Ik zag op de website van collega Dieter Schmid (collega vanwege zijn forum, www.woodworking.de) allerlei onderdelen om zelf een complete handzaag te maken.
jaap
jaap
Waarschijnlijk omdat messing, net als de meeste koperlegeringen alleen mechanisch te harden is. Een stuk messing waar een gleuf in geslepen is is dus zacht messing. Een plaat messing die 180 graden omgebogen is is alleen al door dat buigen harder geworden - en de plaat kan voordat er een kap van werd gemaakt ook al wat mechanisch gehard zijn. De omgebogen kap zal dus - waarschijnlijk - harder zijn dan de geslepen kap.
Ja. Hard wordt in dit geval vooral uitgedrukt/gemeten als weerstand tegen buigen (en breken), niet zozeer als oppervlaktehardheid. Stijfheid dus. Volledig ontlaten draad van verschillende koperlegeringen (brons, nikkelzilver (nieuwzilver, alpaca)), dat plastisch, zonder weerstand in allerlei vormen te buigen is kan eenvoudig tot veerstijfheid gehard worden door 'work hardening' (is daar een goed NL woord voor) - bijvoorbeeld door dat draad een aantal keren onder spanning en onder een kleine hoek langs een stalen paal te halen.
Vergelijkbaar met het work hardenen van een paperclip door die regelmatig te buigen. Op zeker moment wordt het materiaal zo hard (bros) dat het breekt - dan heet het metaalmoeheid.
Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Work_hardening (de Nederlandse versie biedt nauwelijks zinvolle informatie).
Zo hard ik bijvoorbeeld brons- en nieuwzilverdraad voor de ogen van mijn hengels.
Ja. Hard wordt in dit geval vooral uitgedrukt/gemeten als weerstand tegen buigen (en breken), niet zozeer als oppervlaktehardheid. Stijfheid dus. Volledig ontlaten draad van verschillende koperlegeringen (brons, nikkelzilver (nieuwzilver, alpaca)), dat plastisch, zonder weerstand in allerlei vormen te buigen is kan eenvoudig tot veerstijfheid gehard worden door 'work hardening' (is daar een goed NL woord voor) - bijvoorbeeld door dat draad een aantal keren onder spanning en onder een kleine hoek langs een stalen paal te halen.
Het sluipend door elkaar gebruiken van begrippen stoort me soms. Gewoonlijk laat ik het .)