin en zelfs deuvels lijkt mij allemaal mogelijk.
Je moet goed rekening houden met het werken van het hout.
Hout werkt voornamelijk in de breedte.
Als jouw blad gaat werken gaan de verstekken op de hoeken op staan.
Hier is al veel meer over geschreven op dit forum.

Om foto's te resizen kan je irfanview gebruiken,gratis proggie te downloaden op http://www.irfanview.com/
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Steigerhout werkt enorm ,als je de omkadering in verstek gaat maken denkt er dan aan dat hij er na een tijdje zo gaat uitzien!004.jpg
 

Djabulani

Nieuw lid
2 aug 2014
2
0
Hey, Bedant voor jullie reactie. De werking van hout weet ik niets van, maar ik heb nu wat meer opgezocht over tafelbladen in frames en dat is eigenlijk altijd lastig. En aangezien ik een degelijke tafel wil ga ik daar niet aan beginnen. Die Breadboard End is echt een prachtige techniek. Ik denk dat ik die ga toepassen. Kijken of ik daarin ook nog wat schuine lijnen kan verwerken. Bedankt voor die tip in ieder geval. Hebben jullie nog tips over hoe ik de regels en de poten het best kan monteren? Ik wil de regels iets naar binnen en de poten doormiddel van tafelhoekplaat aan de regels verbinden. Denken jullie dat extra ondersteuning in het onderstel nodig is, of dat stevige regels voldoende zijn voor 'vrije poten'? Alvast bedankt!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je een tafel maakt kan het hout het beste gedroogd zijn naar een vochtgehalte van 10%. Succes met je steigerhout.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb voor mijn tafel deze oplossing gebruikt, maar dan zelf gemaakt. PLaatjes besteld en zelf de gaten geboord.. Scheelt meer dan de helft van het geld wat ze hiervoor durven te vragen. Simpel en onzichtbaar, infrezen en schroeven maar. De regels zitten aan het tafelblad vast en lichtjes aan de poten, om werking op te vangen.. Ze passen precies en de tafel is ontzettend stabiel. Mijn hout was 10% en ook dat is gaan werken, het geheel is niet zo strak meer. Geeft niet, daar is het hout voor, maar een beetje jammer vind ik het wel... Dat krijg je als de nerf verschillende richtingen opgaat en je niet helemaal weet wat je doet.. Maar ben nog steeds zo trots als een aap met 7 l...... :D

montage.jpg
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Hout werkt altijd, ook bij 10%. Maar als ik jouw constructie bekijk, heeft het hout helemaal geen ruimte om te werken. Of heb je toch ruimte tussen de delen van het blad gelaten?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Neuh, daarom: ik wist niet wat ik deed.. :D Op aanraden van de meubelmaker waar ik het gevlakt en gezaagd heb, heb ik de pockethole schroeven wat gelost toen het hele blad in elkaar zat en dat is m'n redding geweest. Er zijn wat kieren ontstaan in het midden.. Zou het nu anders doen, maar goed, de tijd zal het leren....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.