zaag advies voor mobiele zagerij

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
hallo.

ik ga eiken en essenhout laten zagen door een mobile zagerij. kunnen jullie mij advies geven over de manier om het te laten zagen. zijn er mensen met ervaring hier mee? misschien iemand die het leuk vind om mee te helpen zodat ik het beste uit het hout kan halen? hier staat tegenover dat je zelf ook wat mag hebben.
 

harrynac

Nieuw lid
25 sep 2009
14
1
Uzech les Oules
Een vriend van mij heeft met een Norwood Lumber Pro HD36 een es voor mij
verwerkt tot planken.
Het zagen zelf is geen kunst maar bepaal goed van te voren hoe dik je de planken wilt hebben
i.v.m. het project wat je denkt te gaan maken.
Houd ook rekening met hoe je de planken uit de boom zaagt; dosse, riffe of kwartier gezaagd.
Zaag uiteraard de planken ruimer dan de uiteindelijke afmeting.


P1000387.jpg

P1000391.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: IvoVandeur

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Hangt heel erg van de mobiele zager af. Ik heb een paar keer wat laten zagen door Bosch uit Epe en hij kon erg goed adviseren wat je zoal uit een boom kunt zagen. Dus vooral een zager zoeken met ervaring of verstand van zaken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is echt een vak apart, rekening met de maan houden kan houtworm vermijden, er zijn er ook die 2 weken op voorhand het cambium doorzagen om het spint uit te drogen waardoor insecten minder aangetrokken worden.
Stammen die niet kaarsrecht zijn of aan wind blootgesteld waren hebben interne stress, ik denk dat je dan beter zaagt in de richting van die stresslijn, anders gaan je planken krom staan.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Bedankt voor de reacties ook een handige link!
Als ik het oven laat drogen krijg ik dan beter hout? Rechter en geen last van insecten?

Ik wil zelf het hout gebruiken om over 3 jaar of later mijn meubels te gaan maken in ieder geval tafel en salon tafel met ijzeren poten en een dik blad +- 5cm. Ik zag al op het forum dat de ene hem
Uit dik hout maakt en de andere 2 planken op elkaar lijmt maar wat zouden jullie adviseren?
 

IvoVandeur

Nieuw lid
27 jan 2021
5
2
54
België
Een vriend van mij heeft met een Norwood Lumber Pro HD36 een es voor mij
verwerkt tot planken.
Het zagen zelf is geen kunst maar bepaal goed van te voren hoe dik je de planken wilt hebben
i.v.m. het project wat je denkt te gaan maken.
Houd ook rekening met hoe je de planken uit de boom zaagt; dosse, riffe of kwartier gezaagd.
Zaag uiteraard de planken ruimer dan de uiteindelijke afmeting.


Bekijk bijlage 33469

Bekijk bijlage 33470
Hallo, ik had graag te weet gekomen waar jou vriend die Norwood Lumber Pro HD36 gekocht heeft.
Ik ben namelijk aan 't sparen om mij de dezelfde te kopen, ook met aanhangwagen set hierbij.
Alleen heb ik maar drie adressen; 1 in Duisland maar die kan mij de aanhangwagen niet mee verkopen omwille van Belgische wetgeving homologatie..., Frankrijk is ver om deze zelf te halen en voor het versturen vragen ze 800€, en de laatste is in België maar deze zijn zaak is een ruim jaar volledig uitgebrand en doet het enkel nog in bijberoep en is momenteel geen officiële dealer meer maar is wel opnieuw in onderhandeling hiervoor...

Heel veel groetjes,

Ivo Vandeur

(info verwijderd door moderator)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid, ivo

in de rand: hoeveel kost die norwood ?

tip
dat je hier veel persoonlijke gegevens plaatst, getuigt van openheid
omdat zoekmachines dit forum afschuimen, is het aangeraden om de hoeveelheid persoonlijke gegevens tot het minimum te beperken
dat soort gegevens komt meestal enkel in een pb (of die schraapmachines er dan ook nog bij kunnen, weet ik niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

IvoVandeur

Nieuw lid
27 jan 2021
5
2
54
België
Beste
Hallo, ik had graag te weet gekomen waar jou vriend die Norwood Lumber Pro HD36 gekocht heeft.
Ik ben namelijk aan 't sparen om mij de dezelfde te kopen, ook met aanhangwagen set hierbij.
Alleen heb ik maar drie adressen; 1 in Duisland maar die kan mij de aanhangwagen niet mee verkopen omwille van Belgische wetgeving homologatie..., Frankrijk is ver om deze zelf te halen en voor het versturen vragen ze 800€, en de laatste is in België maar deze zijn zaak is een ruim jaar volledig uitgebrand en doet het enkel nog in bijberoep en is momenteel geen officiële dealer meer maar is wel opnieuw in onderhandeling hiervoor...

Heel veel groetjes,

Ivo Vandeur
 

IvoVandeur

Nieuw lid
27 jan 2021
5
2
54
België
Beste Martijn,

Hartelijk dank voor me te behoeden van dergelijk kwaad betreffende adres gegevens, heb deze alvast meteen verwijderd.
Ik heb een adres gevonden in Duisland bij grube.be met volgende prijzen; zie url's hieronder;


Frame = 7500€
23PK benzine motor = 3490€
Wielbasis moet ik ergens anders kopen want deze is niet conform met onze Belgische wetgeving...

Groetje,
Ivo Vandeur
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hartelijk dank voor me te behoeden van dergelijk kwaad betreffende adres gegevens, heb deze alvast meteen verwijderd.
Ze zijn bij het originele bericht niet verwijderd, je hebt alleen jezelf geciteerd en ze bij het citaat weggehaald.
Jij kunt nu je eigen bericht niet meer aanpassen (kan alleen de eerste 24 uur), misschien kan een moderator zoals @Athanor dat alsnog even doen voor je?
 

IvoVandeur

Nieuw lid
27 jan 2021
5
2
54
België
Ik heb mij ook een Norwood LumberPro HD36 V2 gekocht en heb sinds afgelopen maandag samen met mijn kameraad Karel de eerste twee popelier boomstammen gezaagd als test en om de machine wat te leren kennen. volgende boomstammen eik, beuk, notelaar, kerselaar, den zullen later volgen. we hebben in ieder geval reeds een deel klaar liggen om te zagen to balken en planken...
 

Bijlagen

  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 1.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 1.jpeg
    282,9 KB · Weergaven: 47
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 2.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 2.jpeg
    258,2 KB · Weergaven: 49
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 3.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 3.jpeg
    265,5 KB · Weergaven: 46
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 4.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 4.jpeg
    205,9 KB · Weergaven: 44
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 5.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 5.jpeg
    234 KB · Weergaven: 45
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 6.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 6.jpeg
    200,3 KB · Weergaven: 46
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 7.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 7.jpeg
    219,2 KB · Weergaven: 47
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 8.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 8.jpeg
    217,6 KB · Weergaven: 46
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 9.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 9.jpeg
    255,7 KB · Weergaven: 45
  • Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 10.jpeg
    Norwood LumberPro HD36 eerste ingebruikname 10-05-2022 - foto 10.jpeg
    247,3 KB · Weergaven: 46
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.