yellow-poplar-achtig-iets?

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi allemaal,

We hebben in de werkplaats hout liggen waarvan we niet weten wat het nou is.
Het lijkt (van wat ik er van weet) een beetje op Yellow Poplar. Het komt uit een park hier in Culemborg maar heb de boom zelf nooit gezien.

Omdat een foto meer zegt dan woorden:

IMG_20200506_155035.jpg

IMG_20200506_155029.jpg

IMG_20200506_154948.jpg

IMG_20200506_154926.jpg


Groeten, Dirkjan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet zeker wat hout je daar hebt, maar het is geen Yellow Poplar aka Tulip boom, (een magnolia specie)

Ik heb er enkele geplant waar Ik leefde in London Ontario, ook enkele plantjes mee naar Nederland gebracht, die zijn ondertussen wel heel wat groter geworden.

De schors van het hout en de kleur van dat hout dat je op de fotos hebt is niet van een Tulip boom, dat is echt anders en meestal met groene streep en groen-geel van kleur, zie foto, niet altijd zo groen maar wel gelig van kleur.

Yellow Poplar hout kleur.jpg

Een kleinere Tulip boom en mijn vrouw houd een bloem er van vast.
Tulip tree:Yellow Poplar.jpg tulip tree.jpg

Het kunnen heel grote bomen worden, lang en recht met bijna geen takken als ze in een bos groeien, deze foto hier waar mijn zoon mijn kleinzoon van een Witte Es pakt, staat een Tulip/Yellow Poplar boom daar in het midden

Yellow Poplar.jpg
 

jpikkert

Nieuw lid
16 mei 2020
2
1
qua lichte structuur en uitgestrekte tekening zou ik denken aan populier. Wat ook hier in nederland groeit!

Groet Joël
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja Populier heeft een schors die wel op de foto lijkt zolang de boom nog jonger is, die schors veranderd niet alleen als de boom ouder word maar ook van voorjaar naar najaar.
Aspen groeit hier overall, maar andere Populieren ook, probleem is dat deze populieren makkelijk kruisen, en hier word de naam Popple veel gebruikt by de boom rooiers omdat ze er geen wijs uit worden wat het nou precies is (word meestal opgesnippert voor de paper fabriek)

Hier in mijn bos staan jongere en oudere Aspen bomen, een paar fotos laat je de jongere en oudere schors zien.

( iets what je misschien al weet) Aspen zijn de grootste planten in de wereld, ze groeien en de wortels lopen uit to nieuwe bomen, steeds meer en de oude boom kan all honderden jaren dood en weg zijn, maar de plant blijft in leven door het uitschieten van de wortels, zo zie je plaatsen waar niets als dezelfde bomen naast elkaar staan, het is een en dezelfde plant !!

Aspen tree.jpgBark change.jpg aspen-trees.jpg
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Er zit veel hars in het hout, dus populier is het (volgens mij) niet.

We denken zelf aan schijncypres. (chameacyparis).

Hieronder een foto van het hout in de houtolie.

1599573877344.png
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Als ik uw hout nu zie denk ik ook niet meer aan abeel. Maar ook eerder een conifeer achtige. Dus met de hars erbij zal het dat zijn, al zijn daarin zeer veel soorten.
Ik dacht in uw eerste foto's spijkerschrift te zien in de bleke schors, vandaar dat ik direct aan witte abeel dacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.