Als eerst natuurlijk nog de beste wensen allemaal.
De voorbereidingen voor dit project zijn dan eindelijk klaar, de laatste verlijming is nu aan het drogen.
Vanmiddag gaan we de draaibank weer eens aanzwengelen.
Dat is een spannend moment, ik heb al maanden niet gedraaid en er is net zoals de rest nagenoeg geen ruimte voor fouten. Maar de beitels zijn geslepen en klaar om te gaan.
Nog wat foto's van het resultaat dusver.
Uit padoek heb ik een zelfde patroon gemaakt.
Ik ben de zelfde stappen doorlopen als met de vorige, echter koste het ditmaal toch allemaal wat meer tijd en moeite. Het vergde veel pas schuren maar uiteindelijk zit het allemaal strak in elkaar.
Nu (misschien wat later dan normaal haha) heb ik alles even uit getekend om de maatvoeringen van de rest te bepalen.
Hierbij krijgen jullie ook een beetje een idee wat het moet gaan worden.
Eigenlijk word het qua vorm een soort van jojo wat straks rust op een voetstuk.
Het was even goed nadenken hoe ik het in elkaar moet steken maar het worden uiteindelijk 3 lossen delen.
Het middelste zwarte deel en het bruin worden uit wenge gemaakt en dit was ook het volgende werk.
Ik heb 3 ringen gemaakt van 18segmenten (waarom 18? geen idee puur een gedachten).
Eerst uiteraard weer een proef gezaagd om de hoek te checken.
Vervolgens het wenge gezaagd en verlijmd.
twee ringen zijn doormidden gezaagd en naar 10mm gebracht en de andere naar 17mm.
De twee grote ringen worden de omlijsting voor het Yosegi, de kleinere 3 vormen het middelste deel en worden op dit moment op elkaar gelijmd.
Ik had het middelste deel ook uit 2 delen kunnen doen maar dit lijkt mij mooier.
Ik wil jullie ook even mee nemen in mijn gedachten gang, en tijdens een project heb ik toch altijd mijn bedenkingen.
Nu heb ik wat zorgen dat het mischien té veel wenge word. Nog even heb ik er aan gedacht wat licht fineer tussen de ringen te lijmen maar.. alles wat ik eraan toe voeg lijd af van waar het om gaat het Yosegi.
En bij het movingui en wenge fineer is er veel meer contrast dan bij het padoek.
Hopelijk komt het wenge fineer bij het padoek beter op als het straks is afgewerkt.