Zaagtafel: materiaal verloopt tijdens zagen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb mijn eerste zaagtafel en ben er wat dingen mee aan het zagen. Ik heb er flink ontzag voor en probeer zoveel mogelijk uit de buurt van het blad te blijven. Nu merkte ik vandaag dat bij het zagen van een strook multiplex langs de langsgeleider dat ik moeite heb om 1 kant van het materiaal tegen de geleider te houden. Op de een of andere manier verschuift het soms een beetje zodat niet de hele strook dezelfde breedte heeft. Het gaat dan om een afwijking van 1 à 2mm op een lengte van 90 cm.
Het gaat beter als ik het materiaal meer tegen de geleider druk in plaats van een vooruitgaande beweging, maar dat betekent ook dat ik het reststuk tegen het de zijkant van het zaagblad druk. Dat lijkt me niet de bedoeling?
Probeer ik te lange stukken te zagen? Moet ik gewoon meer oefenen en me niet te druk maken?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zou niet nodig moeten zijn dat je het hout met moeite tegen de aanslag kunt houden.
Zou even controleren of je zaagblad goed scherp is.
Ik neem aan dat je een blad met hardmetalen punten hebt, anders ook zetting zaagblad controleren.
Kijk of je geleider wel paralel aan je zaagblad staat.
Je moet wel weten wat je doet, maar het is niet de bedoeling dat je bang voor je zaag bent.
 

Euz

Nieuw lid
6 nov 2020
3
0
Je zaagblad kan verlopen omdat:
het blad ooit te warm is geweest,
Vertanding niet meer scherp,
geleider uit lijn,
het materiaal te groot in verhouding met de zaagtafel
hoogte van het zaagblad niet in overeenstemming met het te zagen materiaal En in combinatie met 1 van bovenstaande is er grote kans op de problematiek wat je omschrijft.
zoals Handig 18 al aangaf, men hoeft niet bang te zijn voor de zaag, gereedschap Of welke machine dan ook.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Zaagblad is van Festool en nieuw. Die moet dus scherp zijn.
Geleider staat tot verder dan de zaagas, maar ik begreep dat dat bij plaatmateriaal niet zo'n issue is. Voor zover ik kan opmeten staat hij parallel aan het zaagblad.
Of het spouwmes goed is uitgelijnd heb ik nog niet bekeken. Ik dat eens checken.

Misschien had ik 1 keer een stuk plaat waarvan de kant die ik tegen de geleider hield niet helemaal recht? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
 

Euz

Nieuw lid
6 nov 2020
3
0
Dan lijkt het er meer op dat je het te zagen plaatmateriaal niet in lijn voortdrukt ten opzichte van het zaagblad, en begrijp wel, de zaag doet het werk, jij hoeft alleen het plaatmateriaal te begeleiden
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Even voor de volledigheid... het is waarschijnlijk geen zaagtafel met een rol wagen? Daarbij zijn er veel meer dingen waar jet aan kan liggen namelijk.
Verder zijn een paar zaken belangrijk. - waar sta je ten opzichte van de zaagblad? Links van de zaag of rechts van het zaagblad. Waar zijn je handen? Aan een zijde van het zaagblad of aan beide?

met kleine zaagmachines heb ik niet veel ervaring, maar met grotere machines met rol wagen zet ik eigenlijk alleen maar “kracht” richting de geleider en de vooruitgaande beweging maak door voorwaarts te lopen. Maar miss werkt dit anders bij kleinere zaagmachines dat weet ik niet.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Respect voor je machine is heel verstandig, teveel angst werkt in je nadeel. Je gebrek aan ervaring met de machine draagt in hoge mate bij aan je angst. Dus is het zaak om routine op te bouwen.

Offer eens een paar kwart plaatjes mdf 9 of 12 mm op. Neem geen 4 of 6 mm, dat buigt en zwabbert teveel om zelfvertrouwen mee op te bouwen. Je wilt immers een stabiel gevoel ontwikkelen. Zorg dat je een geschikt duwhoutje klaar hebt liggen om veilig tussen zaagblad en geleider de reepjes door te duwen. Stel de langsgeleider op 3 of 4 cm en zaag je plaatjes reep voor reep op. Je begint met je handen ver van de zaag, dus relatief veilig. Wordt de plaat voor je gevoel te smal, pak dan de volgende plaat. Als je de beweging goed te pakken hebt zaag je de overgebleven stukken smaller.

Uit eigen ervaring: ik voel me prima thuis op mijn zaagtafel. Als ik een stuk met ongewone afmetingen heb draai ik het blad volledig weg en oefen ik "droog" hoe ik het materiaal moet vasthouden en voortbewegen. Kom ik iets tegen waardoor mijn beweging hapert, dan pas ik mijn handelingen aan tot het soepel loopt. En dan zaag ik het stuk zonder aarzeling.
Ik zaag niet als mijn eega op me staat te wachten of wanneer ik moe of hongerig ben.

Tot slot: googelen op veerplank levert niet veel bruikbaars op maar bij featherboard gaat een wereld voor je open...
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Boktor026

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Respect voor je machine is heel verstandig, teveel angst werkt in je nadeel. Je gebrek aan ervaring met de machine draagt in hoge mate bij aan je angst. Dus is het zaak om routine op te bouwen.

Offer eens een paar kwart plaatjes mdf 9 of 12 mm op. Neem geen 4 of 6 mm, dat buigt en zwabbert teveel om zelfvertrouwen mee op te bouwen. Je wilt immers een stabiel gevoel ontwikkelen. Zorg dat je een geschikt duwhoutje klaar hebt liggen om veilig tussen zaagblad en geleider de reepjes door te duwen. Stel de langsgeleider op 3 of 4 cm en zaag je plaatjes reep voor reep op. Je begint met je handen ver van de zaag, dus relatief veilig. Wordt de plaat voor je gevoel te smal, pak dan de volgende plaat. Als je de beweging goed te pakken hebt zaag je de overgebleven stukken smaller.

Uit eigen ervaring: ik voel me prima thuis op mijn zaagtafel. Als ik een stuk met ongewone afmetingen heb draai ik het blad volledig weg en oefen ik "droog" hoe ik het materiaal moet vasthouden en voortbewegen. Kom ik iets tegen waardoor mijn beweging hapert, dan pas ik mijn handelingen aan tot het soepel loopt. En dan zaag ik het stuk zonder aarzeling.
Ik zaag niet als mijn eega op me staat te wachten of wanneer ik moe of hongerig ben.

Tot slot: googelen op veerplank levert niet veel bruikbaars op maar bij featherboard gaat een wereld voor je open...
Veel verstandige woorden.
Ik ken een aantal meubelmakers die ongelukken hebben gehad met zagen. (Vooral inval zagen) de meesten hebben zijn er met een flinke schrik en wat littekens van af gekomen. Alle ongelukken hadden een paar dingen gemeen. Er was druk om het werk vlug af te maken. Ze waren vermoeid. Het werkstuk klemde of verschoof terwijl ze het zaagde.
Zeg dit niet om je bang te maken, eerder zodat je zelf die fouten niet hoef te maken.

Een meubelmaker waar ik in de leer ben geweest heeft me wel eens gezegd dat hij het liefst in de ochtend zaagde en in de middag alles in elkaar zette. Waarom? In de ochtend ben je scherp en maak je minder denk en zaag fouten. Ik heb dit ook ondervonden, als ik in de ochtend al het zaag werk voor een meubel doe heb ik veel meer rust om na te denken, fouten te herkennen en ook om nauwkeuriger te zagen.
Succes!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Angst is je grootste vijand, voorzichtigheid je grootste vriend. Een tafelzaag is behoorlijk veilig, totdat je dingen gaat doen waar hij niet voor bedoelt is. Zorg wel dat hij goed is ingesteld en laat daar desnoods iemand even voor meekijken. Een kwartiertje instructie kan heel veel verschil maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
. Nu merkte ik vandaag dat bij het zagen van een strook multiplex langs de langsgeleider dat ik moeite heb om 1 kant van het materiaal tegen de geleider te houden. Op de een of andere manier verschuift het soms een beetje zodat niet de hele strook dezelfde breedte heeft. Het gaat dan om een afwijking van 1 à 2mm op een lengte van 90 cm.
Het gaat beter als ik het materiaal meer tegen de geleider druk in plaats van een vooruitgaande beweging, maar dat betekent ook dat ik het reststuk tegen het de zijkant van het zaagblad druk. Dat lijkt me niet de bedoeling?
Probeer ik te lange stukken te zagen? Moet ik gewoon meer oefenen en me niet te druk maken?
Je moet ook alleen druk op het te zagen stuk uitbrengen en niet op het reststuk. Daar moet je vanaf blijven met zagen.
Wat voor jou handig is denk ik, is een duwblok met een antisliplaag. Zo hou je je handen weg van het zaagblad, en kan je het te zagen stuk vooruit èn tegen de geleider duwen.

En wat ik bij grotere stukken ook weleens doe, is eerst een halve cm te groot zagen, en daarna precies op maat. Zo heb je weinig afval wat tegen kan werken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dank voor alle aanwijzingen en geruststellende woorden.
Ik heb in de eerste post trouwens geschreven dat ik ontzag heb voor de zaag, niet dat ik er angstig mee werk. Dat is in de loop van alle reacties zo ontstaan.
Ik heb veel filmpjes gekeken op YouTube met alle tips die daar worden gegeven en ook met jullie tips kom ik verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jack Vriens

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ga duwblokken gebruiken, en oefenen. Met een blok kun je makkelijker je werkstuk geleiden, en blijf je toch verder van het zaagblad verwijderd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Bij veel zaagtafels loopt de langsgeleider ietsje weg & dat is opzettelijk (Bij mijn Festool TKS80 denk ik een mm of zo). Het belangrijkste is om de aanvoer tot het zaagblad goed te doen, dus met enige druk op het werkstuk tegen de geleider en met een gelijkmatige snelheid, bepaald door de 'gretigheid' waarmee het zaagblad hapt.
En zo veilig mogelijk werken natuurlijk.
Ik gebruik twee types duwhelpers — de zwarte plastic 'stok' die bij de zaagtafel geleverd wordt & een Grrippr, zo’n geel plastic geval dat je helemaal kunt afstemmen op de maat van het af te zagen deel, met je hand op veilige afstand van het zaagblad. Bij smallere delen waarvoor ik dat ding niet wil afstellen gebruik ik twee duwstokken — één voor de voorwaartse druk en één voor de zijwaartse. A la Jimmy Diresta, zeg maar, maar die gebruikt twee plastic poezenpootjes op stokken…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.