Wolvilt op berkenhout (geolied) lijmen

Creatievemama

Nieuw lid
21 jul 2020
1
0
Hallo!
Ik ben benieuwd of hier mensen zitten die hier meer van weten dan ik. Voor mijn zoontje's verjaardag ben ik zelf iets aan het maken en nu heb ik een (berken)houten plank, waarop ik een stuk wolvilt wil lijmen. De plank is wel al bewerkt met olie (niet door ons, maar door de leverancier). Weet iemand welke lijm hiervoor het meest geschikt is?
Thanks alvast!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het alleen vast moet zitten, maar verder niet belast wordt, lijkt me elke lijm goed genoeg (Bison Tix o.i.d.). Kaalschuren onder de lap is natuurlijk wel een goed idee dan.

Als het een zitvlak is waar mensen steeds over heen en weer schuiven, denk ik dat je niet om vastnieten of nagelen heen komt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mijn ervaring is dat PU-lijm prima hecht als het oppervlak nog een beetje vettig is. Het beste is wel de olie er eerst vanaf schrapen en het oppervlak schoonmaken met (bv.) aceton. Daarna eventueel nog opschuren. Test ook even of de lijm niet door het vilt heen komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.