Workmate upgrade – van 825 Plus naar 825 XXL

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
527
230
Noardeast-Fryslân
Het werkblad van mijn Workmate (type: 825 Plus) was na 37 jaar (!) toe aan een upgrade. Het originele MDF (of HDF?) werkblad was versleten
1742849739051.png

en doorgebogen
1742849753336.png

Vervanging van het werkblad was een mooie dubbelslag: workmate weer beter bruikbaar en een mooie generale repetitie voor de uitbreiding van mijn demontabele Roubo-werkbank met een workmate op de kopse kant.

Niet mijn favoriete materiaal, maar ik had nog een stuk MDF liggen van 122 x 122 cm wat ik daarvoor ging gebruiken. Omdat dit niet standaard past op mijn zaagtafel de hulp ingroepen van de 2 Triton multi-stands die ik kortgeleden via mp gescoord had.
1742849764123.png

En met die 2 hulpjes paste het wel
1742849778219.png

De 825 Plus biedt de mogelijkheid om het achterste deel desgewenst naar achteren te kunnen schuiven voor het bewerken van grotere delen. Op zich een mooie voorziening waarvan ik in de loop der aren veelvuldig gebruik heb gemaakt. Maar zoals de 1e foto laat zien is het mogelijk om dat 2e deel een stuk groter te maken zonder dat dit ten koste gaat van de opbergmogelijkheid.

Dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het 2e deel een stuk groter te maken, nl. precies tot aan de grond (als hij rechtop staat).

Dit zag er zo uit
1742849795037.png

Omdat ik mij steeds meer ergerde aan het (in mijn ogen) onlogische gatenpatroon ook dit maar aangepast naar eigen goeddunken. Als template heb ik het MFT-werkblad van mijn Triton zaagtafel genomen. Deze heeft een gatafstand van 7,5 cm. Als eerste heb ik een 20 mm Forstnerboor door de gaten van de mal gedrukt wat ik vervolgens met een priem nog eens verduidelijkt heb. Vervolgens heb ik diezelfde forstnerboor in een hiervoor tijdelijk aangepaste Bosch PDM kolomnboormahcine gezet en de gaten deels geboord. Deels, omdat de kolomboor niet diep genoeg kon komen. Hier een foto van het proces. Let op het contragewicht achterop (anders viel hij om bij het boren).
1742849824483.png

Nadien de gaten verder uitgeboord met een 20 mm metaalboor.

De voorziening voor de ondersteuning van dit deel in de lengterichting (van voor naar achter) was met een blokje van 5 cm lengte altijd al miniem. Door de uitbreiding naar achteren leek het mij verstandig om die ondersteuning uit te breiden met 2 latjes. Daarna, om doorbuigen van het MDF te voorkomen, ook nog een latje over dwars er onder gezet.
1742849853738.png

Als laatste het geheel bewerkt met een mix die beschreven stond in Chris Schwarz’s ‘The anarchists workbench’: 1/3e lijnolie, 1/3e vernis en 1/3e terpentine.
1742849877160.png

Bijlagen

• 1742849831778.png
    1742849831778.png
    327,4 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Rop66

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
527
230
Noardeast-Fryslân
Nog een uitbreiding

En vervolgens besloten om nog een extra uitbreiding te maken. Niet omdat het echt nodig was, maar meer ter oefening. Als het achterste blad niet in de voorste maar in de laatste stand zet en het voorste blad maximaal open dan ontstaat er nog eens ruim 20 cm extra ruimte. Wat als ik daar nu nog eens een uitbreiding voor maak zodat het geheel nóg wat groter wordt? En als extra uitdaging: beide bladen had ik, net als het origineel, voorzien van een V-groef in het midden: dat dient om ronde voorwerpen te kunnen klemmen. Als ik nu dat extra blad voorzie van een stripje dat in de groef valt dan wordt het blad mooi op zijn plaats gehouden. Alleen was het ma=ken van die stripjes nog niet zo simpel: 45º maar heel smal. Na wat puzzelen en proberen was de oplossing voor de stripjes als volgt: een afvalstrook aan beide zijden 2x onder een hoek van 45º zagen. En daar dan met de zaag weer in de 90º stand 2 stripjes af zagen, in de foto met rood aan gegeven.
1742849924194.png

Resultaat: 2 kleine stripjes
1742849935208.png

Waardoor het geheel er nu zo uit ziet
1742849945691.png

Van opzij zijn de strookjes nauwelijks zichtbaar
1742849958332.png

Uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat: de workmate neemt niet meer plaats in als voorheen (de laatste uitbreiding past in dicht geklapte toetsend tussen werkblad en frame maar de lengte van het werkblad is toegenomen naar 92 cm met volledige ondersteuning. De breedte heb ik gelijk gehouden aan het origineel van 74 cm. Het enige nadeel is het toegenomen gewicht maar dat heb ik er wel voor over.

• Leuk
Waarderingen: qvans en Rop66

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
62
31
mooi werk. Een nieuwe opspantafel erbij. Op de laatste foto lijkt het of het blad niet geheel recht is maar licht bol. Dit komt vast door de camera van de mobiele telefoon (hoop ik).

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
94
35
Nijmegen
Mooi werk, goed idee!

Tip: ga eens op zoek naar een oud model van B&D. Die met die aluminium H-profielen erin.
Kwalitatief een stuk beter dan de latere! Ik heb een WM325, zo'n 50 jaar oud, beter dan de andere van 10 jaar oud.
De oude is niet helemaal zo mooi meer als deze, maar wel dit type..
gr Rop

wm325type4.jpg

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.025
890
Oss
Mooie oplossing, maar het lijkt me toch dat de workmate nu aan de achterkant meer de neiging tot kantelen heeft. Hangt wel erg ver over.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
527
230
Noardeast-Fryslân
Zeker iets om rekening mee te houden. Mocht dat echt gaan gebeuren kan ik er altijd nog een Triton multi-mate onder zetten ter ondersteuning.

Edit: verwacht wel dat ik hem het meest ga gebruiken met het achterste deel in de 1e stand zoals op de laatste foto van post #1. In die situatie is er(dit de extra balkjes) veel meer ondersteuning en verwacht ik geen problemen met doorhangen.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Of je zoekt een workmate 2000. Die zie je niet veel, maar ik vond het een veel beter ontwerp. Ik ben de mijne helaas kwijt geraakt.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.686
1.016
70
Veldhoven
Mooi werk, goed idee!

Tip: ga eens op zoek naar een oud model van B&D. Die met die aluminium H-profielen erin.
Kwalitatief een stuk beter dan de latere! Ik heb een WM325, zo'n 50 jaar oud, beter dan de andere van 10 jaar oud.
De oude is niet helemaal zo mooi meer als deze, maar wel dit type..
gr Rop

Bekijk bijlage 155168
Laats werd er zo eentje gereviseerd op de BBC bij Repairshop.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.025
890
Oss
Heb ook nog zo’n oud model van zo’n 50-60 jaar oud.
Het enigste wat ik waardeloos vond waren de pootjes, waarvan het metaal in de kortste keren door het rubber ging.
Heb er een paar pootjes van een wasmachine onder gezet en dit werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: Rop66

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
94
35
Nijmegen
er staat er hier eentje op kleinanzeigen met hulpstuk "Mitremate".
Als je in de buurt van Enschede woont.. 10 euro!

Niet versie 1, met die rare pootjes, maar toch wel erg oud. Het hulpstuk is ook erg leuk :)
s-l1603_orig.jpg

En ik had er een gezien met "Verlängerungsarme zum Halten sehr großer Werkstücke" .

Te ver weg helaas. Wel mooie Workmate, grappige uitbreiding.. nooit geweten. Misschien wel idee voor topicstarter :) , verdere upgrade.

Schermafbeelding 2025-03-25 233846.jpg

Maar, op on-topic te blijven: nogmaals leuk en goed idee om ding tweede kans te geven, en zelfs te upgraden!

Bijlagen

• wm110-instructions_897620.pdf
    2,5 MB · Weergaven: 0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.