Zelf een harp bouwen

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Ruim 2 jaar geleden heb ik voor mijn zoon een harp gerepareerd: Spannend project. Herstel van een harp, maar hoe? . D, aarmee konden we beginnen met harples, en dat doet hij nog steeds met veel plezier. Ondertussen heb ik ook nog een keer een "Flatsicle" harp gerepareerd (om precies te zijn een Fullsicle) die bij mij kwam via de harpjuf, omdat ook die een gebroken nek had.
Ondertussen groeit mijn zoon en groeien zijn vaardigheden. En daar hoort eigenlijk ook een grotere harp bij. Nou zijn die dingen best duur, ik denk dat ik 1500-2000 kwijt ben voor een tweedehands betrouwbare 34-snaars. Dus tja, dan toch zelf een bouwen? Dat kan op allerlei manieren, van bouwpakket en "on a shoestring" tot cursussen die vast heel leerzaam zijn maar niet te betalen. Met 34 snaren heb je ook dure snaren nodig, met 34 snaren heb je ook 34 "haakjes" nodig (zorgen dat je een snaar een halve toon hoger kunt spelen), en dat alleen kost al rond de 700 Euro. Dus ga ik door het zelf te doen goedkoper uit zijn dan tweedehands kopen? Nee, ik denk het eerlijk gezegd niet. Wordt de harp betrouwbaarder? Ik hoop het wel, maar dat is een grote gok.

De reparaties aan mijn eigen harp heb ik gedaan naar aanleiding van de documenten op Sligo Harp Shop - Home Page . Deze harpbouwer uit de VS (Rick Kemper) verkoopt zelf harpen die hij maakt (Sligo Harp Models:), maar heeft ook bouwinstructies online staan (Building the Lever Harp). En het toffe is.... Hij verkoopt ook bouwplannen. Nou had ik mijn oog laten vallen op de Luchair, omdat die 34-snaars is. De bassnaren trekken extra hard aan het klankbord, dus ik bouw liever een 34-snaars dan een 36-snaars harp als eerste project. De Luchair stond niet als bouwplan te koop, maar het verrassende antwoord van Rick was dat hij dan wel even nog 3 uurtjes erin zou steken om zijn eigen ontwerptekening verkoopklaar te maken. En zo kreeg ik een paar weken later met de post een enorme 1:1 tekening van de harp!

Ik zal in dit topic delen hoe het gaat, en vanwege de al vrijgegeven bouwinstructie kan ik ook veel delen, maar ik zal zoveel mogelijk de maatvoering niet vermelden om Sligoharps te respecteren voor hun openheid.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Ik ben niet alle stapjes lineair doorgegaan. Ik heb eerst maar eens de lijmmal gemaakt voor de klankkast, om een beeld te krijgen van hoe groot de harp zou worden:

1721637713052.png

Die halve cirkels heb ik gemaakt met de nieuwe Katsu router. Super leuk ding, ook mooie 3D-print ontwerpen voor te krijgen voor accessoires. Een ding heb ik zelf gemaakt; ik ga de achterkant opbouwen uit losse stroken hout ("staves"), die onder een vaste hoek verlijmd worden. Daar heb ik een hulpstuk voor gemaakt. Eerst langs een lange kant van een plaat een 8mm spoor frezen, daarna kan ik vanuit dat spoor een hoek naar binnen frezen.

1721637987714.png

Daarna een afspraak gemaakt om hout op te halen bij Rick van @MasaveHout in Zwolle. Superfijn geholpen met esdoorn voor de kast en Sitka voor het klankbord. Met de decoupeerzaag (zo, die was ook lang niet gebruikt!) de eerste stukken eruit gehaald
1721640032000.png

En met de lintzaag iets de vorm verfijnen. Zo. Dit wordt een harp. Wat kan er nog misgaan :ROFLMAO:?
1721640109455.png

Ik maak van alles 2. Als er wat misgaat heb ik backup, als het goed gaat heb ik 2 harpen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en mink

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Volgende stap: de staves. Dat zijn de houtstroken die samen de bij benadering halfronde klankkast gaan vormen.

Met de invalzaag eerst het grootste stuk doorgezaagd, laatste stukje met de spanzaag, met de hand.

1721640327358.png
Alle onderdelen tot dusver bijelkaar:
1721640372339.png

Jeetje @Nerf , kan je dan zo lang met 1 ding bezig zijn? Nee, lezer, dat kan ik inderdaad niet. Dus ondertussen had ik nog in Duitsland een "Schiffshobel" gekocht. Beetje monstreus ding uit aluminium, zie ook Meld hier je oude nieuwe handgereedschap . Maar uiteindelijk aan de gang gekregen, en handig voor de binnenkromming van de pilaar:

1721640605262.png

Terug naar de staves. Die moeten natuurlijk dunner worden dan 1 plankdikte. Een tafelzaag heb ik niet, maar zou ook teveel zaagverlies geven (denk ik). Dus een setup gebouwd om mijn lintzaag. Hier heb ik echt heel veel van geleerd. Ik heb de lintzaag al jaren, maar nog nooit zo nauwkeurig moeten instellen. Veel gehad aan filmpjes op YouTube, vooral om de drifthoek te meten door eerst een stuk langs een haakse liniaal te zagen, en dan de fout op te meten.
Omdat die staves zo lang zijn en het esdoorn best zwaar heb ik rolbokken nodig. Maar die heb ik niet. Gelukkig heeft de Action deegrollers voor 3 Euro en heb ik schragen en vurenhout en schroeven en lijmklemmen:

1721640922774.png

Ging dat dan in 1 keer goed? Nee. De eerste zaaggeleider was niet haaks met het blad ("Duh @Nerf !"), en gleed tijdens het zagen heeeeeeel langzaam weg. Dus: nieuwe zaaggeleider, en iedere keer na een plankje zagen het restmateriaal weer vlakken met de No.5

1721641085258.png
En zo eindigen we met veel plankjes:
1721641126173.png

In ieder geval genoeg voor 1 harp, heel misschien ook de tweede. Maar ik denk dat ik nog een keer bij @MasaveHout langs moet om nog een klein beetje extra te halen. Volgende stap: de zijkanten in verstek frezen (of ga ik toch een hele lange futselplank maken? Ik weet het nog niet....).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.851
1.056
Leeuwarden
Complimenten voor het voornemen hier een boeiend topic van te maken! Ik ga het met grote belangstelling volgen. De klankkast die ik voor de Lame Sonore (zingende zaag) heb gemaakt was geïnspireerd op de Zuid-Amerikaanse harp. Fijn dat je het zo gedetailleerd vorm geeft.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Die deegrollers. :love:
Ja ik zat best een beetje te puzzelen hoe ik het op moest lossen. Had ook al aan een plankje aan een kast of schraag gedacht, maar dat zou voor wrijving en dus irritatie mijnerzijds tijdens het zagen kosten.
Een rolbok is duur, zeker aangezien ik ze tot nu toe nooit echt nodig gehad heb, en ik dan weer een sta-in-de-weg in de schuur heb. Voor wat ik doe is een deegroller goed genoeg, het is klein op te bergen en kan zelfs eventueel in de vuurkorf als alles klaar is.
Én gratis bijvangst: 4 handvatten!

Grappig detail van kopen bij de Action: de deegrollers waren hetzelfde gelabeld, maar waren anders gemaakt; blijkbaar 2 voorraden gemengd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en bakkiet

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.938
952
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar op zich vind ik 1500 - 2000 euri voor een fatsoenlijk instrument niet krankzinnig veel geld. Maar afgezien daarvan is zelf bouwen, mits dat niet tot heel veel vertraging in de ontwikkeling van he kind leidt natuurlijk 😉, een loffelijk streven!

Succes gewenst
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Gisteren en eergisteren alle plankjes door de handmatige vandikte gehaald: kruishout, schaaf, en waar nodig even nabewerken met schraapstaal:

1721813463140.png

Daarbij heb ik 2 gezaagde delen moeten afkeuren. Een was te dun (veel te snel gezaagd en daardoor was de zaag gaan driften), en 1 met houtworm :( . Wel een hardcore houtworm trouwens, esdoorn is niet heel zacht hout.

1721813584026.png

En zo heb ik een hele stapel plankjes, en 2 zakken met esdoorn krullen. Die krullen gaan trouwens naar de schouting, die vinden dat hele mooie tondel om vuurtjes mee te starten.

1721813711657.png

Voor het idee even de plankjes in de lijmmal gelegd. Ze moeten nog veel smaller gefreesd worden en een verstek krijgen, maar ik vind het altijd fijn om alvast een "sneak preview" te hebben naar hoe het "af" wordt.

1721813856693.png
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en Athanor

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
Ondertussen: meer staves. Uit een stuk resthout nog meer kunnen Halen, waarmee ik nu genoeg heb voor 2 klankkasten

1000008826.jpg
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: RDR2950 en knotwilg

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
615
323
gaat die dan dubbel zo luit klinken, of maak je er gewoon meteen twee?
Haha! Nee, ik probeer er 2 te maken. In ieder geval tot het werk aan het hout af is, of ik er ook pennen, haakjes en snaren voor koop is nog een tweede vraag.
Zo houd ik in ieder geval een langere tijd reserve onderdelen, en leer ik hopelijk sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.