Zelf tapis parket gelegd

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
177
62
Delft
Alweer een jaar geleden heb ik over een hele tijd verspreid zelf een tapis parketvloer gelegd. Het was een ambitieus project, en vooral omdat er op internet amper iets te vinden is over het zelf leggen van een tapis vloer in een leuk patroon.
Ik heb de vloer gelegd naar een patroon wat ik zag in de King's Library van het British Museum. Bij de amsterdamse fijnhout heb ik tapis stroken gehaald in kersen en esdoorn, 90mm breed, 6mm dik. De fijnhout had het ook ingekocht bij een andere leverancier, dus het zou vast goedkoper kunnen, maar de fijnhout is wel een leverancier die ik kon vinden en wilde helpen. Uiteindelijk kwam het uit op rond de 70 euro/m2 voor het hout.

Ik heb een oud huis met een houten bouwvloer. Van wat ik op internet kon vinden en wat ik gezien heb bij vrienden die visgraat lieten leggen is het 'normaal' om op de houten bouwvloer een spaanplaat ondervloer te spijkeren/schroeven, en daarop de stroken met spijkertjes en lijm vast te zetten. Vervolgens wordt de vloer een eerste keer geschuurd en wordt dat schuurstof met een soort lijm/prut tot een pasta verwerkt wat over de vloer wordt gespaand om de spleten en spijkergaatjes te vullen. Daarna wordt de vloer gladgeschuurd en afgewerkt met olie of lak.
Toen bij vrienden de visgraat werd gelegd heb ik gevraagd of ze in een onbewaakt moment konden kijken wat voor een spijkerpistool die parketjongens hadden. Een 21ga microbrad spijkerpistool komt slechts af en toe voorbij op marktplaats, maar ik had er een op de kop getikt.

Het standaardproces heb ik wat aangepast voor mezelf om het voor de leek mogelijk te maken. Allereerst wilde ik, omdat de vloer op de eerste verdieping ligt, de vloer zwevend leggen, dus tussen het spaanplaat en de bouwvloer ligt een 5mm xps ondervloer. Nu was de uitdaging om toch een vlakke vloer te krijgen. Dus voor het plaatsen van de ondervloer heb ik met een elektrische handschaaf en een lange rei de bouwvloer enigszins gevlakt. Om toch een voldoende stabiele ondervloer te krijgen heb ik een tong en groef groene spaanplaat (groen want dat leek me stabieler bij vocht) aan elkaar gelijmd om een geheel te krijgen.

Waar ik ook tegenop zag in het normale proces was het 'vullen' van de vloer met stof en prut. Ik had daar geen goed gevoel bij. Ook het schuren zelf had ik wat huivering voor. Eigenlijk wilde ik zo min mogelijk schuren. Het kwam er voor mij als snel op neer dat ik dan de vloer zo strak en zo vlak moest leggen, waaruit ook volgde dat ik geen lijmlaag wilde, want ook met een lijmkam had ik nog nooit gewerkt en ik had wat twijfels of ik de dikte van de lijmlaag constant kon houden. En, vroeger werd er ook alleen maar gespijkerd.

Ieder plankje is op maat gemaakt met de futselplank, daarmee krijg je de naden toch echt strakker dan met de afkortzaag (en ja mijn afkortzaag zaagt goed in de haak). Met de futselplank kun je gewoon heel precies de plank op lengte zetten. Sommige planken hadden een heel kleine hoek, en sommigen een 45 graden hoek, dus ik had een instelbare futselplank gemaakt. Afstellen was een werkje, dus uiteindelijk 2 futselplanken gemaakt waarvan ik er 1 op 90 of 45 hield en de ander op een andere hoek.

Na het leggen kwam het schuren en dat zou ik de volgende keer toch anders doen. Niet iedere plank was namelijk exact even dik, er zat ongeveer een 0.3mm verschil tussen de esdoorn en kersen planken. En de planken kwamen uit een opdeelzaag, dus soms zat er een klein naadje in. De schuurmachine die ik gehuurd had was een grote schijfschuurmachine omdat ik een trommel schuurmachine niet aandurfde. Door het grote oppervlak was de materiaalafname gering. Achteraf had ik ofwel ieder plankje door een vandikteschuurmachine (die heb ik niet) moeten halen alvorens te leggen waardoor ik echt alleen maar had hoeven 'poetsen', of het láten schuren. Ik heb echt veel geld uitgeven aan schuurpapier van de boels, en uiteindelijk een zak beton op de schuurmachine gelegd om genoeg druk te krijgen zodat er wat materiaal afgenomen werd. Geen leuk klusje.
Het oliën daarentegen was wel leuk. Verbeterde houtolie van de cokerije, 2 lagen.

Al met al, het meest ambitieuze project van mij ooit. En opgeschreven omdat er hoegenaamd niets te vinden is over zelf tapis parket leggen. Het is te doen, als je er rustig voor gaat zitten. Ik deed ongeveer een uur per m2 voor het leggen.
 

Bijlagen

  • PXL_20230723_183212741.jpg
    PXL_20230723_183212741.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 23
  • PXL_20230518_121508239.jpg
    PXL_20230518_121508239.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 25
  • PXL_20230828_183158344.jpg
    PXL_20230828_183158344.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 25
  • PXL_20230803_183141868.jpg
    PXL_20230803_183141868.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 25
  • PXL_20230723_183238267.jpg
    PXL_20230723_183238267.jpg
    95 KB · Weergaven: 24
  • PXL_20230823_072044916.jpg
    PXL_20230823_072044916.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 24

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
47
22
Naarden
Prachtig resultaat! En mooie verslaglegging ook. Nu met alle ervaring die je hebt opgedaan eigenlijk tijd om in een andere kamer het opnieuw te proberen mét je ervaring :D Je skill Doorzettingsvermogen is ook flink ontwikkeld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Zo'n schijf schuurmachine gebruik je eigenlijk niet om de vloer vlak te schuren. Dat doe je met de vloeren schuurmachine en de kanten schuurmachine. Die schijf schuurmachine komt met 2 gewichten. Daar begin je mee, met grof schuurpapier. Naarmate je fijner gaat, haal je gewicht weg. Je laatste gang doe je met 120. Het schuurstof hiervan gebruik je om je vulpasta aan te maken. De vloer vullen gaat heel makkelijk met een rvs spack mes. Daarna nog een keer schoon schuren met 120 en dan is de vloer klaar voor de afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
240
63
Resultaat ziet er echt super uit! De gemiddelde vloerenlegger zal geen futselplank en schuifmaat gebruiken 😁. Je hebt de vloer nu zonder lijm op de ondervloer geschoten? En waar heb je de gaatjes mee gevuld?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.