Work in progress: Een kistje van esdoorn en blauwe fluoriserende epoxy

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het taxuskistje is af en ik kan dus eindelijk beginnen aan een nieuw projectje. Hierbij zal ik het gehele proces weer proberen te documenteren.

Het kistje zat al grotendeels in mijn hoofd en moest alleen nog even gemaakt te worden. Hoe, wist ik nog niet precies, maar de basis zou mooi hout worden, met gaten en knoesten. Hoe de rest wordt, zal in dit draadje te volgen zijn, maar de titel geeft het eigenlijk al weg.

Bij vrienden werd een esdoorn omgezaagd, en toen ze eens langskwamen hadden ze hun auto toevallig vol liggen met blokken daarvan. Ik heb er een paar kunnen inpikken, en één blok was precies gehavend genoeg om de basis te vormen voor het nieuwe kistje.

Met de kettingzaag heb ik er plankjes van gemaakt en deze in de tuin te drogen gelegd.

1_stacked.jpg

De kopse kanten goed ingesmeerd en een jaartje laten drogen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na een jaar droogtijd heb ik met de hand alles wat meer om maat gebracht. Het hout was behoorlijk vervormd, maar dat was wel te verwachten bij zulke grillige stukken.

2_rough_shapes_1.jpg
20160130_085303.jpg

Wat nu al opvalt is hoe mooi het Esdoorn al is. Een paar stukken had ik al wat vlakgeschaafd en de kleuren en tekeningen vallen niet tegen
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na nog een paar maanden drogen en alle plankjes op maat gezaagd en geschaaft te hebben, was het tijd om de gaten op te vullen.

Op internet heb ik glasheldere epoxy en fluoriserend poeder gekocht. En na wat inzichten op dit forum heb ik ook blauwe pearl-ex pigment aangeschaft. Nog geen goed idee hoe ik het gewenste resultaat ga krijgen, maar daar zit ook de lol. Dus we zien wel...

4_clamped_for_fill.jpg

Om verdere vervorming te voorkomen heb ik alles vastgeklemd. De achterkanten zijn afgeplakt met ducktape.

5_first_fill.jpg

Ik heb uiteindelijk een mix gemaakt van de epoxy en het fluorescerende poeder. En de binnenkant
van de gaten eerst bestreken met pearl-ex. dit geeft een mooie combinatie van het effect van pearl-ex en de transparante blauwe epoxy.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De info heb ik nog niet opgezocht, maar wel wat vordering geboekt. Eerst maar eens een overzicht van de plankjes. In het licht en in het donker.

8_nice_overview.jpg
9_nice_overview_glowing.jpg

De blauwe kleur licht mooi al mooi op in het donker. Op de foto is dat alleen wat minder duidelijk.

De zwaluwstaarten zagen viel wat tegen. Door de slechte staat van het hout was het moeilijk alles kaarsrecht af te steken. Het hout brokkelde makkelijk af en de nerven liepen alle kanten op. Maar het is toch voldoende gelukt, dus op naar de lijmklemmen.

10_glueing.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De zijkanten zitten gelijmd en de onderkant zit eronder. De zwaluwstaarten heb ik vervolgens weer wat ruimer gemaakt, zodat ik de spleten weer met epoxy kan volgieten. En er dus straks mooi afgetekende zwaluwstaarten overblijven.

20160518_201045~2.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Op de open dag van Masave raakte in met gitaarbouwer Sergon Sikking in gesprek. Buiten dat het een leuk gesprek was, was het ook erg leerzaam. Ik heb mij al vaak staan vergapen aan de prachtig gekleurde gitaren, waar de houtstructuur nog goed te zien is.

Blijkbaar is dat gewoon ecoline, een hoop schuurwerk en een laagje vernis. Dat kan ik ook :)

De binnenkant van het kistje krijgt ook deze behandeling, waarbij ik de vernis vervang door epoxy. Het eerste laagje ecoline geeft al een geweldig effect.

@Sergon, thanks voor de tip!

20160606_210946.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er imposant uit! Deze ga ik volgen!
Vooral het blauwe wat het toch een extra dimensie geeft, het Northern light... maar dan blauw en in een doosje!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Enige tijd terug in dit draadje had ik beloofd de gebruikte materialen op te sommen. Handig voor als mensen zelf aan de slag willen.

* Epoxy Giethars: Ik heb het hier besteld, maar er zijn meerdere aanbieders online: https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html
* Glow-in-the-dark pigment: Deze heb ik via AliExpress besteld en dat ging prima (http://nl.aliexpress.com/), maar bij polyestershoppen.nl verkopen ze al kant-en-klare giethars met glow-in-the-dark pigmenten erdoor dus misschien is dat wel een verstandigere keus.
* PearlEx pigment: Op veel plekken te vingen, die van mij komt hier vandaag: http://www.goedkoopstehobby.nl/details/17846/pearlex-3gr-blauw-nr+-647/
* Ecoline: Dit is gewone (a-merk) ecolink, gekocht bij een kunstenaarswinkel in de buurt.

Het hout is een zelf verzaagde stuk esdoorn. En dan het stuk met de meeste gaten en vergroeingen.

ps: Ik wordt overigens niet gesponsord en heb geen enkel belang bij het noemen van de verkooppunten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.