X31 afstelling

Harlin

Nieuw lid
9 aug 2022
4
2
Bergambacht
Ik probeer het even via deze weg, ik heb in mijn schuur een Robland X31 staan, de 'grijze' variant, 220v. Leeftijd is onbekend de machine is blijven staan toen ik het huis kocht. Zat bij de hele over te nemen inventaris in een alles of niets deal.

Ik gebruik vooral de zaagtafel en na wat vruchteloze pogingen met youtube filmpjes om zelf de zaak goed afte stellen, zoek ik iemand die erbij kan helpen, heb al bij verschillende Robland verkopers gevraagd maar veel animo is er niet voor. Ik zoek dus een bedrijf of particulier die kan helpen om deze machine (goed) aftestellen en na te lopen.

Ik woon in Bergambacht, zeg maar onder Gouda. Natuurlijk is voor een particulier een passende vergoeding, voor niets gaat de zon op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Wat wil je afstellen? In beginsel werken al die machines het zelfde. Ik kan zonder moeite de handleiding voor een robland x 31 on line vinden. Daar staat eigenlijk alles in wat je wil weten, volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harlin en Poortstuk

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Ik heb idd ook de handleiding erbij gehouden om het eea na te lopen. Een meetklok met statief en een rei ( een super rechte stalen strip) is dan wel wenselijk. Een paar dingen waren bij mijn machine iets gewijzigd door een vorige eigenaar.
Ik ben er erg blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harlin
J

j1eke

Guest
Wij hebben er ook eentje staan. Hoewel het afstellen wel gaat is het wel een nachtmerrie bij zo'n oud beestje. Sowieso is het handig om een extra paar handen erbij te hebben en veel geduld. Omdat hij bij ons op een handige looproute staat werd er altijd van alles opgelegd, waardoor de roltafel weer afgesteld moest worden. Uiteindelijk hebben we die er 2 jaar geleden afgehaald en nu wordt hij alleen nog als zaagtafel voor grof materiaal gebruikt. Ik geloof best dat er een nette machine van te maken is (in zijn eerdere leven is hij ook alleen ingezet om schilderijlijsten te maken), maar dan moet je er wel wat tijd in steken en er netjes mee om gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harlin

Harlin

Nieuw lid
9 aug 2022
4
2
Bergambacht
Wat wil je afstellen? In beginsel werken al die machines het zelfde. Ik kan zonder moeite de handleiding voor een robland x 31 on line vinden. Daar staat eigenlijk alles in wat je wil weten, volgens mij.
Het grootste issue is dat het zaagblad niet recht in de tafel zit, als ik een grote haakse hoek langs het zaagblad en de tafel leg en zet de voorkant van de zaag tegen de de lat en de achterkant wijkt ca 1mm. De geleidervoor plaatmateriaal staat wel recht en de geleider rechts zijn perfect haaks.

Vak inhoudelijk ken ik niet alle termen maar de zaag ligt in een alu profiel mijn inziens te ver uit het midden (naar rechts) Zelfs zo als je het zaagblad onder een hoek zet dat hij vastloopt tegen dat profiel.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Is je haakse hoek wel haaks?
En maak even een foto van je ''alu profiel''
Misschien kan iemand je dan vertellen of ie goed staat of niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je geleiders zijn beiden parallel aan de zaag? Wat is dan het probleem, dan kan je toch zagen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het grootste issue is dat het zaagblad niet recht in de tafel zit, als ik een grote haakse hoek langs het zaagblad en de tafel leg
de leverancier van mijn grote zaagmachine met grote wagen heeft de wagen en de langs- & dwarsgeleider op het zaagblad afgesteld
aan het zaagblad of de motor heeft die niet geraakt
als je met 'tafel' doelt op het blad waar de zaag doorsteekt, daar heeft die zelfs niet naar gekeken
doel je op de roltafel ? die kan je instellen
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Het grootste issue is dat het zaagblad niet recht in de tafel zit, als ik een grote haakse hoek langs het zaagblad en de tafel leg en zet de voorkant van de zaag tegen de de lat en de achterkant wijkt ca 1mm. De geleidervoor plaatmateriaal staat wel recht en de geleider rechts zijn perfect haaks.

Vak inhoudelijk ken ik niet alle termen maar de zaag ligt in een alu profiel mijn inziens te ver uit het midden (naar rechts) Zelfs zo als je het zaagblad onder een hoek zet dat hij vastloopt tegen dat profiel.
De zaag hoort eigenlijk eerst recht gezet te worden tov de zwaluwstaart in het blad. (Daar kunnen ook hulpstukken in.) En dan de geleiders daarna uitrichten.
 
J

j1eke

Guest
Het zaagblad moet helemaal omhoog om onder een grote hoek te kunnen zagen. Bij ons is in de inlegplaat ook de gleuf iets breder gemaakt door een vorige eigenaar.
 

Harlin

Nieuw lid
9 aug 2022
4
2
Bergambacht
De zaag hoort eigenlijk eerst recht gezet te worden tov de zwaluwstaart in het blad. (Daar kunnen ook hulpstukken in.) En dan de geleiders daarna uitrichten.
Dank (ook de rest) ik heb helaas geen meetklok hiervoor. Ik zal wat foto's maken en kijken of ik wat met een schuifmaat kan meten.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Wellicht een hulpmiddel gebruiken, dan ga je ook van de zwaluwstaart uit, en niet van een eventueel beschadigd randje. Een paspen van een 3mm kan ook.
 

Bijlagen

  • 20220817_145859.jpg
    20220817_145859.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 9

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dank (ook de rest) ik heb helaas geen meetklok hiervoor. Ik zal wat foto's maken en kijken of ik wat met een schuifmaat kan meten.
Ik heb hier wel een meetklokje, kost ook eigenlijk niet veel bij HBM. Bergambacht is hier niet ver vandaan, je mag 'm lenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.