Zelf paneeldeur maken met melkglas

Mattie

Nieuw lid
15 jan 2025
1
0
helpmijnmanisklusser
We willen halverwege onze lange gang een tussenduur maken, tegen de tocht. Hier heeft oorspronkelijk ook een deur gezeten, er zit nog een kozijn en een bovenlicht met glas in hout. Zie foto! Ons huis uit 1883 heeft allemaal 2 vaks paneeldeuren. Om hier een passende tweedehands deur met glas voor te vinden is vrij lastig, dat zit hem voornamelijk in het formaat: 95 x 208. Deuren van die breedte kom je niet tegen op de bekende plekken/handelaren. Is er iemand die tips/ervaring heeft voor het zelf maken van een paneeldeur op zo'n formaat, waarin dan in plaats van het bovenste vlak melkglas komt? Waar moet je rekening mee houden, welke technieken etc.
Ik ben benieuwd of er iemand goede tips heeft!
Groet Mattie

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-01-15 at 08.25.23.jpeg
    WhatsApp Image 2025-01-15 at 08.25.23.jpeg
    47,7 KB · Weergaven: 55

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
429
217
56
Luzy Saint Martin
Prachtige gang! Als je het in stijl wilt doen zul je gaan moeten ‘accorderen’.
Dwz dat je regel tussen het glas en het paneel een schuine borst geeft want je gaat namelijk van sponning (glas) naar groef (paneel)

Er zijn natuurlijk ook makkelijker oplossingen maar de traditionele methode is accorderen.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.235
304
Goeree-Overflakkee
Ik heb een paar jaar geleden zelf paneeldeuren gemaakt. Ik had een setje glas in lood ramen die de afmetingen bepaalden. Zie onderstaand topic. Als je vragen hebt hoor ik het wel.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Je zoekt voor een paar tientjes 2 gelijk geprofileerde oude deuren van 211 hoog met glas. Dan gebruik je de twee mooiste stijlen voor je nieuwe deur. De andere 2 stijlen gebruik je om de nieuwe liggers van samen te stellen. De twee panelen zaag je door en voeg je samen tot een paneel van de nieuwe maat. Bij deuren van die leeftijd zitten er vaak nog wel afgeslepen knieren in de stijlen. Als de verbindingen niet geschroefd of gepend zitten, dan moet je aan de buitenkant van de stijlen de afwerk blokjes van de pen en gat verbinding halen. Daar onder zie je 2 eiken wiggen in de pen zitten. Klein gaatje in boren, schroef er in draaien en je trekt de wiggen er uit. Even nummeren want ze zijn meestal met de hand gezaagd. Als de wiggen er uit zijn, kan je de deur uit elkaar tikken.

• Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.950
3.257
Gaanderen
Ik weet niet wat de kennis van de topicstarter is. Chevy66 geeft een prima oplossing maar of dit allemaal begrepen wordt hangt af van de kennis. knier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.