Zaagslede

saelensbjorn

Nieuw lid
12 okt 2024
20
28
Gistel, België
Hallo allemaal,

Ik weet niet meteen of dit past bij deze rubriek, maar deed een gokje. Ik ben van plan een zaagslede te maken voor mijn zaagtafel. Hiervan zijn er heel wat filmpjes - tips - plannen - ... online te vinden. Alleen ... de zaagtafels die gebruikt worden met zaagslede hebben geen spouwmes en mijn zaagtafel heeft deze wel. Ik liet deze er steeds opstaan om geen geknel te hebben bij het plaatmateriaal dat ik verzaagde.

2 vraagjes:
- verwijder ik best het spouwmes vooraleer de slede te maken/gebruiken
- kan ik een slede maken met behoud van het spouwmes.

Bedankt voor jullie komende antwoorden

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
Natuurlijk kan dat.
je moet allen zorgen dat de brug die je er aan de achterkant opzet dik genoeg is en je hem wat hoger inzaagt dan de hoogte van je spouwmes.

• Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Dat ligt eraan of je spouwmes boven je zaagblad uitsteekt. Zo niet, kan je 'm er prima op laten zitten met het gebruik. Alleen het inzagen van je slede moet zonder

saelensbjorn

Nieuw lid
12 okt 2024
20
28
Gistel, België
Dat ligt eraan of je spouwmes boven je zaagblad uitsteekt. Zo niet, kan je 'm er prima op laten zitten met het gebruik. Alleen het inzagen van je slede moet zonder
Hij steekt 5,5 cm uit boven het zaagblad. Het is het type spouwmes met systeem om kapje op te plaatsen (uit één stuk). Ik vermoed dat je deze kan demonteren maar dan ben ik ook het spouwmes kwijt. En dat heb ik liever niet.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
61
28
Wezep
Mogelijk kun je je spouwmes iets laten zakken, maar ik denk niet dat je 5,5 cm haalt.
Die van mij heb ik zover laten zakken dat hij net een paar millimeter lager zit dan het zaagblad. Ik kan nu nog steeds de beschermkap met stofafzuiging er op zetten.
Als je een foto plaatst of nog beter type zaag vertelt is er vast wel iemand die je kan vertellen wat de opties zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.380
3.174
Als je een nog verkrijgbare zaagtafel hebt, kan je er een extra spouwmes bij bestellen en die naar model haaievin slijpen.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
210
81
Delft
Ik gebruik mijn slede vast anders dan de gewaardeerde leden hier, maar zolang het spouwmes niet boven het midden van je zaagblad uitkomt(zeer onwaarschijnlijk) hoef je geen aanpassingen te doen, je hoeft je slede immers niet verder door te duwen dan tot wanneer de achterkant van de slede tot bij het hoogste punt is gekomen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
je kan je zaag ook even stoppen en daarna de achterste brug er op zetten en dan pas verder zagen.
de brug kan je dan uiteraadt niet gelijk met de slede zagen maar maak je appart

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
442
255
‘s-Hertogenbosch
Als je de achterste brug hoog genoeg maakt zodat er een stuk van 10 centimeter boven het hoogste punt van de zaag zit,
Eerst inzagen voor de richting, terughalen, dan met de decoupeerzaag de sleuf verhogen zodat je spouwmes erdoor kan, is je probleem ook opgelost 😁

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.329
1.062
Ulvenhout
Een slede gebruikte ik alleen om kleine stukken af te korten. De kans dat er dan een deel klem komt te zitten lijkt mij erg klein, mits je uitkijkt wanneer je een stopblokje gebruikt om repeterende snedes te maken. Je gaat met een zaagslede nooit massieve delen schulpen.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
81
21
Ergens in de Overbetuwe
Als je de slede maar diep genoeg maakt, dan kun je wel wegkomen door de achterste brug (vanuit de gebruiker gezien) helemaal niet in te zagen. De voorste brug duw je toch nooit voorbij het zaagblad, en anders voorkomt jouw spouwmes dit wel.

Praktisch gezien: Zaagslede maken zonder achterste brug, maar deze er naderhand op plaatsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.