Zaagmachine Elektra Beckum KGT 500 [onderhoud / reparatie]

Maarten v O

Nieuw lid
12 jul 2024
7
0
Berkel-Enschot
Hoi, mijn zaagmachine Elektra Beckum KGT 500 dient gerepareerd te worden. Ik vermoed dat er iets scheef is of dat het zaagblad krom is of er scheef in zit. In ieder geval komt het te zagen hout hoe verder het zagen vordert steeds vaster klem te zitten. Weet iemand een goed adres voor reparatie? Liefst omgeving Tilburg.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Heb je er een nieuw zaagblad opgezet? Je geeft niet aan waar je hout vast loopt, maar als je een nieuw zaagblad plaatst, dat dunner is dan het oude, kan het zijn, dat je hout vast loopt op je spouwmes. Geef anders even aan waar je denkt dat je hout vast loopt. Ik neem aan dat je langsgeleider parallel aan je zaagblad staat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Ik zie dat het om een flipper gaat. Het probleem is met langszagen? Controleer of je geen rommel op je nul punt aanslag hebt zitten, waardoor de zaag niet parallel staat aan de geleider.

Maarten v O

Nieuw lid
12 jul 2024
7
0
Berkel-Enschot
Dank chevy66. Ik heb het zaagblad niet vervangen. De geleider is heel eenvoudig en is schoon. Lijkt mij niet het probleem. Het is inderdaad een flipper (kan omgedraaid worden voor afkorten) Probleem speelt bij langs-zagen inderdaad. Het hout loopt vlak na het zaagblad vast zo lijkt het, dus ter hoogte van het spouwmes. Het is niet zo dat het helemaal vast loopt. Ik kan er doorheen drukken maar het zaagblad beschadigd dan wel het hout. Dus van een mooie strakke zaagsnede is geen sprake meer dan. Wat bedoek je met de nulpunt aanslag? Is dat de losse geleider? Of is dat een ander onderdeel van de zaag? Bedankt vast voor de reactie.

Maarten v O

Nieuw lid
12 jul 2024
7
0
Berkel-Enschot
Ik zal nog wel checken of het zaagblad dunner is dan het spouwmes overigens. Zou kunnen dat dat eerder gedaan is door de vorige eigenaar. Moeten die even dik zijn of kan/mag/moet het spouwmes juist dunner/even dik zijn?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Je spouwmes moet dunner zijn dan de tanden en iets dikker dan het stamblad van je zaag. Je kan de ronde schijf waar je zaag aan vast zit draaien. Er zit als het goed is een aanslag voor 90 graden. Als daar vuil op zit, of als die iets verlopen is, dan staat je zaag net niet helemaal parallel aan je zaaggeleider en kan je hout vast lopen tussen je zaagblad en je geleider.

Maarten v O

Nieuw lid
12 jul 2024
7
0
Berkel-Enschot
Uitgebreid en zo nauwkeurig mogelijk meten met de schuifmaat levert op dat de geleider tussen voor- en achteraan 0.5 mm verloopt en dat het zaagblad er maar liefst 2 mm scheef in staat. Beide uiteraard tov vaste punten op de zaagtafel. De geleider kan ik niet zo veel aan doen, hooguit wat metaal weg veilen. Maar voor 0.5 mm wil ik daar nog maar even mee wachten. Ik probeer het zaagblad er uit te halen. Kan het zijn dat die met linkse draad vast zit? Ik kreeg hem niet gemakkelijk los, dus eerst maar fff checken of ik wel de juiste kant op draai. Evt is het zaagblad krom of zit dat er scheef in. Dus heeft de bout van een zaagblad linkse draad?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Als je de zaagtafel flipt naar de afkort kant, dan kan je om andere hoeken dan 90 graden te zagen, de ronde schijf in je tafel draaien. Ik denk dat hij nu niet precies op 90 graden staat, waardoor je hout klem loopt tegen de geleider.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
De vergrendeling voor de verstelling van die schijf, zit nu onder je tafel. Als je de tafel omkeert naar de afkort kant, dan zie je wel wat ik bedoel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.