Zaagmodule in werkbank, maar welke?

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
106
Oss
Hoi allen, ik sta voor het dilemma wat te doen qua zaagtafel. Zoals in mijn werkbank bouwverslag (zie: Werkbank) te zien is, heb ik beperkte ruimte. Na een MFT achtige geleiderail zaag combinatie hierin te hebben gebouwd, mis ik helaas nog steeds de optie om snel en nauwkeurig meerdere delen op breedte te zagen, hoewel ik nog steeds moet wennen aan de klaprail na altijd op een formaatzaag te hebben gewerkt.
Daarom ben ik toch op zoek naar een zaagtafel.

Als ik een compacte zaagtafel zou kopen, kom ik denk ik uit op een Dewalt DWE7492 of Hitachi C10RJ vanwege de rack en pinion langsgeleider. Ik kan me niet voorstellen met een Bosch GTS10XC o.i.d. te moeten werken waarvan de langsgeleider niet automatisch gegarandeerd parallel aan het blad terugkeert na verstellen.
Een prima optie, maar er zijn wat praktische problemen:
  • De totale hoogte van de werkbank + zaagtafel (~30cm) komt rond de 1.2m wat niet enkel onhandig maar ook een vrij gevaarlijke hoogte is. Vlak met het werkblad is dus gewenst (~90cm).
  • Het monteren van de zaagtafel aan de kopse/voor zijde of het plaatsen op een in hoogte verstelbare, verrijdbare motorheftafel is een optie maar de vloer in het schuurtje is dusdanig scheef dat ik vermoed dat uitlijnen met het werkblad lastig wordt.
  • Het liefste zou ik de Incra LS positioner hergebruiken wat betekent het verwerken van de zaag in de werktafel.
  • Een inductiemotor zou fantastisch zijn in plaats van een geborstelde universeelmotor, schijnbaar is de DWE7492 gigantisch lawaaiig.
Het integreren van een volledige zaagtafel zoals de DWE7492 in de werkbank is niet echt een optie. Gelukkig bied de markt opties zoals de Triton TWX7CS001 of festool CMS. Deze zouden dan met een inlegplaat waar de frees zit vergelijkbaar met hoe klaavieratelier dit heeft opgelost(Werkbank Klavieratelier Festool CMS) : Die eerste is onhandig omdat deze te groot is (850mm diep, de werkbank is slechts 76cm diep) en omdat deze geen fantastisch reviews krijgt. De huidige Festool CMS TS55 zou een flinke wijziging van de voorkant van de werkbank vereisen voor de trekfunctie. Klavieratelier gebruikt zo te zien een festool basis 1A/T inlegplaat met een ATF55 welke de trekstang helemaal bovenin heeft.

Dat brengt me tot de enige haalbare optie, een Festool 1A/T en ATF55 tweedehands op de kop tikken, toch?

Nu zat ik te denken, hoe zit het met al die bouwzagen, bijvoorbeeld de Makita 2712 of de Metabo tkhs 315?
Deze lijken beide een volledig op zichzelf staande motorbehuizing te hebben met daaraan de verstelling voor hoogte en zaaghoek eraan vast, met een simpel dun werkblad.
Beide modellen zijn zeer goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld de DWE7492, hebben een groter zaagblad en bovendien een stillere inductiemotor.

Iets zegt met dat ik iets over het hoofd zie als ik zeg dat de zaagmodule er simpelweg onderuit kan worden gehaald, en onder een ander werkblad kan worden geschroefd?
Wat is normaliter de beperkende factor met dit soort bouwzagen, behalve het overduidelijke dunne (vast niet vlakke) werkblad en waarschijnlijk onnauwkeurige langsgeleider?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Bij veel van die bouwzagen is ook de motorophanging van blik en niet erg stabiel.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Een collega van me heeft een compacte harvi, die ik wel eens leen. Formaat dewalt 745. Alles van ijzer, goede langsgeleider , kan ook onder een hoek zagen en met een inductiemotor. Zaagblad 250 mm. Maar gezien de bouwkwaliteit, een jaar of 40 oud. Ik heb ook geen type om het zoeken makkelijker te maken.

• Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
106
Oss
Een collega van me heeft een compacte harvi, die ik wel eens leen. Formaat dewalt 745. Alles van ijzer, goede langsgeleider , kan ook onder een hoek zagen en met een inductiemotor. Zaagblad 250 mm. Maar gezien de bouwkwaliteit, een jaar of 40 oud. Ik heb ook geen type om het zoeken makkelijker te maken.
Bedoel je toevallig zoiets?
Harwi K-1000

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Waarom leg je wakker van de trekfunctie van de basis 1at. Misschien is er nog wel een basis 1 of 2
Ik ben geen liefhebber van de trekfunctie. Ik weet dat andere hiermee weglopen maar als je wat groter bent vind ik het minder fijn. Ik gebruik er gewoon een sled voor op de zaag.
Verder denk ik dat bouw zagen best kunnen als je maar rekening houd met de lichte uitvoering van alles behalve de motor. Dus als je er een andere langsgeleiding opzet zoals de incra ls of voor zagen de incra TS en de ophanging verstevigd en het werkblad nakijkt of dit vlak genoeg is kan je best wat knutselen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.