Woodworking.nl Challenge 2022 Uitslag

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Ik kijk ook wel eens op het Het BBQ Genootschap hier hebben ze maandelijks een "wedstrijd" waar de leden dan hun stem op uitbrengen. Volgens mij draait dat forum op gelijke software de layout is in ieder geval nagenoeg gelijk.
Het is de dezelfde forum software. Zou ook kunnen, moet Jaap mogelijk een plug-in installeren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zou ook zeggen geef voor eind februari aan of je mee wilt doen hier mee dan hebben jullie ook een idee hoeveel aanmeldingen er zijn.
Dat lijkt me niet nodig toch? Bij de vorige Challenge/uitdaging waren er ook nog mensen die op het laatst gingen meedoen. En voor de jury lijkt me het ook niet interessant om te weten hoeveel aanmeldingen er zijn. Hoe meer hoe beter en leuker is mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Dat lijkt me niet nodig toch? Bij de vorige Challenge/uitdaging waren er ook nog mensen die op het laatst gingen meedoen. En voor de jury lijkt me het ook niet interessant om te weten hoeveel aanmeldingen er zijn. Hoe meer hoe beter en leuker is mijn mening.
Het betekend niet gelijk dat je dan niet meer mee mag doen. Maar als je weet hoeveel mensen er interesse hebben weten ze of ze veel mensen moeten bezoeken om dingen te bekijken of weinig, als dat al gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Waarom niet? Schroeven mogen ook dus een beetje ijzer mag. Van mij, maar ik ga er niet over, mogen eigen gemaakte schaven , zagen, hamers kruishouten ed best. Hout gerelateerd en toch wel met wat hout erin verwerkt. Als de jury het er niet mee eens is horen we het wel. Liefst voordat de leden er aan begonnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik wil een kastje maken, maar weet niet zeker of ik het af krijg voor de deadline. Moet ik een topic maken in dit deel van het forum of toch in het "algemene" stuk?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Moet ik maar een extra rubriek beginners er bij maken? En wat zijn dan de beginners....? En kan de jury ook wat zeggen over werkstukken die niet helemaal af komen, of die wel meedoen? En werkstukken die in de vorige challenge niet af kwamen, mogen die nu weer mee doen?

jaap
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Moet ik maar een extra rubriek beginners er bij maken? En wat zijn dan de beginners....? En kan de jury ook wat zeggen over werkstukken die niet helemaal af komen, of die wel meedoen? En werkstukken die in de vorige challenge niet af kwamen, mogen die nu weer mee doen?

jaap
Ja, een beginnerscategorie lijkt me wel aangewezen. Ik las hier al verschillende malen de reactie "ik doe niet mee, want ik kan toch niet opboksen tegen de meesters" (ik parafraseer een beetje). Wanneer ben je een beginner? Het laat zich natuurlijk moeilijk meten in werkuren. Daarom dacht ik max. 2 jaar met houtbewerking bezig als criterium. Hierbij zou ik geen onderscheid maken tussen de categorieën. Ik ben bv. onervaren in houtsnijwerk, maar val toch niet in de beginnerscategorie.

Wat mij betreft zou ik de deadline strikt houden, maar werkstukken die vorige keer niet af geraakt zijn mogen uiteraard meedoen, mits goed gedocumenteerd bouwverslagje.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Moet ik maar een extra rubriek beginners er bij maken? En wat zijn dan de beginners....? En kan de jury ook wat zeggen over werkstukken die niet helemaal af komen, of die wel meedoen? En werkstukken die in de vorige challenge niet af kwamen, mogen die nu weer mee doen?

jaap
Ik moet zelf elk jaar, als voorzitter van de jury (ik moet ook beoordelen) werkstukken jureren , reeds decennia lang. Glas in lood, smeedwerk, schilderen en fresco, meubels en ander houtwerk , houtsnijwerk beeldhouwwerk in marmer, enz...

Ik zou zeggen: hou de criteria duidelijk en zo vast mogelijk

A ) Beginnerscategorie : neen , want een volledig onduidelijk criterium. Bovendien kans voor fraude.

Wat met beginners die beginnen met een cursus te volgen en met veel middelen installeren en heel veel tijd aan het houtbewerking kunnen besteden , een groot budget heeft om mooi hout te kopen versus iemand die het helemaal alleen probeert, met heel beperkte middelen en door zijn job , maar weinig tijd over heeft? Waar staan beide , na 1 3/4 jaar? Kun je die uitersten in 1 beginnerscategorie steken?
En wet met: na jaren mijn huis te hebben verbouwd (daar komt steeds hout bij te kijken) en nu ben ik begonnen met meubels?
Niemand kan weten of de leden die schrijven dat ze het niveau te hoog vinden (zijn dit allemaal beginners?) om zelf mee te doen, wel zouden meedoen indien een beginnerscategorie wel zou opgestart worden. Zouden ze zich dan opeens wel goed genoeg vinden? Ik denk het niet...

B) Werkstukken die niet af zijn tegen de gestelde datum: neen , niet laten meedoen. Enkel een voltooid werkstuk bewijst zich volledig. Onvoltooide werkstukken kunnen enkel maar beloven.

C ) Werkstukken die vorig jaar begonnen zijn en nu af geraken : overtuigend ja, die zijn immers recent voltooid. iedereen heeft wel sluimerende projecten.
Het object, in al zijn aspecten, ontstaat bij zijn voltooiing.

Een onvoltooid product kan slechts "beloven".

Kijk ,hier liggen heel mooie plankjes in heel duur exclusief hout, wordt het mooiste kissie. Maar de zwaluwstaarten moeten nog gezaagd worden.....

Daar zou het criterium misschien gewoon veranderd kunnen worden, in plaats van begonnen en beëindigd tijdens een bepaalde periode naar ( enkel) voltooid tijdens deze periode. En dat moet dan te volgen zijn op dit forum.. Misschien kunnen o.a. bootbouwers dan ook meedoen? Dat zijn tenslotte superprestaties.

Dit is slechts mijn mening.
Er zullen wel andere meningen zijn.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik moet zelf elk jaa als voorzitter van de jury (ik moet ook beoordelen) werkstukken jureren , reeds decennia lang. Glas in lood, smeedwerk, schilderen en fresco, meubels en ander houtwerk , houtsnijwerk beeldhouwwerk in marmer, enz...

Ik zou zeggen: hou de criteria duidelijk en zo vast mogelijk

A ) Beginnerscategorie : neen , want een volledig onduidelijk criterium. Bovendien kans voor fraude.

Wat met beginners die beginnen met een cursus te volgen en met veel middelen installeren en heel veel tijd aan het houtbewerking kunnen besteden , een groot budget heeft om mooi hout te kopen versus iemand die het helemaal alleen probeert, met heel beperkte middelen en door zijn job , maar weinig tijd over heeft? Waar staan beide , na 1 3/4 jaar? Kun je die uitersten in 1 beginnerscategorie steken?
En wet met: na jaren mijn huis te hebben verbouwd (daar komt steeds hout bij te kijken) en nu ben ik begonnen met meubels?
Niemand kan weten of de leden die schrijven dat ze het niveau te hoog vinden (zijn dit allemaal beginners?) om zelf mee te doen, wel zouden meedoen indien een beginnerscategorie wel zou opgestart worden. Zouden ze zich dan opeens wel goed genoeg vinden? Ik denk het niet...

B) Werkstukken die niet af zijn tegen de gestelde datum: neen , niet laten meedoen. Enkel een voltooid werkstuk bewijst zich volledig. Onvoltooide werkstukken kunnen enkel maar beloven.

C ) Werkstukken die vorig jaar begonnen zijn en nu af geraken : overtuigend ja, die zijn immers recent voltooid. iedereen heeft wel sluimerende projecten.
Het object, in al zijn aspecten, ontstaat bij zijn voltooiing.

Een onvoltooid product kan slechts "beloven".

Kijk ,hier liggen heel mooie plankjes in heel duur exclusief hout, wordt het mooiste kissie. Maar de zwaluwstaarten moeten nog gezaagd worden.....

Daar zou het criterium misschien gewoon veranderd kunnen worden, in plaats van begonnen en beëindigd tijdens een bepaalde periode naar ( enkel) voltooid tijdens deze periode. En dat moet dan te volgen zijn op dit forum.. Misschien kunnen o.a. bootbouwers dan ook meedoen? Dat zijn tenslotte superprestaties.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
Helemaal mee eens
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat met beginners die beginnen met een cursus te volgen en met veel middelen installeren en heel veel tijd aan het houtbewerking kunnen besteden , een groot budget heeft om mooi hout te kopen versus iemand die het helemaal alleen probeert, met heel beperkte middelen en door zijn job , maar weinig tijd over heeft? Waar staan beide , na 1 3/4 jaar? Kun je die uitersten in 1 beginnerscategorie steken?
Helemaal met @ornament eens.

Wat misschien dan wel leuk is, om bij je werkstuk een soort inleidend stukje te schrijven over het hoe en wat je met houtbewerking bent begonnen en doet. Zo krijgt de jury een idee van de persoon en zijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Ik ben het ook eens met eerder geven reacties over de beginners categorie.
Wat betreft een project inzenden dat al richting voltooiing gaat of waar al veel werk in zit, tja dat vind ik ook wel lastig.
wat is dan de ''challenge/uitdaging''.
Voor mij is betekend de challenge dat je in het gegeven tijdbestek een project maakt.

Ik snap overigens wel dat de drempel voor veel mensen erg hoog is als je het gevoel heb dat je geen kans zou maken om in de prijzen te vallen.
Maar ik denk dat dit niet de essentie van de challenge is.
Jaap heeft volgens mij dit niet gestart om prijzen uit te delen maar om mensen aan te sporen om hun werkplaats in te gaan en gave dingen te creëren.

Je moet denk ik ook meer de uitdaging bij je zelf gaan zoeken, je eigen grens van kunnen verleggen.
En de challenge is dan misschien een hulpmiddel om jezelf net wat extra te pushen.

Daarnaast is het gewoon leuk om alle projecten via dit forum te zien, van ieders niveau.
Dus denk niet dat jouw project niet de aandacht verdient om te tonen, ik spreek dan voor iedereen denk ik dat we graag alles zien!:D
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Jammer dat een beginnerscategorie als slecht idee bevonden wordt. Wat kun je hier nu op tegen hebben dat een beginner ook de kans krijgt in de prijzen te vallen? Er zal inderdaad wel wat verschil in ervaring op zitten. In de Tour de France is er ook een witte trui, en lang niet alle junioren trainen even hard. Misschien moet er hierover een poll komen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Het lastige is hoe we de categorie "beginner" kwalificeren.
Ik ben nu bezig met een cursus houtbewerken, en merk dat ik, ondanks dat ik veel korter met hout bezig ben dan sommige mede-cursisten, veel verder ben in mijn vaardigheden dan sommigen van hen.
Ben ik dan een beginner omdat ik maar x jaar actief bezig ben, of niet omdat ik veel gereedschap heb wat me veel voordeel geeft + ik veel hier lees (= leer) en meerdere youtubers volg die hier hoog aangeschreven zijn, en daar ook veel van oppik? Of omdat ik hier toevallig meer actief ben en berichten post dan iemand die bijna profesioneel werkt en simpelweg geen tijd heeft/neemt om hier actief te zijn?
Bij de Tour is het voor de witte trui heel eenvoudig: de leeftijdsgrens waarop je junior bent en geen senior.

Niet dat ik geen voorstander ben van een beginnerscategorie (noem het een aanmoedigingsprijs), maar ik ben bang dat het lastig wordt deze goed te definiëren zonder discussie.
Ik juich het ook alleen maar toe als mensen van alle niveaus gestimuleerd worden om hier hun werkstukken te laten zien en gewaardeerd worden voor het werk dat ze erin hebben gestoken, of dat nu puur een hobbyproject is of er uit ziet alsof het zo in de duurste winkel verkocht kan worden.
Doet me denken aan de reclame van de Hornbach ("het is niet slecht, want het is jouw project"):

Het fijne hier is dat iedereen werkstukken kan plaatsen en dat er bijna altijd positief commentaar op komt, waar de maker dan weer van kan leren voor volgende werkstukken. En die kracht moeten we zien te behouden. Dat er dan een wedstrijd-element aan zit is mooi meegenomen, maar meedoen is belangrijker dan winnen, toch?
(zeg ik nu, maar als het erop aankomt...)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Alles heeft voor en nadelen. Er zijn hier forumleden die al jaren lid zijn en toch op het niveau beginner zitten. Verder zijn er projecten ik noem maar het kissie 2 van rendew. Ik ben hier aan begonnen en het is na jaren nog niet af. En ik ben niet de enige. Dan zou je kunnen denken dat ik voor het inzenden ben van werkstukken die niet af zijn. Nee daar ben ik niet voor. Al weet ik niet hoe je moet beoordelen of een hout gesneden werkstuk af is. Dat is toch alleen aan de maker.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Ik denk dat het voornamelijk zit in het definiëren van een "beginner".

Als ik over mijzelf spreek dan denk ik dat ik wat betreft het maken van gesegmenteerd houtwerk wel ervaring heb.
Echter een schaal uit een stam draaien lukt mij niet.
Op draaitechniek gezien voel ik mijzelf soms echt nog een beginner.
Maar vaak kom ik wel tot het gewenste eindresultaat op mijn manier.

Ik zie mijzelf dan ook niet als beginner, maar die scheidingslijn is niet duidelijk. Althans voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Al weet ik niet hoe je moet beoordelen of een hout gesneden werkstuk af is. Dat is toch alleen aan de maker.
Het is inderdaad (enkel en alleen) aan de maker om zijn of haar creatie voltooid te verklaren.

Het heeft niets te maken met ( gladde) afwerking want er kan ook voor ruw gekozen worden, of van het product dat het moet beschermen, als er al niet bewust voor het blank laten wordt gekozen.

Een houtsnijwerk, beeldhouwwerk is af wanneer de beeldhouwer vindt dat alles dat in het werk moest verteld worden, daadwerkelijk in het werk zit. Zeg maar communicatie. Denk aan expressies enz...

Indien een houtsnijwerk wordt ingezonden, dan zal het wel voltooid zijn, ik zou daar geen lijn trekken..

Het is aan de toeschouwers ( juryleden) om het beeld (reliëf) te beschouwen en te ervaren, of het werk hen iets zegt of niet. Of het functioneert of niet.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.