zaagtafel

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Goedenavond,

Tot op heden zaag ik alles met de hand. En dat is prima. Ik zaag niet altijd recht, maar meestal recht genoeg om het met een schaaf alsnog netjes haaks te krijgen.
Wat ik maak zijn kleine projectjes, de bekende doosjes, kistjes, puzzels etc. dus een overzichtelijk aantal onderdelen en weinig lange zaagsnedes. Maar nu heb ik wat complexere projectjes die ik graag wil maken (een hnefatafl bord oa) en om nou ruim 200 onderdelen met de hand uit te zagen terwijl dat ook prima machinaal zou kunnen.... Dan ga je toch eens kijken naar een electrische zaag. En dan is er best wel veel keus en dat maakt het lastig te bepalen wat wijsheid is.

Een van de zekerheden in het leven is dat er altijd iets mooiers en beters te koop is voor meer geld. Maar het moet ook leuk blijven is bij mij puur voor de hobby en tijdverdrijf. Anderszijds is er weinig zo irritant als een niet of nauwelijks functioneel apparaat.

De vraag is nu dus vooral waar ik op moet letten bij de aanschaf van een zaagtafel?
een verstelbare zaaghoogte lijkt me sowieso een must (en alleen al reden dat de spotgoedkope opties afvallen)
en ik wil graag eentje die compact is en gemakkelijk op te bergen.
maar verder, zijn er standaarden kwa zaagbladen waar ik rekening mee moet houden? andere opties die eigenlijk cruciaal zijn?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
voor het fijnere werk zou ik voor een 2dehandse Inca (Major of Universal) gaan, compact
zaagbladen zijn er in alle maten en gewichten en vlg mijn geen beperking in de keuze vd zaagtafel
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Dankje,

Ik heb een allert ingesteld op de verschillende tweedehandswebsites voor als er een inca beschikbaar komt in de buurt. Liever heb ik iets dat ik op, en dus ook onder, de werkbank kan zetten. Maar kwa prijs/kwaliteit is een inca wel een goede optie denk ik.
 

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Bij deze het advies om vooral de search ook even te gebruiken, wat jij vraagt is namelijk al heel veel beschreven.
Dat had ik al gedaan, en zijn er idd heel veel topics over. En daar komt ook wel een consistent lijstje met machines uit, (Inca, dewalt oa. ) maar goed, als je mensen vraagt welke zaag is goed, gaat 90% antwoorden met de zaag die hij/zij zelf gebruikt. Zo werkt dat, is niet erg, maar ik ben vooral benieuwd naar welke eigenschappen voor jullie daarin bepalend zijn.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
hnefatafl

Daar had ik nog niet van gehoord, dacht eerst aan de spellingcontrole die zijn eigen gang was gegaan.
Maar toen ik het zag, moest ik denken aan een proxxon cirkelzaag, omdat dit meer voor het kleine werk is.

Thomasz
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Waar ik vooral naar gekeken heb is de aanslag/geleider van de tafel. Ik heb zelf nu gekozen voor een tafel met een geleider die in te stellen is met behulp van een tandheugel en een draaiknop. Je bent dan niet afhankelijk van klemming.
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.