Zaagblad Festool ts55 wiebelt

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Sinds een tijdje merk ik dat het zaagblad van mijn ts55 wiebelt, initieel dacht ik aan een krom zaagblad, deze heb ik vervangen omdat die bij controle inderdaad een beetje krom bleek te zijn.

Helaas met een nieuw, recht zaagblad, wiebelt het zaagblad nog steeds.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet Roelof
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Super, wat een snelle reacties

@rjmulder weet je hoe ik dat kan meten?

@Dunhans ik heb het officiële Festool blad er in en bij monteren alles schoon gemaakt. Wat bedoel je met as opmeten zonder blad?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Super, wat een snelle reacties

@rjmulder weet je hoe ik dat kan meten?

@Dunhans ik heb het officiële Festool blad er in en bij monteren alles schoon gemaakt. Wat bedoel je met as opmeten zonder blad?
Je blad is origineel dus niet te dun.
zaagblad eraf en alleen de as meten. Beste is met meerklok als je die hebt.
anders een pennetje tot bijna tegen je as fixeren en de as draaien en de slingering bekijken.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Meetklok heb ik niet, maar zal eens op de alternatieve manier die je beschrijft aan de slag.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
festool verkoopt tegenwoordig ook dunnere bladen.
Misschien perongeluk de verkeerde gekocht?
Kijk de maten van de bladen eens na.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Dank je wel voor je reactie. Ik kom er nu even niet aan toe maar zal proberen op korte termijn naar de dikte van het zaagblad te kijken en kijken of ik kan meten of er speling op de as zit.

Wordt vervolgd!
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Vandaag even tijd gehad om de zaag te bekijken, het zaagblad is exact hetzelfde, er zit geen rotzooi tussen.

Zoals gezegd heb ik geen meetklok, maar als ik een pennetje vlakbij de as houdt, zaag aanzet en voorzichtig richting as beweeg, voel ik bij minimale aanraking het pennetje vibreren. Is dit een aanwijzing dat de as van de zaag krom is? Of heb ik het totaal verkeerd aangepakt.

Groet!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Je blad is origineel dus niet te dun.
zaagblad eraf en alleen de as meten. Beste is met meerklok als je die hebt.
anders een pennetje tot bijna tegen je as fixeren en de as draaien en de slingering bekijken.
Jouw conclusie dat het blad niet te dun is, is sinds kort niet meer juist. Festool heeft ook dunnere bladen bedoeld voor accuzagen.
Is je zaag gevallen. Lager nog goed?
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Zaagblad is zoals gezegd identiek aan de oude.

De zaag is niet gevallen, wel is bij het zagen van een sls (dwars, niet in de lengte...terminologie mag ik nog wel wat aan werken haha) de zaag een aantal keren raar gestopt en dat het hout wegsprong. Mogelijk dat er toen wat is gebeurd.

Als ik de zaag aanzet ratelt het wel wat raar, dus een lager zou geen gek idee zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Als je zaag klem gezeten heeft kan je as verbogen zijn. Bij mij is het ook wel eens gebeurt dat ik een vastloper kreeg. Dat had bij mijn ts 55 geen gevolgen voor de as en blad. Lager kan maar kan ook het "huis "van het lager zijn.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Is niet normaal in ieder geval er van uit gaande dat het blad goed is geplaatst. Ik heb de mijne net even bekeken en daar zit geen dwars speling op het blad en de loop is zuiver. Het blad is wel tandwiel aangedreven, dus bij het verdraaien merk je de speling in de tandwielen. Het lijkt een as of lager probleem.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Deze week even naar het productiejaar van mijn zaag gekeken, hij is nog vrij nieuw. Gelukkig had ik de gegevens nog van de vorige eigenaar en heb ik nog garantie.

Gister afgegeven voor controle/reparatie.

Ben benieuwd wat er ontdekt wordt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.