Zaag van tafelzaag staat niet haaks/parallel met tafelblad

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Ik heb een Makita 2704 en vandaag eens mijn zaag t.o.v. de geleiderail links in het tafelblad gemekten. Nu merk ik dat de zaag 0.25mm dichter bij de rail (aan de andere kant van de "rip fence") staat aan de achterkant dan aan de voorkant van het zaagblad. Is dat iets wat ik beter bijstel of 0,25mm verwaarloosbaar?

Ik heb de zaag verdraaid en op dezelfde tand gemeten. Ook telkens even op de meter getikt (zoals je op een barometer doet). Ook heb ik een paar keer de meting herhaald, telkens kom ik tussen de -0.24 en 0.26mm uit. Dus de metingen lijken me betrouwbaar. De jig zit ook redelijk strak in de geleidrail dus daar gaat het ook niet aan liggen.

En als ik dit best bij stel, heeft iemand een service manual? Ik kan nergens online vinden hoe ik dat moet doen. Er is 1 youtube film maar die is in gebrekkig Engels en niet echt duidelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_3209.JPG
    IMG_3209.JPG
    158,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG_3208.JPG
    IMG_3208.JPG
    115,4 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
tanden worden meestal naar achteren smaller
op welke manier zet je de meter na het verdraaien van het blad precies op dezelfde plaats op dezelfde tand ?
Ja daar heb ik op gelet van de zaag mee te verdraaien met de meter.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Beste buco,

Ik heb dezelfde zaag. Over afstellingen een keer een vraag aan Ike gesteld en kreeg het antwoord dat deze zaag ook geen precisie zaag is.....

Ik heb wel de handleiding, maar ook daarin kom je niet tegen hoe je de zaag tov de tafel kan justeren.

Misschien moet je deze vraag ook eens aan Ike stellen. Ik ben wel benieuwd welk antwoord jij krigt😊
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Ik denk dat je dit filmpje bedoelt Link
Dat is niet zo best te volgen inderdaad. Maar het komt er op neer dat de zaag onder de tafel is opgehangen in twee ' ophangkommen' . Die zijn enigszins verstelbaar. Daartoe draai je de twee schroeven in het plaatje dat een kom borgt een kwart slag los, waarna je met een schroevendraaier de draaiconstructie een heel klein beetje verschuift door het wat opzij te wrikken.
De man in het filmpje laat dat ook zien.
Hij heeft zijn zaag op z'n kant gezet, zodat hij het verstellen en meten makkelijk kan doen.
Dat bijstellen/ verstellen doe je maar aan één kant trouwens, anders blijf je bezig.

Als je naar de website van Kruis.nl gaat dan naar onderdelen en vervolgens 2704 typt dan krijg je constructietekeningen te zien.
Het gaat om het stelblok ( positie nummer 159) Link naar kruis
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: buco

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
@thomasz : dat is inderdaad het filmpje. Ik zal in de loop van de week eens kijken naar die exploded views van kruis.nl. Waarschijnlijk wordt me dan wel een en ander duidelijk.

@ZotVanHout : Ik heb er niet gelet van echt exact op dezelfde plek te zetten, wel op exact dezelfde tand. Die meting heb ik een 5-tal keer over gedaan met zo goed als hetzelfde resultaat. Ik heb de tafelzaag nu niet bij me, volgend weekend kan ik beter meten. Wat ik wel gezien heb is dat bij het verschuiven van voor naar achter over het zaagblad dat je de naald van de meter geleidelijk aan richting -0.25mm ziet gaan. Het lijkt me dus niet een probleem van toevallig slecht plaatsen van de meter te zijn (als is exact op dezelfde plek zetten natuurlijk accurater).

Ik zou als ik net iets meer ervaring heb met wat minder kritische projectjes, ook willen beginnen aan ingemaakte kasten. Moet ik me dan zorgen maken over die 0.25mm gemeten van de rail waar de afkortgeleider in zit tot het zaagblad? Waar ik me zorgen om maak: 0.25mm over ~30cm (afstand tussen voorkant zaagblad & achterkant zaagblad). Wat moet dat niet geven over een verzaging van 2,5m hoog? Mag ik dat zomaar gaan extrapoleren? 0.25/0.3 = 0.833mm/m * 2.44m = 2.08mm afwijking op 2,44m (~hoogte van de kast die ik zou gaan maken).

Of is het belangrijker dat de geleiderail aan de andere kant perfect parallel loopt?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Ik vind de afwijking wel groot ja. Maar je meet nu vanuit de sleuf. Dat zegt toch niets over je langsgeleider? Maar volgens mij moet je ook geen plaat van 2,5 m over zo'n zaag halen en verwachten dat dat op 1/10 mm nauwkeurig gaat zijn.

Ik zou eens kijken of je de langsgelijder kunt bijstellen. Het grootste probleem is nog wel dat je je hout aan het einde van blad kan gaan klemmen met terugslag als gevolg. Dat die sleuf iets scheef staat ten opzichte van het zaagblad, maakt alleen maar je zaagsnede 0,25 mm groter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat moet dat niet geven over een verzaging van 2,5m hoog? Mag ik dat zomaar gaan extrapoleren? 0.25/0.3 = 0.833mm/m * 2.44m = 2.08mm afwijking op 2,44m (~hoogte van de kast die ik zou gaan maken).
volgens de regel van 3 heb je gelijk
in praktijk zit het volgens mij anders
elke cm van die 244 komt voorbij hetzelfde punt
daar blijft de afstand tussen geleider en zaagblad hetzelfde
enkel de zaagsnede wordt groter
maw heb je een zaagblad dat volgens de fabrikant een snede van 2,6 mm geeft, dan wordt dat nu 2,6 + 0,25 = 2,85
ik zou me eerder afvragen hoe een plaat van 244 cm recht te geleiden met een geleider van rond de 80 cm
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en buco

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Goed dus uit de reacties leid ik af dat ik me eigenlijk om weinig zorgen maak ideaal zal het niet zijn maar een groot verschil gaat het niet maken. Hoogstens heb ik (verwaarloosbaar) meer zaagafval door een bredere zaagsnede.

Het belangrijkste is dan inderdaad de plaat goed tegen de geleiderail houden, en inderdaad, hoe groter de plaat hoe onhandiger (gelukkig heb ik ook nog een invalzaag voor die grotere verzagingen, of bij de houthandel zelf).

@Superkees : De zaag loopt naar achteren toe, weg van de geleiderail aan de rechterkant van de zaag, dus ik vermoed dat een afwijking in die richting niet zo'n probleem gaat vormen voor knellen van het hout. Mogelijk wel aan de andere kant van de zaag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even kort door de bocht - ik zou uberhaupt geen plaat van 2.44 meter over een dergelijke tafel heenhalen. Ik zou het OF laten zagen tot stukken waar zo'n machientje wel geschikt voor is, OF het zagen met een invalzaag met een lineaal die lang genoeg is...
 
  • Leuk
Waarderingen: buco

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
@henkverhaar : heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat het eerder gevaarlijk is of je moet heel goed weten wat je doet en geen andere optie hebben
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
@Superkees : De zaag loopt naar achteren toe, weg van de geleiderail aan de rechterkant van de zaag, dus ik vermoed dat een afwijking in die richting niet zo'n probleem gaat vormen voor knellen van het hout. Mogelijk wel aan de andere kant van de zaag.
Ah, dat is dus juist goed. Mafell schijnt dit zelfs bewust zo te doen. Makita misschien ook wel. Dan zou ik vooral niets gaan bijstellen.
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Ah, dat is dus juist goed. Mafell schijnt dit zelfs bewust zo te doen. Makita misschien ook wel. Dan zou ik vooral niets gaan bijstellen.
Dat dacht ik ook al misschien is dit zelfs bewust gedaan voor de veiligheid. Als het enige nadeel is dat je een iets grotere zaagsnede hebt, is de keuze rap gemaakt.

Ik maakte me dus eerder zorgen over de accuraatheid, maar bij nader inzien heeft dat een minimaal of zelfs geen effect.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Even kort door de bocht - ik zou uberhaupt geen plaat van 2.44 meter over een dergelijke tafel heenhalen. Ik zou het OF laten zagen tot stukken waar zo'n machientje wel geschikt voor is, OF het zagen met een invalzaag met een lineaal die lang genoeg is...
Beste Henk,

Dat mag ik dan met je oneens zijn😜. Met achtertafelsteun is dat geen enkel probleem. Op deze manier al heel veel platen klein gezaagd. Door de grootte van de plaat wel vaak makkelijk als je paar handjes extra hebt. Heb je daarnaast een zijtafel dan wordt het weer een stukje makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.