Zelf beits maken

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
910
1.040
de buurt van den bosch
Ga vanmiddag met een paar oude rotten in het vak beits maken(oud orgelbouwer en een restaurateur van antieke meubelen).
Ik heb op aanraden van hun wat kleurstoffen(pigment) besteld,dit betreft notenklontjes en galappels.(eiken)
Er komen nog wat ingrediënten bij maar deze zijn bij de restaurateur aanwezig.(Arabische gom,blauwhout en nog wat producten).Nog nooit van gehoord!!!
Het worden 2 beitsen waarvan 1 van notenklontjes en 1 van galappels.
Van galappels is ook inkt te maken,ben benieuwd wat er uit komt.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
inkt wordt gemaakt door die appels onder te dompelen en dan wat ijzer poeder er bij.
dan een lange tijdje weg zetten reageert het ijzer met het looizuur en wordt zwart
het is dan nog geen inkt maar wel het begin ervan.

waterbeits maken is op zich een kwestie van kleur toevoegen
de kunst is alleen iets te vinden dat de kleur lang behoud.

gewone sterke thee ziet er bijvoorbeeld best wel een tijdje goed uit maar de kleur verdwijnt vrij snel weer

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
Een aardig artikel met veel natuurlijke kleurstofbronnen een leuk stuk over historie en veel chemie die ik heb overgeslagen,

• Leuk
Waarderingen: KaleIwan

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
31
2
Ga vanmiddag met een paar oude rotten in het vak beits maken(oud orgelbouwer en een restaurateur van antieke meubelen).
Ik heb op aanraden van hun wat kleurstoffen(pigment) besteld,dit betreft notenklontjes en galappels.(eiken)
Er komen nog wat ingrediënten bij maar deze zijn bij de restaurateur aanwezig.(Arabische gom,blauwhout en nog wat producten).Nog nooit van gehoord!!!
Het worden 2 beitsen waarvan 1 van notenklontjes en 1 van galappels.
Van galappels is ook inkt te maken,ben benieuwd wat er uit komt.
Ben benieuwd naar werkwijze en resultaten
Groet Iwan

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.121
948
Enschede, Twente
Ik heb in mijn tienertijd wel eens inkt gemaakt met eikengal. Spijker erdoorheen en in water. Het werd bruin, kan ik me herinneren, niet echt zwart. Maar door na-oxideren zou het donkerder worden, had ik begrepen. Oost-Indische inkt bleek toch handiger. :))

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.