zagen van gelijmde panelen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Ik gebruik een Dewalt tafelzaag maar daarmee is het lastig (en gevaarlijk) om bv een blad voor de sidetable (120x40cm) mooi haaks af te korten. Een formaatzaag zoals een hammer k3 is een ultieme maar dure oplossing. Misschien wel het beste op langer termijn.

Heb jij dit ook aan de hand gehad en zo ja, welke keuze heb jij gemaakt?

Ik zie op YouTube ook regelmatig mft tafels gebruikt worden. Iemand zegt zelfs dat die nauwkeuriger haalt zijn dan een kleine formaatzaag. Als ik een mft blad online zou bestellen (door een cnc gemaakt) zou dit dan ook zo zijn?
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
25
13
Wezep
Met de invalzaag met een korte geleider van 70cm. Ook wel eens met de afkortzaag gedaan in 2x maar dat beviel slecht omdat ik er net een halve milimeter naast zat bij de tweede zaagsnede.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
407
173
Wetteren, Belgie
Inderdaad een invalzaag met geleider. Ik gebruik deze van Benchdogs met een Makita invalzaag.
Nauwkeuriger dan een formaatzaag zou ik niet direct durven zeggen. Met formaatzagen heb ik geen ervaring maar met invalzaag en geleider moet je echt opletten en dubbel controleren dat alles wel goed vast zit en gepositioneerd is. Ik heb al een aantal keren mogen herbeginnen. Leergeld...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Als ik een mft blad online zou bestellen (door een cnc gemaakt) zou dit dan ook zo zijn?
Neen, niet noodzakelijkerwijs. Je hebt nog een hele trits aan attributen nodig om haaks te zagen. Een MFT is een multifunctionele tafel en er op kunnen zagen is slechts een van die functies.

Wat je minimaal nodig hebt om te zagen, een mogelijkheid om je geleider goed haaks uit te lijnen op het te zagen stuk en eventueel daar op vast te zetten. Dat kan al op een vlakke tafel (zonder gaten) en een grote, goede, haak.

Een stapje verder dan dat:

 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
171
54
Delft
Je kan ook grof zagen met bijvoorbeeld een decoupeerzaag en dan haaks zetten met een bovenfrees langs een rei of met een handschaaf tot de afgetekende lijn.
Wat voor jou de beste oplossing is hangt af van welk gereedschap je hebt, hoeveel ruimte je hebt en hoe vaak ke dit probleem tegenkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Voor het afkorten op lengte van materiaal voor keukenkasten en dergelijke is een MFT prima geschikt, vermits je parallel gezaagd materiaal hebt.
De belangrijkste tekortkoming van zagen op een MFT-blad is dat je grotere formaten daarmee niet kunt verwerken. In jouw geval: 120 cm krijg je ermee niet parallel. Dat moet je dus op een andere manier voor elkaar krijgen & dan is een invalzaag met rail én parallel-geleiding een goede optie.
De andere beperking van een MFT is de diepte. Meer dan 70 cm kan niet verwerkt worden.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Voor het afkorten op lengte van materiaal voor keukenkasten en dergelijke is een MFT prima geschikt, vermits je parallel gezaagd materiaal hebt.
De belangrijkste tekortkoming van zagen op een MFT-blad is dat je grotere formaten daarmee niet kunt verwerken. In jouw geval: 120 cm krijg je ermee niet parallel. Dat moet je dus op een andere manier voor elkaar krijgen & dan is een invalzaag met rail én parallel-geleiding een goede optie.
De andere beperking van een MFT is de diepte. Meer dan 70 cm kan niet verwerkt worden.
Dat had ik inderdaad ook bedacht. Een officiele festool tafel zou ik daarom zelf niet kopen.
Ik dacht meer aan oplossingen zoals deze


Hij zegt dat zo iets nauwkeuriger is dan de goedkopere reeks formaatzagen. Dat hoop ik eigenlijk van niet.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
407
173
Wetteren, Belgie
De andere beperking van een MFT is de diepte. Meer dan 70 cm kan niet verwerkt worden.
Bij de commercieel verkrijgbare MFT is dat inderdaad zo. Maar je kan natuurlijk zelf een tafel maken die (veel) groter is zodat je in theorie een volle plaat kan verwerken. Ik ben zelf aan zo'n tafel bezig (100x200) die tevens zal dienen als montagetafel. Maar het wordt uiteraard groot en lomp.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Bij de commercieel verkrijgbare MFT is dat inderdaad zo. Maar je kan natuurlijk zelf een tafel maken die (veel) groter is zodat je in theorie een volle plaat kan verwerken. Ik ben zelf aan zo'n tafel bezig (100x200) die tevens zal dienen als montagetafel. Maar het wordt uiteraard groot en lomp.
Precies maar een formaatzaag neemt ook genoeg ruimte in. Bedacht ook dat als het blad een melamine laag heeft, kan hij ook prima als lijmtafel gebruikt worden.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Mijn oplossing voor hetzelfde dilemma was een HBM 1600 paneelzaag, die heeft een roltafel waarmee redelijk grote platen te verwerken zijn. Dat is een redelijk betaalbare, handige en veilige machine, maar het is natuurlijk geen Hammer van drie keer zoveel...
Voor preciezer werk gebruik ik de invalzaag met geleiderail - in mijn werktafel zit een MFT-patroon dat ik wel gebruik om materialen vast te zetten of op zijn plaats te houden, om plaatmateriaal echt haaks te zagen, gebruik ik de hoekaanslag op de geleiderail.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Bij de commercieel verkrijgbare MFT is dat inderdaad zo. Maar je kan natuurlijk zelf een tafel maken die (veel) groter is zodat je in theorie een volle plaat kan verwerken. Ik ben zelf aan zo'n tafel bezig (100x200) die tevens zal dienen als montagetafel. Maar het wordt uiteraard groot en lomp.
Dan hou je nog altijd het probleem dat je reikwijdte met invalzaag een limiet heeft…
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Dan hou je nog altijd het probleem dat je reikwijdte met invalzaag een limiet heeft…
Dan toch maar die Altendorf F45 😇 (die stoot dan weer tegen de limieten van de werkplaats).

Ik herken wel wat je zegt, ik heb om die reden mijn werktafel van 2m50x1m22 op wielen gezet, dan kan ik er beter aan, maar de panelen van 3m05 steken dan wel wat uit. Om die panelen in de lengte te verzagen, koppel ik 2x FS1400 en 1x FS800 gewoon aan elkaar. Bij de nieuwe versie zetten de koppelstukken de rails automatisch mooi recht; ik heb nog de oudere versie en daarbij is het wat opletten dat de zaagsnede absoluut recht is (dus ik overweeg elke keer weer om toch maar eens zo'n €€€ 2m70 of €€€€ 3m aan te schaffen).

Eigenlijk stoot ik zelf vooral tegen de limiet aan de onderzijde, zelfs met dubbelzijdige tape is het helemaal niet praktisch om kleine stukken met de invalzaag precies te verzagen (zal nog eens een filmpje van de CSC SYS 50 bekijken...).
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Dan toch maar die Altendorf F45 😇 (die stoot dan weer tegen de limieten van de werkplaats).

Ik herken wel wat je zegt, ik heb om die reden mijn werktafel van 2m50x1m22 op wielen gezet, dan kan ik er beter aan, maar de panelen van 3m05 steken dan wel wat uit. Om die panelen in de lengte te verzagen, koppel ik 2x FS1400 en 1x FS800 gewoon aan elkaar. Bij de nieuwe versie zetten de koppelstukken de rails automatisch mooi recht; ik heb nog de oudere versie en daarbij is het wat opletten dat de zaagsnede absoluut recht is (dus ik overweeg elke keer weer om toch maar eens zo'n €€€ 2m70 of €€€€ 3m aan te schaffen).

Eigenlijk stoot ik zelf vooral tegen de limiet aan de onderzijde, zelfs met dubbelzijdige tape is het helemaal niet praktisch om kleine stukken met de invalzaag precies te verzagen (zal nog eens een filmpje van de CSC SYS 50 bekijken...).
Nou een F45 gaat ook wel ver voorbij aan mijn financiele limieten :)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Eigenlijk stoot ik zelf vooral tegen de limiet aan de onderzijde, zelfs met dubbelzijdige tape is het helemaal niet praktisch om kleine stukken met de invalzaag precies te verzagen (zal nog eens een filmpje van de CSC SYS 50 bekijken...).
met je FS800, een plaat multiplex en een paar balken kun je een verstekbak maken om kleine stukjes te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RDR2950

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik gebruik een Dewalt tafelzaag maar daarmee is het lastig (en gevaarlijk) om bv een blad voor de sidetable (120x40cm) mooi haaks af te korten
Op de Dewalt kun je de langzijden op 40 cm zagen.

Vervolgens kun je op een mft plaat met 3 benchdogs en een liniaal met je invalzaag prima haaks die 120 cm lengte zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.