Zelf slijpen van een lintzaag, Holzwerken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Ik vind het een erg omslachtige methode. Je kan heel eenvoudig een zaagklem maken met twee plankjes in de werkbankklem. Dan één streek met de vijl en de tand is scherp.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind dat bij een lint van 3 mtr toch wel een klus. Heb dit soort filmpjes ook wel eens gezien met een dremel.
Wat denk je van 5.5 meter :ROFLMAO: Scheelt wel dat ik maar 1.15 tpi heb. Leuke tip, scheelt ook de verzendkosten heen en weer naar een slijper en de frustratie van het inpakken van een lint van dit formaat (1.1mm dik vouwt ook zo lastig).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Wat denk je van 5.5 meter :ROFLMAO: Scheelt wel dat ik maar 1.15 tpi heb. Leuke tip, scheelt ook de verzendkosten heen en weer naar een slijper en de frustratie van het inpakken van een lint van dit formaat (1.1mm dik vouwt ook zo lastig).
Voor een lint van mijn Hammer (4 meter) heb ik afhankelijk van de vertanding 20 minuten tot een half uur nodig. Ik heb een paar linten die ik gebruik voor brandhout, verdacht hout en voorbereiding voor draaien. Dat zijn linten die behoorlijk afzien maar niet zo heel nauwkeurig moeten zijn. Die zijn zeker de moeite waard om te vijlen. Maar behalve vijlen moet het lint ook regelmatig gezet worden. Dat duurt iets langer en is ook wat bewerkelijker.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Het vouwen gaat me goed af. Het ontvouwen van een dikker en breder lint vind ik lastig en tricky.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Loslaten en hard weglopen.😂😂😂
Ik had mijn hand klem toen ik dit ripper lint voor het eerst uitpakte 😖 tussen twee windingen. Toen moest ik héél voorzichtig verder puzzelen, ik had wel dikke handschoenen aan maar die bleven dus ook in de tanden hangen. Het is inderdaad spannend. Gelukkig hoeft deze er pas weer af als hij geslepen/gezet moet worden, voor fijner zaagwerk heb ik een kleine lintzaag.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
627
144
59
Linter
Ik weet echt waar jullie zo moeilijk en ingewikeld over doen.
Breng twee keer per jaar mijn linten naar een winkel om de hoek , waar veel zrefstandigen klant zijn en een week of twee drie later heb ik die terug.
Kost mij ongeveer 10 euro het stuk.
Voor die prijs begin ik er niet aan.
Zijn dan keurig geslepen en gezet

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Ik weet echt waar jullie zo moeilijk en ingewikeld over doen.
Breng twee keer per jaar mijn linten naar een winkel om de hoek , waar veel zrefstandigen klant zijn en een week of twee drie later heb ik die terug.
Kost mij ongeveer 10 euro het stuk.
Voor die prijs begin ik er niet aan.
Zijn dan keurig geslepen en gezet
Moet je wel zo'n bedrijf in de buurt hebben.
Ik kan maar met moeite mijn zaagbladen kwijt. Vroeger was er een slijper in mijn buurt voor zaagbladen die elke donderdag de te slijpen bladen bij mijn ijzerhandel ophaalde. Maar die haalt alleen nog maar ip als er een stuk of zes bladen op te halen zijn. En dan zit je wel erg lang zonder.

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
627
144
59
Linter
Moet je wel zo'n bedrijf in de buurt hebben.
Ik kan maar met moeite mijn zaagbladen kwijt. Vroeger was er een slijper in mijn buurt voor zaagbladen die elke donderdag de te slijpen bladen bij mijn ijzerhandel ophaalde. Maar die haalt alleen nog maar ip als er een stuk of zes bladen op te halen zijn. En dan zit je wel erg lang zonder.
Ja dat klopt.
Maar ik kom alleen al aan 6 linten en bladen op zes maanden.
En er zijn er hier toch wel enkele dergelijke winkels in de buurt.
En allemaal een andere slijperij

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.