Zelf tafel maken 240cm rubberwood met stalen poten

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
Dag iedereen,

Ik heb niet echt ervaring is de houtsector, maar het maken van een tafel lijkt me nu ook niet zo een complex werk. Hierdoor dus volgend topic.

Ik heb onlangs een kast gemaakt met hierop een rubberwood plaat die ik nog moet behandelen met rubio monocoat.
Nu speelt het idee een tafel te maken met als bovenblad rubberwood en dan te behandelen met dezelfde kleur als de plaat van de kast.

De tafel zou 2400mm lang moeten worden en 1000mm breed.
Hier wil ik naartoe wil met de tafel (Eettafel Nuts (afgeronde hoeken))
Als blad zou ik dus kiezen voor rubberwood met een dikte van 33 of 40mm. In de houtshop kan ik alle gewenste bewerkingen laten doen die nodig zouden zijn (zagen, frezen,...)
Voor de poten had ik deze in gedachten (Nordstahl Strip leg | Steel black - Nordstahl BE)

Mijn vragen nu zijn:

1. Is rubberwood geschikt hiervoor?
2. Welke dikte neem ik het beste?
3. Kan ik enkel de poten gebruiken of is er versteviging nodig om doorbuigen tegen te gaan? En hoe doe ik dit dan het beste?
4. Ik heb gelezen over het zetten van hout bij vochtigheid en temperatuurschommelingen, hoe kan ik tegengaan dat de tafel kromt trekt?
5. Is de tafel genoeg beschermd met de rubio olie (al dan niet met b component), of welke behandeling is nadien nog nodig?

Eventueel nog verdere zaken waar ik geholpen met kan zijn mogen altijd gedeeld worden.

Groeten,
SurimiSalade
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
1. Is rubberwood geschikt hiervoor?
dit is zeer stabiel omdat het blad uit kleine blokjes bestaat
2. Welke dikte neem ik het beste?
pak de 40
op die 7 mm meer komt het niet aan
3. Kan ik enkel de poten gebruiken of is er versteviging nodig om doorbuigen tegen te gaan? En hoe doe ik dit dan het beste?
akklimatiseren is zeker de boodschap
mogelijke doorbuiging hangt van de overspanning af (hoe ver komen de poten uit mekaar)
een versteviging onderaan in het midden met een stalen profiel is altijd nuttig
hoe hoger het profiel, hoe beter, maar er zijn esthetische grenzen
4. Ik heb gelezen over het zetten van hout bij vochtigheid en temperatuurschommelingen, hoe kan ik tegengaan dat de tafel kromt trekt?
buiten langzaam akklimatiseren, kan je niets doen, tenzij je het hele ontwerp verandert
in de poten zitten best slobgaten
5. Is de tafel genoeg beschermd met de rubio olie (al dan niet met b component), of welke behandeling is nadien nog nodig?
zou moeten volstaan
beide kanten tegelijk behandelen
 

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
akklimatiseren is zeker de boodschap
Over welke tijdspanne praat je dan? 1week, 1 maand,..?

mogelijke doorbuiging hangt van de overspanning af (hoe ver komen de poten uit mekaar)
Ik had in mijn gedachte om de poten ongeveer 20cm van de kant te plaatsen. Dus overspanning van 2m
versteviging onderaan in het midden
Deze kan los van de poten? En in de lengte of om de 50cm in de breedte?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Over welke tijdspanne praat je dan? 1week, 1 maand,..?
hangt af van het klimatologisch verschil tussen beide omgevingen + de reactiesnelheid van het hout
meet na het verplaatsen vooral de breedte
van zodra die praktisch niet meer verandert, is je hout geakklimatiseerd
Deze kan los van de poten? En in de lengte of om de 50cm in de breedte?
de poten geven voldoende ondersteuning in de breedte
in de lengte is er geen enkele ondersteuning
 

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
de poten geven voldoende ondersteuning in de breedte
in de lengte is er geen enkele ondersteuning
Ik zou een tafel van 240cm met poten op 20cm van elk uiteinde. Als deze poten, u-profielen 10 breed zouden zijn wil dat zeggen een overspanning van 190cm. Is hier ondersteuning nodig? Zo ja, enig idee waar deze te vinden?

Had zelf al een T profiel gevonden met sleufgaten, maar deze was maar 90cm lang. Kan ik er zo 2 nemen of moet dit 1 lang profiel zijn?
 
  • Wow
Waarderingen: Tieske

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou een tafel van 240cm met poten op 20cm van elk uiteinde. Als deze poten, u-profielen 10 breed
kijk welke stoelen je er onder wil schuiven
240 - 2x20 - 2x10 = 180
net genoeg voor 3 stoelen ?
op de koppen 20 cm
dat lijkt me te weinig om er een stoel onder te krijgen
en overspanning van 190cm. Is hier ondersteuning nodig? Zo ja, enig idee waar deze te vinden?
Had zelf al een T profiel gevonden met sleufgaten, maar deze was maar 90cm lang. Kan ik er zo 2 nemen of moet dit 1 lang profiel zijn?
dat een overspanning nodig is, ga ik niet beweren
dat ze nuttig kan zijn, wel
2 profielen geven iets stevigheid, maar bijlange niet zo veel als 1 doorlopend
de slobgaten kunnen een uitdaging lijken, maar die kan je zelf maken door 2 gaten naast mekaar te boren + de 'V' er tussen weg te vijlen of wipzagen
het profiel kan een eenvoudig T-profiel zijn dat je in het midden plaatst + schildert
hoe hoger de T, hoe stijver, maar er is een esthetische grens
zo'n stuk ijzer kost geen fortuin
jammeren omdat je mooie tafel toch doorbuigt, doet pijn
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
rubio monocoat
Voor kasten is monocoat hartstikke goed, hoewel ik vaak ervaringen hoor van mensen die vlekken niet meer uit hun eettafel krijgen. Rubio heeft wel een divers scala aan reinigers en dergelijke. Toch zou ik even navragen aan mensen die monocoat op hun tafel hebben, wat hun ervaring is met vlekken/kringen...
 

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
kijk welke stoelen je er onder wil schuiven
240 - 2x20 - 2x10 = 180
net genoeg voor 3 stoelen ?
op de koppen 20 cm
dat lijkt me te weinig om er een stoel onder te krijgen
Het zou zijn om 3 stoelen per lange kant te plaatsen en in uitzonderlijke gevallen 1 aan de Kopse kant.
Ik vraag me af hoe groot zo een tafel op de duur moet zijn om 6 mensen te stoelen..
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Weet niet wat voor rubberwood blad je hebt, maar hou er rekening mee als het een kopshout verlijmd blad is dat rubberwood heel poreus is.

Heb een tijdje geleden een snijplankje gemaakt van kopshout rubberwood. Op internet gelezen dat het nogal poreus is, dus ik dacht die laat ik even lekker voltrekken met olie zodat de porien vol zijn en er minder snel voedselresten tijdens gebruik in kunnen trekken.

Olie erop gedaan, dat trok er nogal snel in inderdaad.....weer olie opgedaan...etc. na een paar keer stroomde de olie aan de onderkant uit de plank.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet niet wat voor rubberwood blad je hebt, maar hou er rekening mee als het een kopshout verlijmd blad is dat rubberwood heel poreus is.
de panelen/platen rubberhout die te koop zijn, bestaan - volgens mijn ervaring - uit lengtestroken
dat is geen kops hout
dan zouden het trouwens kleine kopjes zijn, want de stammen van rubberhout zijn tov andere bomen redelijk smal
kops hout is - op de kop - technisch sterker dan hout in de vezelrichting

rubberhout komt van rubberbomen die gekapt zijn van zodra de opbrengst te laag geworden is
tegenwoordig worden die op de plaats van herkomst tot panelen verwerkt
wie goed zoekt, vindt nog balkjes uit 'zuiver' rubberhout

de panelen zijn zeer stabiel, en worden veel voor dragende constructies gebruikt, zoals trapwangen
uiteraard kunnen ze ook als werkblad gebruikt worden, waar de belasting minimaal is
hoe dunner de panelen & hoe verder de steunpunten van mekaar liggen, hoe meer ze doorbuigen
zoals bij alle panelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
ja er is ook een dikke kans dat Surimisalade een blad uit verlijmde stroken heeft, maar ik heb hier toch echt een 40mm kopshouten rubberwood paneel waar ik die snijplank uit gesneden heb....dus ze bestaan wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
Nu ik bijna zover ben alles te bestellen vroeg ik me ook nog af of ik kans heb op wiebelen van de tafel? Plan is nog steeds hetzelfde, 33 of 44mm rubberwood blad met een overspanning van 180-200cm. Met volgende poten (Nordstahl poten).
In het midden van het blad zou ik over de lengte ook een T profiel plaatsen tegen doorbuiging. Hoe hoog is genoeg qua opstaande kant? 10mm, 20?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
In het midden van het blad zou ik over de lengte ook een T profiel plaatsen tegen doorbuiging. Hoe hoog is genoeg qua opstaande kant? 10mm, 20?
geen ervaring mee
hoe hoger het been van de T, hoe hoger de draagkracht
dikte speelt ook mee tegen het wiebelen
ik zou zo'n profiel van 200 cm zoeken, en daar in het midden op gaan staan om de doorbuiging te testen
voor de stabilisering kan je onder de uiteinden een blokje met een groef zetten, waar het been in past
bereken het gewicht van het blad (800 kg/m³) tov je eigen gewicht
vergelijking gaat niet volledig op, want wanneer jij er op staat, is dat een puntlast
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.576
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een overspanning van 2 meter zonder noemenswaardige versteviging zal gaan doorhangen danwel buigen als je er iets op gaat plaatsen (of leunen), zeker met een 40mm blad. Ik zou in ieder geval een lengte versteviging aanbrengen, als je voor stalen poten gaat zou je een stalen ligger onderin het midden kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zie vaak dat mensen stalen onderstellen gebruiken. Vinden jullie dat mooi of is het ook uit gemakzucht?
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.576
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zie vaak dat mensen stalen onderstellen gebruiken. Vinden jullie dat mooi of is het ook uit gemakzucht?
Zonder perse een waardeoordeel naar de topicstarter te willen geven: Als hij begint met de uitspraak dat een tafel allemaal zo complex niet is en vervolgens poten (en in feite het blad ook) kant en klaar bestelt is hij waarschijnlijk niet bij machte die zelf te maken. Daar is niks mis mee (stalen onderstel en houten blad kunnen hele mooie tafels worden/zijn) maar een fatsoenlijk onderstel maken, kan ik uit eigen ervaring zeggen, is niet persé zo simpel als hier word geinsinueerd (laat staat het prepareren van een 'slab' of het verlijmen van je eigen blad). En als hij iets verstand had van hout hadden we die kwestie van overbrugging ook niet hoeven aanstippen/uitleggen.

Niks mis mee, ieder zijn vak en interesse, maar tafels zijn niet (per definitie) simpel. Een blad kant en klaar laten produceren en dan vervolgens op gekochte poten gooien, dat is een stuk simpeler, dat is niveau Ikea-2 zo'n beetje (op een schaal van 5).
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het werkblad hier heb ik gemaakt van 18mm berken multi met daaronder gelijmt een strip van 40mm hoog van dat zelfde multi. Heeft (mis)bruik van mijn dochter overleeft en zit al jaren rock solid,
 

SurimiSalade

Nieuw lid
27 nov 2022
13
3
Belgie
Zonder perse een waardeoordeel naar de topicstarter te willen geven: Als hij begint met de uitspraak dat een tafel allemaal zo complex niet is en vervolgens poten (en in feite het blad ook) kant en klaar bestelt is hij waarschijnlijk niet bij machte die zelf te maken. Daar is niks mis mee (stalen onderstel en houten blad kunnen hele mooie tafels worden/zijn) maar een fatsoenlijk onderstel maken, kan ik uit eigen ervaring zeggen, is niet persé zo simpel als hier word geinsinueerd (laat staat het prepareren van een 'slab' of het verlijmen van je eigen blad). En als hij iets verstand had van hout hadden we die kwestie van overbrugging ook niet hoeven aanstippen/uitleggen.

Niks mis mee, ieder zijn vak en interesse, maar tafels zijn niet (per definitie) simpel. Een blad kant en klaar laten produceren en dan vervolgens op gekochte poten gooien, dat is een stuk simpeler, dat is niveau Ikea-2 zo'n beetje (op een schaal van 5).
Dag Trigger,

Ik moet zeggen dat ik bij het eerst lezen van jouw bericht wel wat onder de indruk was. Bij nader inzien heb je natuurlijk volledig gelijk dat ik helemaal niet echt een tafel bouw, maar enkel een houten plaat op 2 profielen vijs.
Ik heb ook helemaal geen kennis van hout, doorbuigen, overspanning, kromtrekken, schuren, etc...
Dit project leek me niet zo complex maar waar ik zelf al een hele tijd met in mijn hoofd zit wordt nu bevestigd.

Ik heb constant de bedenkingen, gaat het blad stevig genoeg zijn, gaat het niet buigen, hoe moet dit, hoe dat.
Jouw bericht heeft me doen inzien dat ik beter af ben met een tafel te kopen.
Dit project zou zo een 700euro gekost hebben, zonder garantie op succes. Dan kan ik beter, naargelang het aanbod en onze smaak, een tafel kopen die mss 300euro duurder is. Hier heb ik dan 100% gemoedsrust.

Dus uiteindelijk zou ik u toch willen bedanken en mag dit topic eigenlijk worden afgesloten.
Met vriendelijke groeten,
SurimiSalade
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.