Workshop Festool frezen en Shaper Origin in Houtstad IJlst - Museum en Werkplaats

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Festool komt naar Houtstad IJlst met een workshop frezen.

In het prachtige Houtstad IJlst- Museum en Werkplaats houden we op 8 en 9 mei een Workshop frezen met Festool en Shaper Origin.

In deze workshop behandelen we de techniek van het werken met de bovenfreesmachines van Festool en gaan we aan de slag met de Shaper Origin.

De bovenfrees en de kantenfrees zijn veelgebruikte machines in de houtwerkplaats. Een hele bijzondere variant is de Shaper Origin. een bovenfrees die voorzien is van een scherm, camera en CNC besturing. Maar ook deze frees moet net als de gewone bovenfrees nog steeds met de hand bewogen worden, maar stuurt zichzelf bij zodat u zeer nauwkeurig vormen kunt frezen.

In deze workshop gaan we wat dieper in op de techniek van het frezen, het gebruik en toepassing van de bovenfrees en de kantentrees. Het grootste deel van de workshop gaan we echter aan de slag met Shaper Origin. De kennis van frezen in het algemeen is belangrijk voor het werken met de Shaper, maar u leert zelf de Shaper in te stellen en er mee te frezen. Met de Festool frezen en de Shaper gaat u een leuk werkstuk maken. Voor elke deelnemer staat een Shaper klaar om een leuk werkstuk te maken.

Uiteraard verzorgen we een prima lunch en weten we uit ervaring dat met een groepje enthousiaste houtbewerkers de workshops wel eens wat uit kunnen lopen. Het museum staat op een prachtige locatie, naast houtmolen De Rat en is een bijzondere kans om de rijke historie van IJlst met o.a. de gereedschapsfabriek Nooitgedagt te ervaren.

Op maandag 8 mei starten we om 10:00 uur en eindigen we rond 15:00 uur.

Op dinsdag 9 mei starten we om 09:00 en eindigen we rond 14:00 uur.

De workshops worden georganiseerd door Woodworking.nl en de kosten voor deelname zijn € 45,- incl. de lunch. Om in te schrijven stuurt u een mail naar jaap@woodworking.nl, vanwege het aantal Shaper machines beperken we de workshops tot 7 deelnemers per keer.


Met hartelijke groet,


namens Woodworking.nl Festool Nederland b.v.

Jaap Bosma Albert Rook
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De uitnodiging hierboven is de tekst die ik met Festool gedeeld heb. Festool Academy houdt hele leuke workshops in Waddinxveen en in Dalfsen. Via Woodworking.nl halen we de workshop frezen en Shaper naar het noorden, naar Houtstad IJlst. Het museum is ontstaan na de teloorgang van Nooitgedagt. Het is een prachtig gebouw, naast de nog altijd werkende houtmolen De Rat.

Het leek me leuk om met Woodworking.nl daar af en toe wat te gaan organiseren voor de forummers in het noorden, of voor hen die een klein stukje willen rijden.
Dus als je een keer met de Shaper aan de slag wilt en een leuk werkstukje wilt maken, gezellig met wat mede houtbewerkers een paar uur samen zijn, dan is dit de gelegenheid.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig Jaap,

Count me in voor dinsdag 9 mei.

Ben wel een ambachtelijk houtbewerker en altijd bereid om iets nieuws te leren.

Mooi initiatief!

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog nooit op deze locatie ben geweest.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Richard72

Actieve deelnemer
6 mei 2020
33
5
51
Kerkrade
Heel mooi initiatief!
Was graag erbij geweest.
Helaas een beetje te ver weg voor mij.
Vanuit limburg dik 3 uur enkele reis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb dat wel overwogen. Ik zeg nu: ik wil geen shaper origin want ik heb geen ruimte meer in mijn verzameling. Heb op de beurs al een uitleg van Jaap gehad met koffie (grapje Jaap) Natuurlijk is niets zo veranderlijk als een houtbewerker. Ik zit redelijk in de buurt ik heb al een hotel geboekt in Lelystad. Dan zou je zeggen effe naar de chef om toestemming te vragen. Nu dit ga ik niet doen. Mijn dochter trouwt op de 8 ste voor de wet.
Wij hebben in het verleden ook cursussen gegeven met de festool machines. Ik weet dus hoe ze werken en ik denk niet dat ze hele ingewikkelde mallen gaan maken. Vroeger was er een mooi blad genaamd the Router maar ik weet niet meer of dat nog bestaat. Daar kan je nog wel wat van leren. Of ik het dan ga gebruiken weet ik niet maar kennis is macht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben nog een paar plekken vrij, op de maandag en/of de dinsdag. Een aantal cursisten kan op maandag of dinsdag.
Ik weet het, het is niet naast de deur voor de meesten, maar dit is toch wel een hele leuk workshop met Festool op een mooie locatie.

jaap
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Is de workshop alleen voor mensen die nog nul ervaring hebben met de Shaper of is het ook interessant voor iemand die al een Shaper heeft en er al wat ervaring mee heeft opgedaan. (buiten de gezelligheid om uiteraard :) )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is dezelfde Workshop 'Frezen' die ook in Waddinxveen en Dalfsen wordt gehouden.

Met Festool had ik het al een keer gehad over de mooie locatie in IJlst en stelden zij voor dat als ik voor deelnemers zou zorgen zij graag een met een grote aanhanger vol gereedschap naar IJlst toe komen.

Maar als forumleden hebben we best wel invloed en als je een specifieke vraag hebt, kan dat zeker behandeld worden. Het werkstukje wat het meest gekozen wordt, is iets met inlegwerk met de Shaper maken. Zo krijg je een goede indruk van de nauwkeurigheid en of een Shaper voor jou geschikt is. Als iemand graag een naambord wil frezen en/of met zelf meegebracht hout, dan gaat dat vast wel lukken.Dat is het leuke als we als forummers bij elkaar zijn.

@jabjab , heb je al een Shaper?

jaap

Dit is de link naar de Workshop bij Festool Workshop
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ja, ik heb een Shaper en kan me er in hoofdlijnen prima mee redden. Maar wat extra theorie kan geen kwaad denk ik. dus schrijf mij maar in voor de dinsdag. Ik stuur je even een mail Jaap!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Vandaag een geweldige workshop gehad met de Shaper! Gastvrije ontvangst en uitstekende instructie van docent Albert en promotor Jaap. Ik heb werkelijk grote interesse gekregen voor dit veelzijdige apparaat. Eerst maar eens de spaarpot wat vullen vind ik:). Zie het voorbeeld van de oefening die we vandaag maakten. Let vooral op het loepzuiver paswerk van de inleg die ik gefreesd heb.

Fons

IMG_0360.jpeg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben 2 geslaagde workshops gehad. De eerste dag met 4 deelnemers en vandaag volle bak. Het is bijzonder om te zien dat we op beide dagen deelnemers hadden die geen ervaring met de bovenfrees hadden en allemaal met een mooi en compleet werkstuk naar huis zijn gegaan. Maar ook ervaren houtbewerkers als Athanor en Roeland hadden een mooie dag. Dank aan Albert die met een grote aanhangwagen met 8 Shapers, stofzuigers en alle toebehoren 2 dagen bij ons in Fryslan bivakkeerde.
We gaan zeker wat meer in Houtstad IJlst organiseren, ideeën welkom!

nog een paar impressies....

jaap

1683662425697.png

1683662467557.png

1683662501384.png

1683662551543.png

e7f2d9a6-768b-49c1-889d-a0a64a759219.jpg
 

Bijlagen

  • e7f2d9a6-768b-49c1-889d-a0a64a759219.jpg
    e7f2d9a6-768b-49c1-889d-a0a64a759219.jpg
    141 KB · Weergaven: 8

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Shaper Origin heeft met een aantal bekende houtbewerkers wat video's opgenomen, de Masterclass noemen ze het.
Op deze pagina vind je ze. Door op 'learn more' te klikken zie je een overzicht en als je je mailadres geeft, krijg je een link om ze te bekijken. Kost verder niets.


jaap
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb echt een hele leuke dag gehad, een mooie beleving om diverse BF-ers te ontmoeten :) De Shaper was voor mij niet nieuw maar het blijft een verbazingwekkend mooi apparaat.

Bedankt voor de organisatie Jaap!

Jan-Albert
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een super dag met inspirerende leermeesters Jaap en Albert.
Een fijn apparaat waarvan het gebruik redelijk vlot kan worden aangeleerd!
De lunch was voortreffelijk.
Zeker herhaalbaar (uitdiepen van de mogelijkheden)
Maar voor mij als ambachtelijk meubelmaker een ietwat overkill.

groentes,,

Roeland
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
58
3
He jammer, lees dit nu, hier had ik graag aan meegedaan. Nog enige geplande dingen in de toekomst?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.