Zaagcursus Roeland Brekelmans

48rmc

Post veel
2 dec 2021
760
293
Middelburg
Gisteren vroeg op pad, richting het hoge noorden van Nederland, om een slijpcursus te volgen in het mooie Akkrum. Een cursus slijpen van een zaag stond al langere tijd, hoog op mijn verlanglijstje. Door alle oude meuk die ik van heinde en verre wegsleep, was het tijd om eens een cursus te volgen, om die zelfde oude meuk, weer bruikbaar te maken, zonder iedere keer een appél te moeten doen op welwillende/vriendelijke mensen zoals Wim56. Gelukkig waren er meerdere forum leden, die de zelfde verlangens hadden, zoals Wim Kluck, en Rene (Rendew), echter nu was het zoeken naar iemand die het ons wilde uitleggen hoe. Na wat heen en weer te hebben ge-pm't kwam Wim op de proppen met een datum, en een leermeester, die bereid was ons de beginselen van het slijpen bij te brengen. Wellicht ook bij andere forum leden bekend, Roeland is in zijn dagelijks leven meubelmaker, en restaurateur, en geeft daarnaast ook cursussen in houtbewerking aan huis. Daarom des te meer bewonderingswaardig dat hij een dag wilde vrijmaken om kosteloos uitleg te geven hoe te slijpen. Na drieënhalf uur in de auto te hebben gezeten kwam ik rond tienen in de ochtend aan in het Friese plaatsje Akkrum. Auto uitgeladen, en met een steekkarretje met alle benodigdheden voor de cursus op zoek naar nr17. Een oude dame wees mij de weg naar het atelier, wat gelegen is aan een pittoreske watergang, midden in het centrum van Akkrum. Wim was al gearriveerd, waarna Rene, en later ook de baas van dit forum Jaap (moderator) het atelier binnenstapte om video opnames te maken van die dag. Na het koffie/thee rondje onszelf geïntroduceerd op verzoek van Jaap, waarna de cursus kon gaan beginnen. Na een uitvoerige uitleg van Roeland zijn we na de middagpauze begonnen om de theorie in de praktijk te brengen, door de zaag op schulp te slijpen. Dit zou het meest "eenvoudige" moeten zijn voor een beginneling wat betreft slijpen, en inderdaad met wat aanwijzingen van Roeland bleek dit haalbare kaart te zijn, om dit onder de knie te krijgen in een middagje. Echter de tijd stond niet stil, ook niet in Akkrum, en na wat te hebben geoefend sloeg de klok vijf uur, tijd om letterlijk de koffers in te pakken, maar voordat we zouden gaan kregen we eerst nog een rondleiding in zijn werkplek. Dat is altijd interessant om ideeën op te doen om deze toe te passen thuis. Afgezien van de rondleiding kregen we ook nog wat lesmateriaal mee in de vorm van kopieën, afkomstig uit vooroorlogs Nederlandstalig boek, echter die ben ik met m'n stomme kop vergeten mee te nemen door al het moois wat ik zag,...Roelands zelf gemaakte infill schaafjes🫣 Na een gezellig leerzaam dagje, zijn we ieders eigen weegs op weg gegaan richting de A32. Roeland bij deze wil ik je vriendelijk bedanken voor je tijd, om een beginneling op weg te helpen in de wereld die slijpen heet,.....Wim, Jaap en Rene leuk jullie te hebben ontmoet hopelijk tot ziens bij ODH 2025 of bij een mogelijk vervolg?

Bijlagen

• IMG_2714.jpeg
    IMG_2714.jpeg
    109,6 KB · Weergaven: 113
  • 7F4F9574-5FDE-462C-9AB8-3A89BFE93B71.jpeg
    7F4F9574-5FDE-462C-9AB8-3A89BFE93B71.jpeg
    104,3 KB · Weergaven: 112
  • IMG_2703.jpeg
    IMG_2703.jpeg
    127,9 KB · Weergaven: 110
  • IMG_2704.jpeg
    IMG_2704.jpeg
    146,1 KB · Weergaven: 109
  • IMG_2705.jpeg
    IMG_2705.jpeg
    116,1 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.372
92
Amsterdam
Het was in ieder geval leuk en gezellig of mijn vaardigheden daarmee verbetert zijn betwijfel ik ben een kluns maar dat is geheel mijn probleem het lag zeker niet aan de inzet van Roeland !!

Zal toch is moeten kijken naar kleine oude zaagjes om te oefen op het vijlen op schulp.

Wat toch wel in " zekere zin " fijn was om te zien was dat mijn postuur helaas beeld vullend is maar dat ik zeker geduchte tegen standers had ;-) (Het gevecht met de kilootjes die je steeds weer weten terug te vinden )

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Het was in ieder geval leuk en gezellig of mijn vaardigheden daarmee verbetert zijn betwijfel ik ben een kluns maar dat is geheel mijn probleem het lag zeker niet aan de inzet van Roeland !!

Zal toch is moeten kijken naar kleine oude zaagjes om te oefen op het vijlen op schulp.

Wat toch wel in " zekere zin " fijn was om te zien was dat mijn postuur helaas beeld vullend is maar dat ik zeker geduchte tegen standers had ;-) (Het gevecht met de kilootjes die je steeds weer weten terug te vinden )
Niet alleen jouw postuur. Als ik geconcentreerd bezig ben kijk ik nors en ben ik nog steeds beeldvullend.
Rene gewoon oefenen. Die LN zagen hebben genoeg ijzer. Dat vijl jij nooit op.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
jeetje, heb ik dit initiatief volledig gemist. Bij een volgende workshop doe ik graag mee.
Was het maar waar dat er velen op cursus kunnen. Dit was een privé-initiatief. Ik weet dat een cursus zaagslijpen door velen gewaardeerd gaat worden. Er is jaren geleden door Roeland een pdf op het forum gezet waar een Nederlandse uitleg is voor het slijpen van een zaag in staat. Het pdf betreft een geheel boek. Als ik het goed verstaan heb, is het uitgegeven door de voorganger van het HMC.
Waar die staat? Geen idee. Jaren geleden maar na 2010 ;)
Mocht iemand weten die graag een zaagslijpcursus geeft dan is dat wel een leuk initiatief voor de opendaghout.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.